چاپ

10 اشتباه رایج برنامه نویسان

10 اشتباه رایج برنامه نویسان
برنامه نویسی یعنی پیدا کردن یا ساختن موثرترین مسیر برای حل یک مسئله یا ساخت یک برنامه است. وقتی در برنامه نویسی اشتباهی انجام میدهید ممکن است مشکلات زیادی در کارتان ایجاد کند و مسیر شما پر از پیچ و خم شود.

 در این مقاله ما به بررسی رایج ترین اشتباهات برنامه نویس ها میپردازیم و همچنین نکته هایی برای دوری از آنها ها می آوریم.

وقتی در برنامه نویسی تازه کار هستید خیلی مهم است که عادت های خوب و عادت های بد را بشناسید و به سمت عادت های خوب بروید. زیرا وقتی کمی بگذرد و اگر شما عادت های بد برنامه نویسی را در خودتان پرورش بدهید کارتان برای ترک آنها کمی سخت است!

1-کدهای تکراری
خودتان را تکرار نکردن یکی از اساسی ترین اصل های برنامه نویسی است. در اصطلاح به این مفهوم DRY گفته میشود و به کدهایی که اینگونه نوشته میشوند DRY CODE گفته میشود.

کدهای تکراری در واقع یک تله هستند که شما را گول میزنند و شما به دام می افتید. به عنوان یک قانون خوب و دم دست، اگر شما کدی را از جایی کپی کرده اید احتمالا آن کد تکراری است و باید تغییر کند.

 بهتر است هیچوقت کد تکراری ننویسید چون باعث میشود مقداری از زمان شما صرف بررسی کدهای تکراری گرفته شود.

همچنین میتوانید از توابع و حلقه ها برای کم کردن کدهای تکراری استفاده کنید و از شر آنها راحت شوید.

2-نام های نامناسب برای متغیرها
متغیرها از ضروری ترین چیزها در برنامه نویسی هستند و اصلا مهم نیست از چه زبان برنامه نویسی استفاده میکنید یا در حال نوشتن چه برنامه ای هستید، اگر برنامه شما تقریبا در حد یک پروژه باشد حتما در آن از متغیرها استفاده کرده اید.

در مورد متغیرها هم بهتر است عادت های خوب را در خودتان پرورش دهید. اسم متغیرها باید منظم و مرتب باشد و طوری نباشد که خودتان بعدا یا برنامه نویس های دیگر را گمراه کند. بهتر است در انتخاب نام برای متغیرها از اصطلاحات عمومی یا چیزهایی که اصلا معنی خاصی نمیدهند خودداری کنید.

برای مثال فرض کنید شما در حال نوشتن یک برنامه هستید که لازم دارید یک متغیر برای نرخ بهره در آن داشته باشید. شما این متغیر را به شکل زیر میسازید:

let rate = 0.1;

تنها چیزی که برنامه نویس بعدی (یا خودمان در آینده) از این متغیر میفهمیم این است که این متغیر در مورد یک نرخ است. اما چه نرخی؟!

البته برنامه کار میکند و هیچ مشکلی هم نیست. تنها اشتباه در این است که کمی گمراه کننده است. در عوض متغیر زیر را ببینید:

let interestRate = 0.1;

بدین صورت هر کسی میفهمد که این متغیر مربوط به نرخ بهره است. پس همیشه در برنامه هایتان از اسم متغیرهای خوب و مناسب استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: میخواهید بدانید که چگونه از باگ بانتی به درآمد برسید؟

3-استفاده نکردن از کامنت ها
از کامنت ها استفاده کنید! کامنت ها داکیومنت کدهای شما هستند. کامنت ها میتوانند توضیح دهند که برنامه شما دقیقا چه کاری انجام میدهند.

درست است که در حال حاضر خودتان میتوانید توضیح کاملی از کد بدهید اما در آینده وقتی همه چیز یادتان رفته بود، اگر از کامنت ها استفاده کرده باشید از آنها تشکر میکند!

برای مثال اگر یک تابع خیلی خوب نوشته اید، یک کامنت در مورد کار آن بنویسید. یا اگر یک شی یا یک متغیر را یک حلقه دارید با یک کامنت در مورد آن بنویسید. کامنت ها را در برنامه نویسی بی استفاده نگذارید! از آنها کار بکشید!!

کامنت ها کد شما را شفاف تر و راحت تر میکنند، چه برای برنامه نویس بعدی چه برای خودتان در آینده.

4-حواشی در برنامه نویسی
مشکل دیگری که از سرعت برنامه نویسان در حال رشد کم میکند حواشی برنامه نویسی در انجمن ها و وبسایت ها است. اینکه آیا باید از جاوا اسکریپت استفاده کنیم؟ کدام فریم ورک بهتر است؟ کدام فونت برنامه نویسی مناسب است؟ کدام ادیتور؟ کدام زبان؟ کدام پایگاه داده؟ و....

درگیر این حواشی نشوید، نگران این نباشید که چه کاری باید بکنید و کدام را انتخاب کنید.

به جای این کارها، فکرتان را روی اصول کارتان بگذارید. زبان های برنامه نویسی، تکنولوژی ها می آیند و می روند. شما باید یاد بگیرید با هر چیزی مشکل خودتان را حل کنید و برای توسعه دهنده موفق مهم نیست آن تکنولوژی و زبان چه چیزی باشد.

زبان های برنامه نویسی و فریم ورک ها و ادیتور ها و... همه شان ابزار هستند و اگر شما بدانید قرار است دقیقا چه کاری انجام دهید، میدانید کدام را انتخاب کنید.

