سبد (0)

زوربینگ

زوربینگ از ظهور تا رونق

ظرفیتهای اصفهان برای داشتن زوربینگ

گردشگری ماجراجویانه با تبلیغات و فیلمهایی که در شبکه های اجتماعی  آپلود می شود هر روز رونق بیشتری پیدا می کند. در ایران هم با توجه به برگشت سریع سرمایه گذاری این رشته ها هر روز طرفداران جدیدی می کند. در این میان رشته مهیج زوربینگ طرفداران خاصی دارد و هر روز هم فیلمهای جدیدی از آن در اینترنت منتشر می شود. این رشته برای اولین بار در نیوزلند توسط دیوید و اندرو آکرز ایجاد شد و بعد از آن در سراسر جهان گسترش یافت. این رشته چند نوع مختلف دارد و هم در روی دریا و هم بر روی سطوح شیب دار اجرا می شود. اما مهمتر از مکان اجرا، وسیله اصلی یا توپ پلاستیکی بزرگی است که تک نفره و یا چند نفره ساخته می شود و با توجه به جنس پلاستیکی شفاف آن و بسته بودن محیط کوچک و بدون هوا باید به زمان و گرمای هوا توجه ویژه ای داشت. اگرچه با قرار دادن کمی آب در لایه درونی کمی مشکل را حل کرده اند ولی برای کودکان مشکلات بیشتری نظیر خفگی ممکن است به وجود آید.

ایده اصلی ساخت این وسیله از ساخت وسیله ای برای حیوانات خانگی مانند همستر گرفته شده است و کلمه  Zorbing  در واژه نامه انگلیسی آکسفورد برای آن به این مضمون تعریف شد: "یک ورزش است که در آن شرکت کنندگان در داخل یک کپسول داخلی در یک، توپ بزرگ شفاف قرار می گیرند که پس از غلطیدن با  همراه خود به زمین و یا تپه پایین می رسد". اما برای ساخت آن در عمل یک توپ کوچک با لایه ای از هوا و چند نگهدارنده بداخل توپی بزرگ قرار می گیرد که در تماس با زمین در حالت غلطیدن است. گاهی افراد داخل توپ بدون حرکت و بسته هستند و گاهی هم آزاد و چرخان قرار می گیرند. هرچند برای هیجان بیشتر گاهی چند نفر هم در جلو توپ با دویدن اقدام به فرار می کنند. اما هیجان آن  باز هم محدود نمی شود و برگزار کنندگان از رمپهای چوبی برای هیجان هر چه بیشتر استفاده می نمایند و حتی رکوردهائی نیز برای زمان غلطیدن در آن و فاصله طی شده با آن و حتی حداکثر سرعت  نیز در کتاب گینس ثبت جهانی نیز شده است.

حال باید دید شهری مانند اصفهان با این جمعیت  جویای تفریحات در طبیعت آیا برای سرمایه گزاری گزینه مناسبی به حساب می آید. شاید با توجه به تپه های زیاد مستعد این فعالیت در نزدیکی شهر اصفهان اجرای چنین برنامه هائی خیلی سخت و دور از ذهن نباشد. اما باید با الگوبرداری از موارد مشابه خارجی و درک صحیح از احتمال حوادث آن با ایجاد زیر ساخت های لازم شاهد رونق این سبک از گردشگری در اصفهان باشیم.

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه