سبد (0)

لفور آبشار گزو

شمال گردی در کناردریاچه سد البرز و آبشار گزو

دریاچه و آبشاری کم نظیر در نزدیکی هم

همیشه ساخت سد بر روی رودخانه ها با تغییر در اکوسیستم منطقه مناظری متفاوت را ایجاد می کنند و هرچند که ساخت آنها مضراتی به همراه دارد اما گاهی مناظری زیبا در ترکیب با منطقه ایجاد می کند که دیدنش خالی از لطف نیست. در منطقه جنگلی و کوهستانی مانند لفور آب و هوای خوب بازدید از منطقه  را بسیار لطف انگیز می سازد.

دسترسی به منطقه از جاده فیروزکوه امکان پذیر است و برای رسیدن به آن نیمه های شب اصفهان را به سمت تهران ترک نمائید بعد از گذر از بزرگراه آزادگان تهران و حرکت به سمت شهر دماوند دقت کنید که وارد جاده هراز و آمل نشوید هدف ما جاده فیروزکوه و قائم شهر است پس تابلوها را به دقت بخوانید . بعد از وارد شدن به جاده فیروزکوه و گذر از خود شهر فیروزکوه به پل سفید می رسید بعد از پل سفید و زیر آب بیست کیلومتر مانده به قائم شهر سمت چپ و قبل از رسیدن به خروجی اصلی شهر شیرگاه، یک راه فرعی کج در سمت چپ جاده وجود دارد که شما را به داخل شهر شیرگاه هدایت می کند. بعد از ورود به داخل شهر کمی جلوتر تنها میدان داخل شهر شیرگاه ظاهر شده و با ادامه مسیر به سمت جاده لفور، بعد از طی حدود ۱۱ کیلومتر به سه راهی شیردار کلا می رسید. از سه راهی شیردارکلا مسیر جاده لفور است و بعد از حدود 14 کیلومتر ادامه مسیر در جاده آسفالته به منطقه سد البرز  می رسید.

سد لفور یا همان سد البرز با ارتفاع ۷۲ متر در دهستان لفور بر روي تلاقي سه رودخانه کارسنگ رود و آذررود و اسکليم روهار در منطقه اي به نام دئوتک  که محل تلاقي دو آب است احداث شده‌ است. اين سد از نوع سنگريزه‌اي با هسته رُسي و مخزني به حجم 150 ميليون مترمكعب است. اما جدا از از تامین آب منطقه منظره ای زیبا همراه با سایه درختان در آب و سرسبزی خاصی ایجاد شده است یادتان باشد از قدم زدن در لبه های دریاچه بپرهیزید و مخصوصا هنگام بارش باران دقت کنید. ناهار خود را در کنار دریاچه و با منظره ای بی نظیر میل نمائید و تمامی مایحتاج فردا را تهیه نمائید تا عصر هنگام به سمت امامزاده گزو برای اقامت حرکت کنید.

 

بقعه امامزاده گزو که به امامزاده سه تن هم نامیده می شود در بین بومیان منطقه ارزش زیادی دارد و در طول سال نه تنها گردشگران بلکه اهالی محلی هم زیاد به آنجا می آیند. البته بهشتی که این سه تن در آنجا به خاک سپرده شده اند به قدری زیبا است که دل کندن از آن بسیار سخت خواهد بود. اما برای رسیدن به این بقعه و اقامت در کنار آن باید جاده ای خاکی به طول سی کیلومتر را طی کنید.  پس از دور زدن دریاچه سد البرز  و طی مسیر خاکی در دل طبیعت و به دلیل وضعیت جاده تا رسیدن به امام زاده حدود دو ساعت طول می کشد اما قرار نیست به مقصد بیاندیشید که همین مسیر به قدری زیبا است که تا آبشار را ندیده اید به آن فکر هم  نخواهید کرد و درختان سر به فلک کشیده و هوای مطبوع کوهستان روحتان را مادام العمر در حصار سبزینگی اسیر خواهد نمود. در مسیر جاده خاکی به خاطر دسترسی به روستاها و آبادی های منطقه لفور دوراهی ها و سه راهی های زیادی وجود دارد ولی خوشبختانه در سر تمام دوراهی و سه راهی، تابلوی راهنمای مسیر  بقعه امامزاده گزو و آبشار دیدنی و رویایی آن وجود دارد که شما را به سمت آن هدایت می کند پس نگران هیچ چیز نباشید و تنها از مسیر لذت ببرید.

به بقعه که می رسید تعدادی اتاق برای اقامت وجود دارد اما بهتر است به فکر کمپ باشید و شبی را در کنار امامزاده و البته ستاره باران شب طی کنید. صبح زود با پرندگان همراه شوید و کوله بار خود را بردارید. از امامزاده تا آبشار بمدت ۴۵ دقیقه  پیاده روی بسمت جنگل پایین دست آن با یک شیب نسبتا تند فاصله دارد. بهتر است از محلی ها مسیر را هرچند پاکوپ دارد بپرسید و کاملا بررسی نمائید. در ابتدای مسیر تعجب نکنید به بهشت وارد نشده اید فقط از هوای خنک صبحگاهی سرشار شوید و در سرسبزی منطقه غرق شوید.کم کم با نزدیک شدن به آبشار از فاصله حدود ۳۰۰ متری صدای وهم انگیز هبوط آب در میان سنگها انسان را مات و متحیر می کند و لحظه شماری و شوق دیدار وجودتان را فرا می گیرد. بعد از یک سراشیبی تند با دیدن ناگهانی  آبشار از پشت صخره ها و محل فرود آب به پای آن غرق در حیرت خواهید بود.

آبشاری مرتفع که آب را تبدیل به پودر می کند با دهانه ای که به کوزه ای می ماند تصویری از طبیعتی کم نظیر را به رخ می کشد از تماشای آبشار لذت کافی ببرید و در کنار آن به استراحت و گردش بپردازید فراموش نکنید که نام این آبشار و منطقه از فراوانی آین آب است و به اعتقاد برخی از مردم  و اهالی وجه تسمیه نام محل  امام زاده به دو کلمه "گز" و "او" مربوط می شود. "گز" واحد طول می باشد که حدود 104 سانتی متر است  و "او" به معنی  آب می باشد. به این اعتبار در منطقه گزو به دلیل واقع شدن در یک منطقه کوهپایه ای و جنگلی، به دلیل فراوانی آب  گویی در هر "گز" چشمه ای  و نهری جاری است. بعد از گردش و لذت بردن به فکر برگشت باشید و قبل از غروب به کنار سد برگردید.

 چاپ در روزنامه اصفهان زیبا

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه