سبد (0)

کوچ عشایر

کوچ عشایر پتانسیلی برای گردشگری است

فرهنگ عشایر مورد علاقه گردشگران

شاید نام کوچ عشایر را که می شنویم یاد قاطر، اسب و پیاده روی های طولانی در خاطرمان زنده شود. اما بیشتر همان اندک کوچ امروزی هم با نیسان و ماشین انجام می پذیرد اما هنوز هم فرصت بازسازی و نشان دادن آن لباسهای زیبا و فرهنگ دوست داشتنی به جهانیان وجود دارد. ایده اقامت در سیاه چادر به همراه کوچ ایل برای بسیاری از گردشگران خارجی که در هتل های پنج ستاره اقامت داشته اند و دنبال تجربه جدیدی به کاوش می پردازند بسیار جذاب تر است. اما چطور می توان چنین پتانسیل با ارزشی را بدون برنامه ریزی رها کرد در حالی که می توان هم درآمد سرشاری را نصیب کشور و خود عشایر نمود و هم فرهنگی بی نظیر را برای آیندگان حفظ و حراست کرد.

زندگی کوچ نشینان دنیائی به وسعت یک سیاه چادر

كوچ نشيني شیوه ای از زندگی است که بشر در اوائل زیست خود از آن برای بقاء استفاده می کرد و پا برجا بودن آن تا به حال آن هم در عصر تکنولوژی می تواند از بزرگترين جاذبه هاي گردشگری دنیا باشد. چیزی که شما را نه تنها از زندگی ماشینی و شهری رها می سازد و به آغوش طبیعت می رساند بلکه می تواند با نشان دادن سختی های زندگی و فرهنگ زندگی در طبیعت زنگ هشداری با ارزش برای درگیری بیش از حد ما با زندگی روزمره و خالی از لطف امروزی باشد. تصور کنید وقتی شب هنگام خسته از پیاده روی در طبیعت بکر و دوست داشتنی در کنار سیاه چادر روی نمدی نشته اید و در جدال با آتشی دلربا در انتظار نوشیدن چای هستید. بوی علف تازه چیده شده در کنار صدای زنگوله های بزهای کوچک و بزرگ را وقتی از دیدن ستاره ها لذت می برید. کنار فانوسهای کوچک نفتی با دیدن کودکانی که از صدای لالائی لذت می برند. این لحظاتی است که می تواند ما را از حرص و ولع شهر نشینی رها سازد و یادآوری کند که زندگی واقعی به چه معنا است.

اما زندگي در دل طبيعت همان قدر كه آرامش بخش و روح نواز است، با مشكلات زیادی همراه  خواهد بود. اینجا جائی است که باید با بررسی دقیق و برنامه ریزی صحیح امکاناتی کامل برای گردشگران تدارک دید تا هنگامی که زندگی زیبا و فرهنگ لطیف عشایری را نشان می دهد گردشگران خارجی و ایرانی را بی نیاز سازد. با اینکار به جای اینکه درآمد سرشاری برای دامداری عشایر به جیب دلالان و کشتارگاهها برود خود عشایر می توانند با تهیه غذای سنتی برای گردشگران مزد زحمت خود را دریافت نمایند. یادمان باشد این امر نه تنها به زندگی ایلی و حفظ سنتها کمک خواهد کرد بلکه درآمد سرشاری را نیز نصیب عشایر می سازد. البته شرط اول، بهبود سطح بهداشت در مناطق عشایری و ایجاد امنیت گردشگران خواهد بود.

از مشکلات اصلی محیط زیست که با خشکسالی های اخیر هم دست و پنجه نرم می کند چرای بی رویه دامهای عشایر است که با برنامه ریزی صحیح و طراحی مسیر های کوچ و گردشگری قابل کنترل است. یادمان باشد کسب درآمد سرشار و زود بازده گردشگری می تواند به احیای آن کمک نماید. ضمن اینکه طرح قالي و حتي دار قالي منحصر به فرد عشایر می تواند زینت بخش زندگی شهری باشد و همین اشتغال جامعه عشایری خود رکن مهمی در حفظ این جامعه خواهد بود. فرهنگ موسیقی و سبک زندگی توامان مردم با ساز و آواز چیزی است که کمتر گردشگری می تواند از آن صرف نظر نماید. عشایر در وقت کار پشم مي‌چينند، شير مي‌دوشند و جاجيم مي‌بافند، روغن مي‌گيرند و ماست مي‌زنند، شاهنامه مي‌خوانند ، مهمان‌نوازند و سنت‌ها را گرامي مي‌دارند و در  آخر در سياه چادرهايشان مي‌آسايند. این فرهنگی است که نه تنها می تواند به دنیا فخر بفروشد بلکه می توان با پاس داشت و استفاده صحیح از آن درآمد و اشتغال را هم زمان با فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست برای این جامعه به ارمغان آورد.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه