سبد (0)

نیاسر

فصل شکوفه های بادام در نیاسر

اسفند ماه که به نیمه راه می رسد مژده رسیدن بهار با شکوفه های بادام آغاز می شود .  برای دیدن این شکوفه ها همراه یک گردش دوروزه همراه ما باشید در سفری کوتاه به شهر نیاسر.

 نیاسر شهری است مملو از درختانی که غرق در شکوفه های زیبای بادام شده اند و ترجمانی از عمیق ترین احساسات انسانی را به حضور می طلبند. هرچند نیاسر شهری است که با وجود آبشار زیبا ، آسیاب آبی، چهار تاقی و غار دستکن رئیس ، سقوط زمان را به تصویر کشیده است . اما در این فصل چیزی که شاخص ترین هدیه خداوند به نظر می رسد شکوفه های بادام است. اما حالا که وارد شهری با این پیشینه تاریخی شده اید باید سری هم به چهر تاقی نیاسر بزنید اثری که برای درک هنر معماری آن باید چندین مرتبه و در زمانهای مختلف به آنجا بروید.

شکل بنا متقارن چهار وجهی با قاعده مربع، چهار پایه با چهار تاق به سبک کلیل پارتی بر روی آنها و گنبدی به واسطه چهار فیلپوش بر روی بنا چهار روزن به سوی چهار جبهه در بالای بنا و شانزده روزن کوچکتر با فاصله نامساوی در پاکار گنبد (اکنون پُر شده) است. چهار سوی بنا چشم‌انداز باز بدون هیچگونه دیوار، در یا پنجره است . این بنا در طول تاریخ برای تعیین انقلاب تابستانی و زمستانی مورد استفاده قرار می گرفته است والبته شاید در مراسم مذهبی هم کاربرد داشته است.

واما شاهکار تاریخی این مجموعه نیاسر غار دستکن رئیس است. این غار یکی از مشهورترین غارهای مصنوعی ایران به شمار می رود که  به روایتی در گذشته برای انجام اعمال مذهبی ساخته شده است و به روایتی دیگر در مواقع حمله پناهگاه مردم بوده است. عده ای از باستان شناسان عمر این غار را به دوره پارتیان نسبت می دهند و معتقدند که چون پارتیان معابد خود را در تاریکی مطلق می‌ساختند،‌ این غار هم در همان دوره به عنوان معبد ساخته شده است.

هرچند بخش کوچکی از این غار برای بازدید عموم قرار داده شده اما با بازدید از غار و نقشه نصب شده در کنار دهانه و صحبت های مسئول غار می توانید به بخشی از تاریخ ایران دسترسی یابید.

 

بازدید از غار که تمام شد با گذر از پله ها می توانید از آبشار زیبا و آسیاب آبی و حمام  بازدید نمائید . حمام و آسیاب آبی تاریخی نیاسر هم یادگار به جا مانده از دوران صفویان است که با شیوه های جالبی کار می کرده است. در این حمام، آب از آبشار به وسیله کول‌های گلی به داخل هشت گوش زیبایی می رفت و از آنجا به داخل حمام هدایت می‌شد. سوخت این حمام هیزم بوده و ورودی هشت ضلعی آن به وسیله دالان‌هایی از بیرون حمام جدا می شد.

بازار کوچکی هم همان جا هست که علاوه بر تهیه سوغات و عرقیجات می توان پای صحبت مردم بومی شهر که با همان صورت های چروکیده به انتظار گذر زمان مانده اند نشست .

این شهر غروب زیبائی هم دارد و اگر قصد اقامت دارید علاوه بر هتل سبز نیاسر می توانید از مجموعه خورشید اردهال در سی کیلومتری نیاسر استفاده کنید . مشهد اردهال علاوه بر امام زاده و مقبره سهراب سپهری ،  بهشتی در نزدیکی خود دارد .صبح روز دوم در این فصل باز هم باغ های نشلج منتظر شماست . و با دل سپردن به عطر شکوفه های درختان روحتان را جلای دوباره ببخشید. و بعد از صرف نهار می توانید به اصفهان باز گردید.

بهترین راه رسیدن به نیاسر :

آزاد راه اصفهان کاشان ، بعد از عوارضی کاشان ، ورودی کاشان  تقاطع را دور زده و به سمت مشهد اردهال و نیاسر

چاپ در روزنامه اصفهان زیبا

  

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه