سبد (0)

روستای بخوان و تیدر

بنویسید بخوان، بخوانید بهشت

فصل چیدن نارنگی در روستاهای جنوبی کشور

زمستان برای قدیمی تر ها و مادر بزرگ ها فصل زیر کرسی رفتن و در خانه ماندن به انتظار رسیدن فصل بهار نشستن است. اما برای نسل امروز هر زمانی حتی  زمان بارش برف هم فرصتی برای سفر است. سفری که انسان همیشه در گریز و به دنبال معنا را به راهی منطقی برای رسیدن به شور زندگی هدایت می کند. امروز نیز باتوجه به خودروها و راحت تر شدن سفر از هر فرصت و یا جشنواره ای باید استفاده کرد و خود را به منطقه ای زیبا رساند تا تاریخ این سرزمین را مرور کرد و از طبیعت رنگارنگ کشور عزیزمان درس دوست داشتن بگیریم و یادمان باشد زمستان پایان راه سفر نیست.

 در چهار فصل کشورمان عزیزمان زمستان که می شود و هوای گرم و دلپذیر  طلب می کنید راهی جنوب و شاید بندر عباس می شوید. اما سر راهتان حاجی آباد که رسیدید کمی وقت بگذارید تا در فصل چیدن نارنگی از لذت قدم زدن در میان باغ های زیبا و صحبت با مردمانی خونگرم بهره مند گردید. مخصوصا دیدن درختان و طبیعت سرسبزی که در زمستانی سخت و سرد همچنان سرسبز است و تازه به بار نشسته است. در میان روستاهای کوهستانی و زیبای جنوبی، روستای بخوان و تیدر از جمله روستاهای توابع شهر فارغان از زیبائی خاصی برخوردارند و با داشتن مردمانی مهربان و طبیعتی زیبا  یک روز بیاد ماندنی را به شما هدیه خواهند کرد.

راههای رسیدن به منطقه

از اصفهان که به سمت بندر عباس می روید حتما تابلو حاجی آباد را به چشم دیده اید اما این بار طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید یک روز کامل را در آنجا سیاحت کنید.از حاجی آباد به سمت شهر فارغان بروید و یادتان باشد فارغان از کلمه فارغ به معنی آزاد ،رها و آسوده گرفته شده است و حالا که به سرزمینی دلنشین و خوش منظره رسیده اید که روستاهای اطراف آن پر از چشمه های گوارا است پس شما هم فارغ از هیاهو و مشکلات روز خود را در آرامش بیکران بگذرانید. جدا از طبیعت زیبای فارغان با توجه به آثار و بقایای موجود اینطور آورده اند که قدمت آن به دوران مادها نیز می رسد و با توجه به آثار به دست آمده همچون مجسمه شیر مفرغی کشف شده در این سرزمین که قدمت آن به ۱۸۰۰سال پیش از میلاد مسیح (ع)می رسد و دژهای گوناگون که در این خطه وجود داشته است خبر از تمدنی کهن و باستانی می دهد. اما به فارغان که رسیدید سراغ روستای بخوان را بگیرید که امروزه به عنوان منطقه نمونه گردشگری آوازه خود را به سرتاسر ایران رسانده است.

روستای بخوان سرسبزی در زمستان

روستای بخوان، باغ های وسیع مرکبات و تنوع گیاهی  در دره و کوه های سربه فلک کشیده را آنچنان در هم آمیخته است که یقینا آن چیزی خواهد بود که در زمستان نیاز دارید تا سختی زمستان را در آغوش گرمائی روح بخش به فراموشی بسپارید و همه چیز اینجا مهیا است . در میان باغ های بخوان قدم بزنید، تا چشمه های آب و عطر گیاهان مشامتان را  نماید و از شکوه طبیعت در فصل زمستان نغمه بهار را بشنوید. این روستا نیز مردم مهربانی دارد و هرچند جمعيت اين روستا فصلي است، ولی کهنسالان معمولا روستا را ترک نمی نمایند. اقتصاد این روستا نیز براساس باغداري شکل گرفته است و گروهي از مردم در فعاليت‌هاي زراعي، امور خدماتي و توليد صنايع دستي اشتغال دارند. در مزارع روستا به ميزان محدود گندم و جو کشت هم مي‌شود. از مهم‌ترين محصولات باغي اين روستا مي‌توان به پرتقال، نارنگي، ليموترش، ليموشيرين، زردآلو، آلوچه، سيب، گردو، انگور، خرما و انار اشاره کرد.البته این اقليم منحصر به فرد اين روستا است که کاشت و توليد انواع ميوه‌ها را امکان پذیر نموده است.

معماری و بافت مسکونی

روستاي بخوان بافت مسکوني متراکمي دارد و بر شيب تند دامنه و کوهپايه کوه ساخته شده است. اين روستا از يک سو به ارتفاعات بلند و از سوي ديگر به باغ‌هاي گسترده و رودخانه می رسد. خانه‌هاي روستاي بخوان نیز يک طبقه با سقف مسطح و با حياط‌ است. اکثر خانه‌هاي روستا کمي بالاتر از سطح زمين و با ايوان ساخته شده‌اند. در کنار بعضی منازل، کپرهايي براي اقامت تابستان و ایجاد شرایط خنک نیز ساخته شده است. و اگر نیاز به اقامت شبانه دارید مردم روستا خانه های خود را کرایه می دهند. غذاهای جنوبی را هم فراموش نکنید. در این روستا نیز غذاهای جنوبی بسیار رایج است و از  انواع غذاها در روستا مي‌توان به خورشت فسنجان، گردو پلو، خرما پلو، حلواي خرما، قليه ماهي، نان مهياوه، ميگو با گردو پلو، خورشت انار و آش انار اشاره کرد.

فرهنگ و علاقه مندی های روستا

موسيقي در فرهنگ مردم روستا جايگاه ويژه‌اي دارد و انواع سازهاي کوبه‌اي و بادي مانند طبل، سنج، دمام و ني در مراسم عزاداري استفاده مي‌شوند. از ورزش‌ها و بازي‌هاي بومي اين روستا مي‌توان به زدو درو، ملابرس و هفت سنگ اشاره کرد.مردم روستاي بخوان نیز مانند دیگر جنوبی هااز پوشاک بندري استفاده مي‌کنند و با وجود اینکه صنایع دستی مانند زیور آلات و جاجیم و گلیم از صنایع دستی روستا است اما سوغات اصلی آن مرکبات است و پیشنهاد می کنم شما این فرصت را از دست ندهید.  

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه