سبد (0)

مجتمع گردشگری

این مجتمع که در منطقه نمونه گردشگری واقع در 30 کیلومتری شهرستان نطنز و 100 کیلومتری مرکز استان اصفهان در ارتفاع  2500 متری از سطح دریا در دامنه کوههای کرکس قرار گرفته دارای چشم اندازهای بی بدیل روستای تاریخی کشه و طرق رود  است و دارای آب و هوای بسیار خوب و بدون آلودگی است .
این دهکده درسال 1388 در قالب طرح جامع منطقه و در فضائی حدود 100 هکتار در سه فاز بشرح زیر شروع به تاسیس نموده :

  1. فاز یک مشتمل بر30 واحد ویلاهای اقامتی،رستوران سنتی،چایخانه ،فست فود، مجموعه تفریحی سقوط آزاد به طول 3 کیلومترZIPLINE و دریاچه مصنوعی ، اسب سواری ، دوچرخه سواری که این فاز روبه اتمام می باشد .
  2. فازدو متشکل از تله کابین ، پیست اسکی
  3. فاز سوم هتلی پنج ستاره خواهد بود که جزء پروژه است ودرآینده تاسیس خواهد شد.

البته در ایران غالباً طرحها در میان راه از حرکت باز می ایستند و دلیل آن همیشه سخت و پیچیده نیست و گاهی با راه حل های ساده می توان به اهداف نهائی دست پیدا کرد. آنچه امروز در این منطقه اجرا گردیدهتنها بخشی از فاز یک آن می باشد ولی با توجه به نزدیکی به اصفهان و آب و هوای بسیار خوب و مناظر زیبا هرچند که سرمایه عظیمی را طلب کرده است از نظر تعداد گردشگر و شاید درآمد نمی تواند پاسخگوی سرمایه گزار باشد و با چند راه حل ساده و کم هزینه می توان به اهداف بزرگ تری دست پیدا کرد.

من چند پیشنهاد ساده ارائه می دهم که نیاز به سرمایه گذاری زیاد هم ندارد و می تواند بسیار درآمد زا هم باشد.

1.ورزش های طبیعی

وقتی صحبت از ورزشهای طبیعی می شود باید به سطح درآمد گردشگران هم توجه نمود شاید سوار کاری و اسکی و هزینه های گزاف آن برای این منطقه زیاد مناسب نباشد در حالی می توان با هزینه کم و بدون آسیب رساندن به محیط زیست جاده ای برای دوچرخه سواری ایجاد کرد و دوچرخه کرایه داد چرا که خانواده ای که با هزینه ای در حدود هر شب دویست هزار تومان در هر یک از ویلاهای منطقه اقامت گزیده است انتظار دارد صبح زود شرایط خوبی برای ورزش برای او آماده باشد و ایجاد یک جاده با فضا سازی و گل کاری زیبا می تواند گزینه مناسبی برای پیاده روی و یا دوچرخه سواری باشد.

2.خرید

خرید برای مردم  به خصوص تجربه ای لذت بخش است که علاوه بر کسب درآمد می توان بومیان منطقه را هم اغنا نمود و با توجه به منطقه ای که ساخت و ساز برای آن به راحتی صورت پذیرفته است ایجاد یک بازارچه کوچک که سوغات و صنایع دستی و حتی ترشیجات و محصولات خانگی را ارائه کند خیلی دور از دسترس نیست.

 3.غذا و فرهنگ

نمیدانم چرا انتظار داریم گردشگر از شهری با صد کیلومتر فاصله سفر کند و در رستوران اینجا سفارش فست فود دهد، وقتی می توان با استفاده از بومیان منطقه ، تنور و پخت نان و غذاهای قدیمی و سنتی را در محیطی با همان سبک و صیاغ قدیم ارائه کرد .حتی کارکنان هم می توانند از لباس های سنتی استفاده کنند و با ایجاد فضای خاطره انگیز توریست بیشتری جذب نمایند.

4.تجربه آب گرم  با حمام

شاید اینجا چشمه آب گرم نداشته باشد ولی می توان با ساخت حمام هائی با سبک گذشته  و یک اتاق ماساژ و طب سوزنی و امثال آن لذتی دو چندان برای کسانی که در منطقه می آیند و ورزش کرده اند و نیاز به تجربه ای جدید دارند فراهم کرد ، ضمن اینکه فراموش نکنیم کوهنوردی در این منطقه بسیار رونق دارد و ایجاد چنین امکاناتی برای ایجاد  ایجاد آرامش و بازسازی بدنی و سلامت محکوم به رکود نیست.

5.ایجاد جشنواره و نمایشگاه

بزرگترین مقاصد گردشگری دنیا نیز امروز با ایجاد جشنواره ها و نمایشگاه های متنوع به رونق گردشگری خود می افزایند و در همین منطقه می توان حتی نمایشگاه دائمی گل و گیاه و یا نمایشگاه های فصلی زیادی ایجاد کرد و در کنار آن از فضای دلپذیر منطقه لذت برد.

6.سرگرمی های کودکان

نمی دانم چرا هر وقت سخن از سرگرمی کودکان می شود یاد پارک بادی و سینما چند بعدی و شهر بازی های سرپوشیده می افتم ولی باور کنید می توان با نگاهی سطحی به آنچه دیگر کشورها انجام داده اند برنامه های آموزشی و سرگرمی های فکری زیادی را ایجاد کرد که نه تنها اشتغال ایجاد می نماید بلکه می توان زمینه های آموزش کودکان و آموزش روابط بین خانواده ها و فرزندان را ایجاد کرد.

7.شبهای زیبا

حالا که دور از شهریم و آلودگی نوری نداریم حتی می توان شب هنگام علاوه بر ساخت رستورانی روباز و با کیفیت به خانواده ها و کودکان با یک تلسکوپ ساده ستارگان و ماه را نشان داد و تجربه های جدید و شب های رویائی ساخت.

و اما سخن آخر اینکه همیشه برای ایجاد منطقه گردشگری به سطح درآمد اکثریت جامعه نگاهی داشته باشیم و توسعه این صنعت را منوط به ساخت و سازهای بی رویه ندانیم و با استفاده از فکر و خلاقیت و نگاهی ژرف به پتانسیل های منطقه اقدام به ایجاد یک منطقه نمونه گردشگری نمائیم تا شاهد رکود در این مناطق نباشیم مخصوصاً حالا که کشورهای همسایه در این زمینه ها بسیار سخت کوشند.

چاپ شده در روزنامه اصفهان زیبا

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه