گردشگری معلولان

چاپ

جای خالی تورهای اختصاصی معلولین و سالمندان

ضعف شدید زیرساخت برای توریسم معلولان

در کشورهای پیشرفته فردی که بازنشته می شود و یا درر رده سنی سالمندان قرار می گیرد به جای شغل دوم و کار کردن با تاکسی معمولا به مسافرت مشغول است و نه تنها از لحاظ هزینه کمک دریافت می نماید بلکه تورهای اختصاصی با شرایط خاص آنها وجود دارد. چرا که یک سالمند از لحاظ نیازها و توان وطاقت نمی تواند با دیگران در یک سطح باشد و انتظاراتی که دارد نیز با تمامی آنها متفاوت است. همچنین باید امکانات تور از لحاظ محافظت و پزشکی نیز در سطح قابل قبولی باشد. اما باید دید چرا در ایران که متوسط سن جمعیت نیز در حال افزایش است هنوز چنین امکاناتی به وجود نیامده است ضمن اینکه سالمندان و معلولان کشورهای پیشرفته نیز به عنوان مشتریانی بالفعل حضور دارند و می تواند ظرفیت گردشگری کشورمان را افزایش دهد.

 سود زیاد تورهای معلولین خارجی

تورهای گردشگری زیادی در ایران اجرا می شود که با تبلیغات آن کم و بیش آشنا هستیم ولی تورهای معلولین به ندرت اجرا می شود. اما کمبود نیاز کنونی در کشور را نباید نادیده گرفت چرا که در کشورهای دیگر بخش عظیمی از توریستها از معلولان و سالمندان وجود دارد که با توجه به نبود امکانات در ایران از آمدن به کشورمان سر باز می زنند. یادمان نرود که داشتن این زیرساخت ها فقط به حرکت انسان دوستانه ختم نمی شود و نه بر حسب اتفاق که این شاخه از توریسم بسیار هم پر سود است.

نیازجمعیت زیاد معلولین و سالمندان کشور

اما در کشور خودمان نیز با داشتن جمعیت بالغ بر 17 میلیون نفر معلول و سالمند ظرفیت بسیار بالائی برای ایجاد امکانات لازم و برگزاری این قبیل تورها وجود دارد و از همه مهمتر اینکه این قشر از جامعه مدنی ما حتی بیشتر از سایر گروههای سنی و اجتماعی نیازمند گردش و تفریح هستند و نباید از این حق طبیعی محروم باشند. این در حالی است که کشورهای همسایه در این زمینه هم گوی سبقت را از ما ربوده اند و در حال پیش تازی برای ارائه خدمات هستند.

 

معلولان بدون همراه سفر نمی کنند

آنچه که از آمار گردشگران معلول و سالمند به دست می آید سهم 15 درصدی در بین کل گردشگران است اما فراموش نکنیم که چنین افرادی به تنهائی سفر نمی کنند و ما می توانیم  با ایجاد زیرساختها و امکانات لازم و در نظر گرفتن همراهان این گردشگران این سهم  را به 30 درصد هم برسانیم و با یک ضرب و تقسیم ساده  با وجود بیش از 6 میلیارد گردشگر سالانه در جهان متوجه خواهیم بود که با بی توجهی به این بخش سهم بزرگی از بازار بالقوه خود را از دست داده ایم.

 سازمانهائی که باید در ایجاد زیرساخت مشارکت داشته باشند

اما ایجاد زیر ساخت فقط به عهده سازمان میراث فرهنگی نخواهد بود و تمامی  دستگاه های متولی نظیر شهرداریها، وزارت راه، مسکن وشهرسازی ، هتلها و آژانسهای گردشگری باید برای مدیریت و حرکت به سمت ایجاد راه کاری مناسب آینده نگری را در اولویت کارهای خود قرار دهند. این امور باید کاملا برنامه ریزی شده باشد به نحوی که اگر در هر بخش یک نقطه کور وجود داشته باشد و یک معلول و سالمند به مشکل برخورد نماید کل برنامه زیر سوال خواهد رفت.

افق آینده گردشگری با نگاه به تورهای معلولین

حال با در نظر گرفتن افق آینده گردشگری در ایران باز هم نمی توان دست بر روی دست گذاشت و به امید زیرساخت های اساسی نشست بلکه با توجه به بخشی از دیدنیهای کشور که امکانات لازم برای آنها وجود دارد باید برنامه ریزی کرد و تورهای اختصاصی را اجرا نمود تا هم تجربه اجراکنندگان به سطح بالائی ارتقا یابد و هم بتوان نیاز سنجی کامل و بی نقصی را در این زمینه انجام دهیم. یادمان باشد آینده صنعت گردشگری برای کشوری روشن خواهد ماند که از همه ظرفیت های خود استفاده می نماید و حال که دولت همت  برای رشد در این زمینه گزارده است بهتر است با نگاهی عمیق و با تدبیر از این همه زیبای کشور بهره برداری لازم صورت پذیرد.