سبد (0)

نوستالژی گردشگری

نوستالژی جاذبه گردشگری

بی شک همه ما حتی اگر به کشورها وشهرهای مختلف سفر نکرده باشیم می دانیم که تاکسی های لندن چه سهمی در جذب گردشگر دارد. و این تنها شهر و یا کشور نیست که حمل و نقل با تاکسی هایش مشهور است و همچنین تنها تاکسی هم نیست که چهره شهر را برای گردشگران خاص می کند . مثلا ایستگاه های مترو در فرانسه  و یا باجه های تلفن به شکل قدیمی آن برای هر گردشگری جذاب است.

شاید نیاز نیست خیلی دور شویم همین تاکسی های پیکان قدیمی آبی رنگ اصفهان را حتما به یاد دارید. تصور کنید که در شهر همان پیکانهای آبی چراغ کوچک و یا باجه های تلفن زرد رنگ با همان تلفن های سکه ای قدیمی وجود داشت . نه تنها گردشگر لذت می برد بلکه برای خود مردم شهر هم بسیار خاطره انگیز و دلربا است.

همه ما با به یاد آوردن بخشی از زندگی که جوانی را شامل می شود لذت می بریم و اگر چهره شهرمان به این قضیه کمک کند گردشگران زیادی را می توان جذب کرد. به عنوان مثال یک گردشگر خارجی و یا حتی ایرانی برای دیدن یک مراسم شاهنامه خوانی در جائی که حوض آب کوچکی است و گلدانهای کوچک کنار آن گذاشته شده است چقدر پرداخت می کند. حمام های قدیمی را تصور کنید با همان نوشابه های چندین سال پیش که در در حوض آب می گذاشتند تا سرد شود.

ساخت چنین چهره ای برای شهر کار خیلی سختی نیست و نیاز به زیر ساخت و سرمایه گزاری هنگفتی هم ندارد فقط کافیست در فرآیند تحقیقاتی بخشی از آنچه چهره قدیمی شهر را نشان می دهد و می تواند خاطرات گذشته را در وجود انسان زنده کند بازیابی کرد و به روشی جدید به کار گرفت.

یادمان باشد که تجربه کشور های دیگر در این زمینه راه گشای ما خواهد بود و با نگاهی ساده به کشوری مانند چین به وضوح می بینیم که با چنین روشی نه تنها سالانه میلیونها گردشگر را جذب و کسب درآمد می نماید بلکه فرهنگ و پیشینه خود را به همه جای دنیا صادر می کند. چیزی که برای هر فرهنگ و پیشینه ای افتخار به حساب می آید .

امید است این بینش و تفکر در برنامه ها و سرمایه گذاری گردشگری کشور و شهر زیبایمان جای گیرد تا بتوانیم هم سهمی در درآمد گردشگری و اشتغال داشته باشیم و هم لحظه های زیبا را برای همشهری هایمان ایجاد نمائیم.

 چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 19/1/95

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه