سبد (0)

آبشارهای شیرآباد

لذت دیدن هفت آبشار در کنار یک غار

فصل بهار و شروع سرسبزی درختان زیبا که شروع می شود نوای طربناک جنگل انسان را به سوی خود می خواند و اگر آبشاری زیبا هم در دل جگل باشد در ابتدای بهار پرآب تر از همیشه است و روح تازه ای  در جریان هستی خواهد دمید. اما اگر بیش از هفت آبشار و همچنین غاری بی نظیر در گوشه ای از کشور خفته باشد دیگر تاخیر جایز نیست.

آبشارهاي شيرآباد در استان گلستان واقع است. اين محل به عنوان يک اثر طبيعي و ملي در فهرست سازمان محيط زيست به ثبت رسيده است. در ورودی محل آبشارها آلاچیق و مکانهایی برای کمپینگ و حداقل امکانات اقامتی هم وجود دارد که پیشنهاد می کنم شب را آنجا اقامت کنید و صبح زود قدم به جنگل بگذارید تا هم از صدای پرندگان لذت بیشتری ببرید و هم از هوای دل انگیز صبحگاهی برخوردار شوید.

آبشار اول به راحتی قابل دسترسی است، هم زیبا و هم پر آب است و گاهی محلی ها با  حرکتی خطرناک اقدام به پرش از بالای آن     می کنند . بعد از استراحت کنار آبشار اول باید به سراغ زیباترین آبشار این مجموعه و شماره دو حرکت کرد که عروس این مجموعه آبشارها است. آبشار دوم نیز به زمانی برای خوب دیدن نیاز دارد.  اما شاه بیت این غزل در کنار آبشار سوم نهفته است جائی که برای رسیدن به آن باید مختصر تجربه کوهپیمائی داشته باشید ، احتیاط کنید و حتما کوله پشتی کوچکی شامل آب و مواد خوراکی همراه داشته باشید. این معجزه خلقت را غار شیرآباد نامیده اند که سمندر کور غارزی در آن زندگی می کند و گونه ای منحصر به فرد در جهان است.

غار شيرآباد يکي از غارهاي مهم و جالب استان گلستان به شمار مي رود.  اين غار در ارتفاع حدود 350 متري از سطح دريا قرار دارد و قطر دهانه آن حدود 15-9 متر است. از کف غار، آب سردي جاريست که به رودخانه شيرآباد وارد مي شود. اين غار اندکي بالاتر از آبشار قرار دارد که به دليل همجواري، نام روستاي شيرآباد را بر آن نهاده اند. در درون غار به دليل داشتن شرايط مطلوب و وجود آب، گونه هايي از مهره داران و بي مهرگان نظير گاماروس، عنکبوت، خرچنگ آب شيرين، خفاش، قورباغه جنگلي نیز زيست مي کنند.

رفتن داخل هیچ غاری بدون کلاه ایمنی مخصوص و چراغ پیشانی جایز نیست و من نیز بیشتر از دهانه آن را در صورت نداشتن تجربه پیشنهاد نمی کنم ولی از اینجا به بعد برای دیدن آبشارهای بالا دست هم باید تجربه بیشتری داشته باشید.

 

چون  مسیر کمی سختر است و هم بدون راهنما حرکت کردن ممکن است همراه با خطراتی باشد ولی اگر امکانات و شرایط ادامه مسیر را داشتید تا آبشار هفتم که سی متر ارتفاع دارد مسیر زیبا و بسیار دل انگیزی را در پیش رو خواهید داشت.

و هنگام بازدید هرگز از مسیر و زمان برگشت غافل نشوید زیرا بیشتر از نصف زمان رفت  را باید برای برگشت قبل از شامگاه اختصاص دهید.

حواستان به محیط  پيرامون باشد، کوهستان و جنگلی که پیش رو دارید پر از  گونه هايي از گياهان مانند ممرز، افرا، انجيلي، توسکا، هميشک، داردوست، خزه و سرخس است همچنین گاهی  قارچ هاي رنگارنگ را مي توان در آن مشاهده کرد. وحتی در اطراف اين مجموعه جذاب و ديدني زيستگاه طبيعي مرال، شوکا، خرس، پلنگ، خوک وحشي و گربه جنگلي را مي توان يافت که تحت حفاظت و مديريت است. و بهتر است شب هنگام در جنگل نباشید تا از امنیت کافی برخوردار شوید.

راه رسیدن به آبشارهای شیر آباد

اصفهان- نائین – انارک – خور – جندق - دامغان – شاهرود - علی آباد کتول ، از علی آباد به سمت آزادشهر حرکت کنید و بعد از  6 کیلومتر در جنوب شهرستان خان ببین و در میان جنگلی بسیار زیبا آبشارهای واقع شده‌است. این آبشارها، از روستای شیرآباد کمتر از 20کیلومتر فاصله دارند و برای رسیدن به آن‌ها کافیست از مسیر خان ببین به روستای شیرآباد 5 کیلومتر را به سمت جنوب بروید و بعد از روستای شیر آباد 3 کیلومتر جاده آسفالته را ادامه داده، سپس راه مالرویی را پیش بگیرید. این راه، به سمت آبشارها پیش می‌رود.

مراکز دیدنی نزدیک

موزه مردم شناسی علی آباد کتول

فاصله: 29 کیلومتر

حمام اروج ( عروج )

فاصله: 31 کیلومتر

روستای زرین گل

فاصله: 32 کیلومتر

آبشار کبودوال

فاصله: 33 کیلومتر

چشمه گل رامیان

فاصله: 37 کیلومتر

شهر تاریخی دشت حلقه

فاصله: 43 کیلومتر

چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 17/1/95

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه