سبد (0)

امامزاده محمد نوجوان

در تمامی کشور امامزاده ها به عنوان مکانی مقدس و قابل احترام شناخته می شوند که همه ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود می خواند و برخی نیز با ایجاد امکانات رفاهی و اقامتی تلاش بیشتری در این زمینه کرده اند اما در نزدیکی اصفهان امامزاده ای وجود دارد که اگرچه کمی مهجور واقع شده است اما در پایه کوهی مغرور و همچنین چشمه ای زیبا قرار دارد که با قدمگاهی پلکانی به اتاقی در نهایت سادگی و البته روحانی خواهید رسید.

راه دستیابی به منطقه

 بهترین راه رسیدن به امامزاده از جاده قلعه شور است به سمت محمد آباد جرقویه حرکت کنید و بعد از آن به  روستای نصرآباد که می رسید  با سوال از محلی ها  و با طی حدود 15 کیلومتر جاده خاکی نسبتا مناسب در یک جاده فرعی به امامزاده مشرف می شوید. به امامزاده که می رسید به همراه پلکانی کاملاً غیر هندسی به امامزاده و چشمه دست می یابید.البته روایات مختلفی هست که چرا کنار امامزاده ها چشمه وجود دارد. اما معتبر ترین آنها را می توان به نوعی وقف چشمه برای امامزاده دانست. در واقع در دورانی که ارباب و رعیتی بیداد می کرده است با دفن امامزاده کنار چشمه ها و وقف آب به امامزاده مالکیت آن را از ارباب می گرفته اند. به هر حال و به هر علتی چشمه ای زیبا در کنار محمد نوجوان وجود دارد و در کنار آن اما اثری از بارگاه و گنبد نیست و تنها اتاقی در عین سادگی قرار دارد که  فضائی بسیار دوست داشتنی را ایجاد کرده است.

امام زاده محمد حنفی که به محمد نوجوان معروف شده است برای مردم محلی بسیار محبوب است و همین اعتقادات و محبوبیت باعث شده است که روزهای تعطیل افراد زیادی برای ادای نذورات خود به آنجا آمده و نذر خود را ادا می نمایند. به همین علت نیز اتاق هایی جهت اقامت آنها ساخته شده است و در اختیار مردم قرار می گیرد. اما در روزهای آخر شهریور که ناخواسته از گرمای هوا کمی کاسته می شود فرصت خوبی است تا پای در دل این کوهستان بگذاریم. ناگفته نماند که کوهنوردان زیادی هم با پایان فصل گرما در شهریور ماه به این مکان می آیند و در یک برنامه یک روزه به کوهپیمائی می پردازند و قله ای به همین نام را نیز فتح می کنند. از روی قله اصلی می توان کوهای کلاه قاضی، شاه کوه، صفه، آسمانی شهرضا، کوههای میان کوه ، رامشه و کوه های اطراف تالاب گاو خونی  را رویت کرد.

اما اگر اهل کوهنوردی نیستید و برای آشنائی با فرهنگ ها و آداب رسوم و طبیعت گردی به اینجا آمده اید بعد از بازدید از امامزاده به محمد آباد بروید و از موزه مردم شناسی آن بازدید نمائید. موزه محمد آباد که معرفی کننده زندگی گذشته و حال مردم جرقویه بویژه عشایر است هرچند ساده و کوچک است اما برای یک سفر یک روزه ارزش دیدن دارد. یادتان باشد فقط به گرفتن عکس سلفی و یادگاری اکتفا ننمائید و سعی کنید ریشه های فرهنگی مردم را بشناسید و با زندگی مردمی که در کم آبی آن منطقه با سختی شرایط بیابانی دوام آورده اند آشنا شود. عصر هنگام اگر تمایل به دیدن تپه های ماسه ای دارید باز هم می توانید به شهر ورزنه رفته و از مسیر دیگری به اصفهان باز گردید اگرهم میل به ادامه سفر ندارید به اصفهان بازگردید و تجربه های سفر را خود را در زندگی روزمره به کار گیرید.

 

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه