سبد (0)

هلکتیت

هلکتیت چیست؟

هلکتیت غارنهشته ای با پایه کلسیت است، که رشد خود را به صورت عمودی از یک یا چند قسمت از محل تولید شده شروع می کند. آنها به شکلهای انحنادار یا زاویه دار به صورتی که به نظر می رسد در جاذبه صفر بوجود آمده باشند شکل می گیرند.
این کلسیت هنگامی که آب توانایی نگهداری آهک به دلیل از دست دادن دی اکسید کربن را ندارد در مکان رسوخ به فضای غار رسوب گذاری می شود.
(مطلب غارنهشته را بخوانید.)
هلکتیت ها از همه اشکال غارنهشته ها متفاوت هستند، آنها شبیه استالاکتیت های کوچک (چکنده) و سودا استراوها (نی نوشابه) هستند، با یک عیب، آنها پیچ خورده و شکسته به نظر می آیند.
دلیل بوجود آمدن این اشکال هنوز مشخص نیست و تابحال هیچ نظریه ای برای چگونگی شکل گیری آنها داده نشده است.
فقط چند فرضیه وجود دارد و اصلی ترین آنها تاثیر جریان هوای ظریف اطراف این غارنهشته ها و مکانیسم مویرگی داخلی آنها است. به این صورت که مسیری لوله شکل مثل سودا استراو در داخل بعضی از آنها مشاهده شده است.
در حال حاضر به نظر می رسد هلکتیت های مختلف تشکیل شده توسط مکانیزم های مختلف و یا ترکیبی از آنها وجود دارد.
این فرضیه ها مشکلاتی دارند نظیر اینکه در تمام هلکتیت ها لوله داخلی دیده نمی شود. و آنها را در قسمت هایی که امکان جریان باد دیده نمی شود یافته اند.
معمای هلکتیت هنوز هم در دست بررسی است.
این غارنهشته بسیار ظریف و شکننده است و با یک لمس کوچک خواهد شکست. پس در عبور از مسیرهای دارای هلکتیت باید به مقدار زیادی رعایت و حساسیت خرج شود.
تالیف و ترجمه :جلال زارعی

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه