سبد (0)

غار یخ مراد

غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس می‌باشد.این غار در محدوده استان البرز و از جاذبه های طبیعی استان البرز می باشد . دریچهٔ ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌است و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین می‌باشد که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیتهای اسفنجی غار مواجه می‌شوید. البته برای شما خواننده عزیز شاید بهتر باشد بگویم مواجه می شدید دلیل آن را هم خواهم گفت .

از زمانی که فکر توریستی شدن این غار به مرحله اجرا رسید ماشین آلات راه سازی سنگین برای ساخت جاده تا دهانه به منطقه آمدند که با توجه به خالی بودن فضاهای زیرین این غار و سنگین بودن ماشین آلات راه سازی امکان نشست غار بسیار زیاد است و به این رویداد رفتار بی رحمانه کارگران شرکت پیمانکار را با غار را هم که اضافه کنیم داستانی می شود .

  

 اگر صحبتم را پای نق زدن نمی گذارید دره و غار در حال حاضر غرق در زباله شده است ولی از این مهمتر ثبات دمای غار است . چرا که این غار که تمام تزئینات آن از یخ تشکیل گردیده است نسبت به افزایش دما بسیار حساس است و نه تنها حجم یخها کم خواهد شد بلکه با تعریض راهروها و تغییر اکوسیستم غار شاید در زمان افتتاح غار به عنوان مکان گردشگری شاید شاهد تزئینات یخی نباشیم.

در ماههای اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند ببخشید، به سر می بردند . نکتهٔ قابل توجه این غار مطبق بودن آن می‌باشد که در میان غارهای ایران کمتر دیده می‌شود. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند که این هم در این نوع برخورد احتمال آسیب بسیار زیادی دارد.

در گذشته مردم بومی بر این باور بوده‌اند که یخ موجود در اعماق غار برای درمان ناباروری زنان خاصیت شفا دهنده دارد. هرچند با توجه به مواد معدنی موجود در این یخها این داستان نه تنها واقعی نیست بلکه بسیار آسیب زننده است  البته وجود کهنه‌های آویخته (دخیل) به دهانه اصلی و درون غار در گذشته که باعث نام گذاری روستای مجاور به کهنه ده شده نیز گواه این ادعا است.

از باورهای قدیمی و گاهاً اشتباه که بگذریمی ک باور و نتیجه سالها تحقیق وجود دارد که نور و گرما بارز ترین مشخصه غار را از بین خواهد برد و آنوقت است مرادمان بی مراد خواهد شد.

نویسنده : احسان ناجی

چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 17/11/94

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه