تخفیف ویژه ماه محرم، فرصت یادگیری با 35٪ تخفیف (کد تخفیف: moharam)
زمان باقی مانده

 السّلام علیک یا اباعبداللّه الحسین

سبد (0)

تبلیغات

استفاده از متغیرها در یک پروژه ی اندروید

در این مقاله قصد داریم نحوه ی استفاده از متغیرها و برخی از عملگرها را در قالب یک پروژه ی اندروید، به شما نشان دهیم. بنابراین می خواهیم در اندروید استودیو یک اپلیکیشن بسازیم و در آن از متدهای Toast و Log برای نشان دادن نتایج استفاده کنیم. 


در اندروید استودیو یک پروژه ی جدید به نام Expressing Yourself, ایجاد کنید و در آن از یک Blank Activity استفاده کنید، و دیگر تنظیمات پیش فرض را بپذیرید. کد های این پروژه را می توانید از اینجا دانلود کنید

 در ادیتور به تب MainActivity بروید. حالا در داخل متد onCreate، درست قبل از اینکه آکولاد بسته شود، کد زیر را اضافه کنید: 

کد:

int numMessages;

 درست در زیر کد بالا، می خواهیم مقداری را به متغیر numMessages انتساب دهیم. اما همین که دو حرف از نام این متغیر را تایپ می کنیم(یعنی nu) پنجره ای مشابه با شکل زیر را مشاهده می کنیم: 

 اگر به اولین گزینه ی درون تصویر بالا نگاه کنید، مقدار numMessages نوشته شده است. زیرا اندروید استودیو به ما کمک می کند تا به راحتی نام متغیرها را به خاطر بیاوریم. اکنون ما می توانیم در این پنجره بر روی numMessages کنیم تا انتخاب شود و سپس کلید Enter را فشار دهیم. 

حالا این متغیر را برابر با مقدار  کنید، درست مثل دستور زیر: 

دستور:

numMessages = 10;

حالا درست پس از کد قبلی، و قبل از اینکه آکولاد متد  onCreate بسته شود، کدهای زیر را قرار دهید: 

کد:

// Output the value of numMessages
Log.i("numMessages = ", "" + numMessages);
numMessages++;
numMessages = numMessages + 1;
Log.i("numMessages = ", "" + numMessages);
// Now a boolean (just true or false)
boolean isFriend = true;
Log.i("isFriend = ", "" + isFriend);
// A contact and an important message
String contact = "James Gosling";
String message = "Dear reader, I invented Java.";
// Now let's play with those String variables
Toast.makeText(this, "Message from" + contact,
Toast.LENGTH_SHORT).show();
Toast.makeText(this, "Message is:" + message,
Toast.LENGTH_SHORT).show();

 سپس لازم است که دو بار، کلید های Alt+Enter را فشار دهید. 

 حالا این اپلیکیشن را اجرا کنید تا کدها را مورد امتحان قرار دهیم و خروجی را مشاهده کنیم. در پنجره ی logcat خروجی زیر را مشاهده خواهید نمود: 

numMessages =﹕ 10
numMessages =﹕ 12
isFriend =﹕ true

در صفحه ی نمایش، دو پیغام Toast زیر را مشاهده خواهید نمود:

Message from James Gosling
Message is: Dear Reader, I invented Java.

این موضوع در تصویر زیر نشان داده شده است: 

اکنون می خواهیم به کدها نگاهی بیاندازیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم. 

ما ابتدا یک متغیر به نام numMessages از نوع int ایجاد کردیم و مقداری به آن انتساب دادیم. می توانستیم این کار را در یک خط نیز انجام دهیم اما آن را به صورت زیر نوشتیم: 

int numMessages;
numMessages = 10;

 سپس با استفاده از Log پیامی را در خروجی نشان دادیم. به جای اینکه به طور ساده پیغام خود را بین علامت های دابل-کوتیشن ("") قرار دهیم، از عملگر + برای اضافه کردن مقدار متغیر numMessages به خروجی استفاده کردیم.  همان طور که در console مشاهده کردیم،با استفاده از کدهای زیر مقدار اصلی متغیر numMessages در خروجی نشان داده شد: 

// Output the value of numMessages
Log.i("numMessages = ", "" + numMessages);

 حالا با استفاده از علامت های ++ یک واحد به مقدار متغیر numMessages اضافه می کنیم. حالا همین کار را به روشی دیگر دوباره انجام می دهیم. و سپس مقدار این متغیر را در خروجی نشان می دهیم. با این کار، مقدار این متغیر از 10 به 12 تبدیل می شود. و در خروجی نشان داده می شود. 

numMessages ++;
numMessages = numMessages + 1;
Log.i("numMessages = ", "" + numMessages);

 سپس یک متغیر به نام isFriend از نوع boolean  ایجاد کردیم و به آن مقدار true دادیم و آن را در console چاپ کردیم. و در خروجی دیدم که مقدار true نمایش داده شد:

// Now a boolean (just true or false)
boolean isFriend = true;
Log.i("isFriend = ", "" + isFriend);

 پس از آن، ما دو متغیر از نوع String ایجاد کردیم و آنها را مقدار دهی کردیم:

// A contact and an important message
String contact = "James Gosling";
String message = "Dear reader, I invented Java.";

در نهایت مقدار این متغیرهای رشته ای را با استفاده از Toast در خروجی نشان دادیم.  یعنی اول مقدار "Message from" را نوشته ایم و سپس مقدار متغیر contact را با استفاده از یک علامت + به آن اضافه کرده ایم  و سپس حاصل را با استفاده از Toast نشان داده ایم. در دستورات بعدی نیز از همین تکنیک استفاده کرده ایم. به این روش، الحاق کردن رشته ها گفته می شود: 

// Now let's play with those String variables
Toast.makeText(this, "Message from " + contact,
Toast.LENGTH_SHORT).show();
Toast.makeText(this, "Message is:" + message,
Toast.LENGTH_SHORT).show();

 حالا ما می توانیم متغیرها را تعریف کنیم و آنها را مقدار دهی کنیم و آنها را با استفاده از دستورات Toast و Log نمایش دهیم. 

دیدگاه‌ها  

0 # iman313 1396-08-08 21:13
سلام چی شد چرا دیگه ادامه نمیدین ؟؟!؟!؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # احسان عباسی 1396-08-08 21:28
سلام.
به دلیل برخی از مشکلات، در کار ترجمه وقفه ایجاد شد. ان شا الله از فردا ترجمه ی آموزش برنامه نویسی اندروید، ادامه خواهد یافت.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان
 
دوره های آموزشی راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی
تبلیغات اینترنتی