ایجاد کامنت و پیغام در جاوا و اندروید

چاپ

اکنون در اندروید استودیو به تب MyActivity.java نگاهی بیاندازید. در این تب با کدهایی مواجه خواهید که که قبلاً کمی راجع به آنها بحث نمودیم. 

قبل از اینکه متدهای مربوط به دکمه های خود را بنویسیم(به مقالات قبلی توجه کنید)، اجازه دهید به کامنت های جاوا و کاربردهای آنها نگاهی بیاندازیم. هنگام خواندن کدها، کامنت های جاوا به کمک ما می آیند و  راجع به کدها، توضیحاتی را ارائه می دهند. 


کامنت ها در زبان جاوا

در هنگام برنامه نویسی، بهتر است که وقتی کدهایی را می نویسیم، یک سری پیغام هم در کنار آنها بنویسیم که روش عملکرد این کدها را توضیح دهند. به این پیغام ها کامنت گفته می شود. برای ایجاد یک کامنت در کنار کدهای جاوا، کافیست دو علامت اسلش را تایپ کنید و سپس کامنت خود را بنویسید، مانند زیر:

مثال (ایجاد کامنت و پیغام در جاوا و اندروید)

// This is a comment and it could be useful این یک کامنت است

 همچنین ما می توانیم برای غیرفعال کردن عملکرد یک خط از کدها، آنها را تبدیل به کامنت کنیم، در اینجا نیز از دو علامت اسلش استفاده می کنیم:

مثال (ایجاد کامنت و پیغام در جاوا و اندروید)

// The code below used to send a message
// Log.i("info","our message here");
// But now it doesn't do anything
// And I am getting ahead of where I should be

 اکنون اجازه دهید تا به دو روش برای ارسال پیغام ها در اندروید بپردازیم. پس از یاد گرفتن این موضوع می خواهیم چند متد بنویسیم که هنگامی که کاربر بر روی دکمه ها کلیک می کند، پیغام هایی را ارسال می کنند.  

 


ارسال پیغام در اندروید

در ابتدا قصد داریم دو کلاس مختلف از API اندروید را توضیح دهیم که به ما امکان می دهند تا در خروجی، یک سری پیغام را ایجاد کنیم. اولین کلاس، کلاسی به نام Log است که به ما امکان می دهد تا پیغام هایی را در پنجره ی logcat مشاهده کنیم. دومین کلاس، کلاسی به نام Toast است که یک پیغام پاپ آپ را برای کاربر ایجاد می کند. در زیر، کد ایجاد پیغام در پنجره ی logcat را با استفاده از کلاس Log مشاهده می کنید:

مثال (ایجاد کامنت و پیغام در جاوا و اندروید)

Log.i("info","پیغام مورد نظر");

 اینکه این کلاس دقیقاً چگونه کار می کند را در فصل 9 توضیح خواهیم داد. اما فعلا کافیست بدانید که آنچه بین علامت های کوتیشن قرار دهیدْ در پنجره ی logcat در اندروید استودیو چاپ می شود. به زودی نحوه ی استفاده از این کد را به شما نشان می دهیم. 

 در مثال زیر، کد مورد نیاز برای ارسال یک پیغام به صفحه ی نمایش کاربر نشان داده شده است:

مثال (ایجاد کامنت و پیغام در جاوا و اندروید)

Toast.makeText(this, "پیغام مورد نظر", Toast.LENGTH_SHORT).show();

 این کد کمی تو در تو به نظر می رسد، اما در فصل 9، به دقت آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با اجرای این کد، متن پیغام مورد نظر، در صفحه نمایش نشان داده می شود.