5-پشتیبان نگرفتن از کدها
عدم رشد عادت های خوب، در برنامه نویسان تازه کار ناامید کننده و در برنامه نویس های با تجربه فاجعه بار است.

به عنوان یک برنامه نویس ذخیره و پشتیبان گیری از پروژه هایتان آن هم به طور پیوسته و منظم باید یکی از مهم ترین وظایفتان باشد. و اصلا تفاوتی ندارد که کار شما یک پروژه بزرگ با چند صفحه کد باشد یا فقط یک صفحه کد داشته باشد.

همچنین بهتر است کار با یک سیستم کنترل نسخه مثل Git را یاد بگیرید. مهم نیست کدام، فقط یاد بگیرید! تا اگر روزی خدایی نکرده کامپیوترتان از کار افتاد چیزی را از دست نداده باشید.

6-کدهای پیچیده
به خاطر داشته باشید که کدنویسی، تست آی کیو نیست! چالشی نیست که ببینید کدام برنامه نویس از توابع پیچیده و درهم برهم استفاده میکند! مسابقه چه کسی خفن تر است؟ نیست!

برنامه نویسی بهتر است که کدهای کارآمد و موثرتری در ساده ترین حالت بنویسد و مطمئنا کدهای ساده، راحت تر نوشته میشوند، راحت تر نگهداری میشوند، و راحت تر مدیریت میشوند.

البته منظورم را اشتباه متوجه نشوید! کد ساده به منظور استفاده از راه میانبر نیست. کد ساده یعنی کدی که راه حل را ساده تر و شفاف تر بیان کرده باشد.

7-سوال نپرسیدن
برنامه نویس کار سختی است! چون برای اینکه آپدیت باشید و هر روز بتوانید پا به پای پیشرفت تکنولوژی ها پیش بروید باید مدام مطالعه کنید و یاد بگیرید و کسی بهتر یاد میگیرد که از سوال کردن نترسد!

شاید برای شما هم سوال کردن، یک چیز غیر عادی باشد اما باید بدانید که بیشتر برنامه نویس های کهنه کار خیلی خوشحال میشوند اگر بتوانند دانش و تجربیاتشان را با شما در اشتراک بگذارند.

البته به خاطر داشته باشید که سوال نپرسیدن کار اشتباهی است ولی با این حال زیاد سوال پرسیدن هم کار نادرستی است. چون برنامه نویس های با تجربه اگر ببینند شما حرکتی نمیکنید و  فقط در حال سوال پرسیدن هستید دیگر رغبتی به جواب دادن به شما پیدا نمیکنند. پس خودتان هم در حال کندکاو باشید و مطمئنا خودتان هم به تنهایی میتوانید تجربه کسب کنید.

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش زبان برنامه نویسی PHP

8-عدم برنامه ریزی و آینده نگری
پشت هر برنامه مفیدی که نوشته شده است، یک برنامه ریزی وجود داشته. اگر شما میخواهید یک ساختمان بسازید، باید قبل از هر چیزی نقشه آن را داشته باشید. برنامه نویسی نیز همینطور است.

قبل از اینکه شما یک خط کد بنویسید. باید بدانید چه کاری قرار است دقیقا انجام دهید؟ مشکل چیست؟ راه حل کدام است؟ اگر در حال برنامه نویسی بخواهید این کار ها را انجام دهید ممکن است خودتان راه را گم کنید!

9-استراحت نکردن
استراحت کنید! این خیلی مهم است که شما بعد از ساعت ها برنامه نویسی کردن به مغزتان و علاوه بر مغز به بدتان استراحت بدهید. برنامه نویسی بی وقفه برای شما چیزی به جز مشکلات جسمی و ضعیف شدن چشم ها ندارد و مغز شما هم بالاخره کم می آورد و پروژه جلو نمیرود.

هر وقت به مشکلی خوردید که حل نمیشد، وقت استراحت است. در این موقعیت فقط خودتان را از صفحه کد ها دور کنید! چیزی بنوشید، بیرون بروید و پیاده روی کنید و به خودتان فرصت استراحت بدهید. گاهی اوقات همین استراحت کردن ها باعث میشود که شما راه حل های جدیدی پیدا کنید که بعدا که برگشتید به کار، پروژه تان را جلو ببرید.

10-خوش نگذراندن
برنامه نویسی میتواند مثل یک چاقوی دولبه باشد. هم میتواند چالش برانگیز و جالب باشد و هم میتوانید شما را حسابی ناامید کند! همیشه دقت کنید که کمی از کارتان لذت ببرید و خوش بگذرانید. اگر با اخم جلوی مانیتور بنشینید و کدنویسی کنید باور کنید از شما یک برنامه نویس خفن نمیسازد! بهتر این است که نسبت به اتفاقات اطرافتان دید زیبایی داشته باشید تا ادامه زندگی و کدنویسی بهتر باشد!

نکته مهم این است که شما میتوانید برنامه نویسی را به چیزهایی در زندگی واقعی ربط دهید و برای ادامه کار از آنها الهام بگیرید. این کار واقعا میتواند به شما کمک کند و از شما یک برنامه نویس خوشحال و خندان بسازد!

خلاصه
در این مقاله به بررسی اشتباه هات رایج برنامه نویسان پرداختیم که هیچ سودی برای آنها ندارد هیچ، بلکه برنامه نویسی را سخت تر هم میکند. تنها چیزی که باید همیشه به یاد داشته باشید این است که کار را برای خودتان ساده سازی کنید، چه حال چه آینده. برنامه نویسی نیز همین است. ساده کردن زندگی، ساده کردن حل مشکلات.