سبد (0)

سرهنگ آباد چهل ستون دوم

چهل ستون دوم اصفهان,جاذبه گردشگری یا ویرانه

 کمی بالا تر از اردستان و روستای زواره در کنار کویر روستائی کاملا مغموم و دور از همه آلایندگی های دست بشر در سکوتی کنار حاشیه بی گریز زندگی نشسته است. با مردمی آرام و دوست داشتنی البته به شرطی که قصد بازدید از روستا را نداشته باشید! البته حق هم دارند وقتی كاخ زيباي نظام الملك در توالی چند سال از هجوم بازدید کنندگان غارتگر به مخروبه ای رو به خاموشی بدل گشته است. کسانی که حتی به كاشي ها و نقاشيها و آينه كاريها هم رحم نكرده اند حالا باران و عدم حفاظت سازمانهای مدعی را هم که که کنار دست آن بگذاریم  یک اثر میماند که شاید دیگر نماند.

کوشک یا کاخ و یا شکارگاه سرهنگ آباد در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلای زوار، در 76 کیلومتری شرق اردستان از شهرستانهای استان اصفهان،اثری در آستانه تخریب که به فرمان سهام السطنه (فاجاریه)ساخته شد و اما به خود او وفا نکرد و نتوانست با شکار نسل حیوانات را نابود کند. با گچبری ها , آئینه کاری ها, و نقاشی و معرق و منبت و سنگ تراشه ها که البته هنرمندانی جدید با ذغال آثاری کوبیسمی روی آثار گذاشته اند و ......

و اما سایه ستونهای سنگی در آب رودخانه که اکنون از آن رود جز ریگزاری از آن نمانده است . سه ایوان باشکوه با درختان و چمنزار و یک باغ با استخری مستطیلی شکل در وسط آن که فقط مستطیلش مانده است. و دو بادگیر قرینه که یکی هنوز پا برجاست و نشان از کویری در همین نزدیکی ها ست .

در کنار این کاخ هنوز آثاری از حمام و اصطبل و سکونتگاه خدمه باقی مانده است که سر به تخریب دارد . بعید است این کاخ که در فهرست آثار ملی ثبت شده است از تخریب بازدیدکنندگان و دوست داران طبیعت در امان بماند و ترجیح می دهم در کنار کوههای کوچک و چشمه های زیبای منطقه کمی از درد هایی را که این بی مبالاتی های مردم و مسئولین بر جا گذاشته است را رها سازم .

هر چند نقطه ای نورانی هنوز در خلائی دلپذیر مرا امیدوار نگه می دارد تا شاید معجزه ای رخ دهد و این کاخ را دوباره از نو بازسازی کند.

نویسنده : احسان ناجی

چاپ شده در روزنامه اصفهان زیبا سه شنبه مورخ 17 آذر ماه 94

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه