سبد (0)

اندروید دقیقا چیست؟

ما می دانیم که به منظور انجام کارها در اندروید باید از کدهای جاوا به همراه API های اندروید استفاده کنیم. پس از نوشتن کدهای جاوا، آنها به کدهای DEX کامپایل می شوند و سپس توسط ماشین مجازی دالویک(DVM) اجرا می شوند. ماشین مجازی دالویک به نوبه ی خود با یک سیستم عامل اساسی به نام لینوکس ارتباط برقرار می کند. سپس سازندگان دستگاه های اندرویدی و همچنین سازندگان اجزاء سخت افزاری، نرم افزارهای پیشرفته ای به نام راه انداز(Driver) را می نویسند تا اطمینان حاصل کنند که سخت افزار تولید شده(مثل CPU و GPU و GPS) تحت سیستم عامل لینوکس به درستی کار می کند.  

 کدهای کامپایل شده ی ما همراه با دیگر منابع، در داخل یک بسته ی نرم افزاری که به طور خلاصه APK نامیده می شود، قرار می گیرند و این همان چیزی است که ماشین مجازی دالویک برای اجرای اپلیکیشن ما به آن نیاز دارد. این فرآیند در عکس زیر نشان داده شده است:

به طور خلاصه می توان گفت که آنچه ما نیاز داریم تا انجام دهیم این است که ابتدا خواندن و نوشتن کدهای جاوا را یاد بگیریم و سپس شروع به یادگیری و بهره بری از API های اندروید نماییم. تمامی این ابزارها رایگان هستند، بنابراین اجازه دهید تا نگاهی به محیط برنامه نویسی که قرار است از آن استفاده کنیم، بیاندازیم. 

 


 محیط توسعه یا محیط برنامه نویسی چیست؟

محیط توسعه، یک اصطلاح است، و به معنی آنچه که شما برای ایجاد و راه اندازی یک نرم افزار نیاز دارید، می باشد. برای شروع ما به دو مورد زیر نیاز داریم:

  •  ما توضیح دادیم که کدهای جاوا باید کامپایل شوند و به کدهای DEX تبدیل شوند تا بتوانند بر روی ماشین مجازی دالویک(DVM) و در داخل دستگاه های اندرویدی اجرا شوند. به منظور استفاده از کدهای جاوا، ما به یک نرم افزار رایگان به نام JDK نیاز داریم. JDK همچنین حاوی کدهای دیگری نیز هست که از API های اندروید مجزا می باشند. 
  • طیف وسیعی از نرم افزارها وجود دارند که برای برنامه نویسی و توسعه ی اندروید به همراه API های اندروید مورد نیاز هستند. به این مجموعه از نرم افزارها، بسته ی نرم افزاری اندروید یا به طور خلاصه SDK گفته می شود. خوشبختانه یک نرم افزار به نام اندروید استودیو وجود دارد که تمام این موارد را در کنار هم به ما ارائه می دهد. 

 اندروید استودیو یک IDE است که تمام ابزارهای مورد نیاز برای کامپایل کردن کدهای ما و اتصال آنها با JDK و API های اندروید را دربر دارد. هنگامی که ما JDK و اندروید استودیو را نصب کردیم، می توانیم تمام کارهای خود را در داخل این اپلیکیشن انجام دهیم. 

 


نکته ای خطاب به برنامه نویسانی که از اکلیپس استفاده می کنند

گزینه های زیادی راجع به اینکه از کدام نرم افزار برای توسعه ی اپلیکیشن های اندرویدی استفاده کنیم وجود دارد. قبلا به طور متداول از یک IDE به نام اکلیپس برای برنامه نویسی اندروید استفاده می شد. اما در چند سال گذشته، یک IDE قدرتمند برای تصاحب جایگاه بهترین IDE پا به میدان گذاشته است. نام این نرم افزار، اندروید استودیو است. مشکلی که پس از انتشار اولین نسخه ی این نرم افزار وجود داشت این بود که هنوز ناتمام بود و به اصطلاح در حالت beta قرار داشت. همچنین حاوی تعدادی باگ بود. اما این نرم افزارها بعدها توسط خیلی ها ترجیح داده شد چرا که دارای عملکرد مناسب و ظاهر جالب و وضعیت رسمی بود. 

 اما اکنون اندروید استودیو از ورژن 1 تجاوز کرده است و اگر شما در برنامه نویسی اندروید تازه کار هستید، هیچ دلیلی برای رد کردن آن وجود ندارد. اگر شما قبلا نرم افزار اکلیپس را راه اندازی کرده اید و قصد تغییر آن را ندارید، اشکالی ندارد زیرا کدهای این کتاب در داخل آن کار می کنند. اما تفاوت های قابل توجهی در دستورالعمل ها وجود خواهد داشت مخصوصا راجع به طراحی سمت کاربر یا UI . لازم به ذکر است که کدهای درون این کتاب توسط من(نویسنده) و دیگران در اندروید استودیو مورد تست و بررسی قرار گرفته اند. بخش های پیش رو نحوه ی نصب JDK و اندروید استودیو را نشان می دهند. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه