سبد (0)

استفاده موثر از اینترنت

چگونه به طور موثر از زمان اینترنت استفاده کنیم؟

سه بخشآگاه شدن از عادت های اینترنتیآماده شدن برای تغییرشروع تغییر

اینترنت ابزار فوق العاده مفیدی است، اما به راحتی میتواند به یک سیاه چاله  تبدیل شود. در جهان امروز، بسیاری از مردم برای انجام کارهای مدرسه  یا  برقراری ارتباط با دوستان و اشنایان نیاز دارند تا روزانه از اینترنت استفاده کنند اما اغلب ما وقتی به خودمان می اییم در حال گشت و گذار بی فایده در اینترنت هستیم بدون اینکه هدف روشن و واضحی از این  گشت و گذار داشته باشیم. از آنجایی که اجتناب  از استفاده از اینترنت واقع بینانه نیست مدیریت استفاده از آن و اینکه اختصاص دادن یک زمان مشخص به استفاده از اینترنت را به یک عادت تبدیل کنیم میتواند به طور حتم موثر باشد. 

بخش 1

آگاه شدن از عادت های اینترنتی

  1. Image titled Effectively Use Internet Time Step 01
    1
    ایجاد یک لیست از فعالیت های اینترنتی.اگر بتوانید به این پرسش که در اینترنت بیشتر  از کجا سر در می اورید برسید می توانید گام موثری را در این بخش بردارید.برای یک هفته سعی کنید  تمامی  وب سایت هایی که هنگام دسترسی به اینترنت به آن ها رجوع  میکنید و مدت زمانی که در آن ها سپری می کنید، اینکه وب سایت های مورد نظر هر چند وقت یک بار  به روز رسانی می شوند و  اینکه چه  زمانی را برای کلیک بر روی لینک های موجود صرف می کنید  را یادداشت کنید. بدترین عادات غلط اینترنتی که ما داریم تلف کردن وقت در اینترنت بدون فکر کردن است.
    • این زمان باید شامل زمان هایی که صرف گوشی های هوشمند خود می کنید  نیز باشد. برای افراد درگیر در فضای مجازی و اینترنت بیشتر ساعات زندگی  ساعت هایی است که در اینترنت می گذرانند!
     
     
  2. Image titled Effectively Use Internet Time Step 02
    2
     تشخیص نقاط ضعف.چک کردن ایمیل یا رفرش کردن  توئیتر هر 5 دقیقه یک بار از کارهایی است که بیشتر از  همه وقت ما را  تلف می کند.زمان هایی که برای  جستجو و مطالعه  موضوع یا مقاله  در یک وب سایت  احساس خستگی میکنیم  و تصمیم می گیریم تا برای 10 ثانیه به خود استراحت دهیم و وارد یک  وب سایت یا پنجره دیگر شویم و  برگشت مجدد و تمرکز بر روی کار قبلی که انجام میدادیم  زمانی را از ما خواهد گرفت . این موارد ممکن است در هر بار استفاده  یا جستجوی موضوعی وقت بسار کمی را از ما بگیرد و لی در کل ساعاتی که ما در اینترنت بیهوده تلف می کنیم موثر است.
     
     عادت های خاص از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است اما بعضی از موارد  مهم آنها به صورت زیر است:
    • ایا ایمیلتان را 50بار در روز چک می کنید?
    • شاید شما زمان بیشتری را در وب سایت ها یا وب لاگ هایی که  شایعاتی را منتشر می کنند می گذرانید?
    • شاید هم در زمان استفاده از اینترنت  وارد چت روم خود یا  فیس بوک می شوید و یکی از دوستان خود را میبینید و شروع به چت می کنید؟
    • یا شاید 30 دقیقه بر روی مطلبی سخت تمرکز می کنید و  به طور ناگهانی عکسی از یک شخصیت محبوبتان میبیند و  سپس وارد وب سایت و یا صفحه فیس بوک شخص می شوید تا اطلاعات بیشتری راجع به آن به دست آورید!!
     
  3. Image titled Effectively Use Internet Time Step 03
    3
    اعتیاد به اینترنت. این موضوع واقعیت دارد . زمانی که دوست شما می گوید من به گوشی معتاد شدم   به صورت واقعی این عمل اتفاق افتاده است. وابستگی به تکنولوژی بر روند  کار مغز ما تاثیر می گذارد  دقیقا همان گونه که اعتیاد به مواد مخدر بر روی مغز تاثیر می گذارد.
    • دلیل این امر وجود یک ماده شیمیایی در مغز به نام  dopamine (دومپاین) است که حالات احساسی، عاطفی و انگیزشی ما را کنترل می کند.
    • هر زمانی که شما صدای  دریافت یک پیام در فیس بوک خود را می شنوید مقدار کمی دومپاین در مغز شما ترشح می شود که  باعث می شود  میل به چک کردن آن در شما به وجود اید.
    • اعتیاد به دومپاین یک سیکل بی پایان است. بدن خواستار میزان دومپاین بالاتری است و هر بار که ما این کار را انجام میدهیم این میزان دومپاین ترشح می شود. زمانی که شما پیامی را چک میکنید میزان دومپاین کاهش می  یابد و  با دریافت پیام دیگر مجدد این ماده ترشح می شود.
    • در حالی که وابستگی به تکنولوژی به طور فزاینده ای رو به افزایش است با کمی تفکر و مقاومت در برابر این خواسته  و افتادن در این حلقه بی نهایت می توانیم به خودمان کمک کنیم.
     
  4. Image titled Effectively Use Internet Time Step 04
    4
    ضرورت ایجاد تغییر را در خود به وجود اورید.برای بسیاری از افراد قبل از اینکه به چیزی عادت کنند مخصوصا در ابتدا چنین  تغییری مشکل نیست .
    • به یاد داشته باشید این تغییرات در جهت افزایش میزان راحتی و رضایت شما خواهد بود.
    • اینکه در ابتدایی که شروع به تغییر می کنیم میزان سطح دومپاین  مقداری کاهش می یابد غیر عادی نیست و در ابتدا شما  کمی ناراحتی را تجربه خواهید کرد.
    • اما به خاطر داشته باشید این ناراحتی موقتی است و اقدام شما در جهت افزایش میزان رضایتتان از زندگی خواهد بود.
     
     
 

بخش 2

آماده شدن

  1. Image titled 43930 05 1
    1
    کارهای خود را ساماندهی کنید.  شگفت انگیز است که با حذف این موارد زمان خالی زیادی برای ما ایجاد خواهد شد . سعی کنید میز خود را خلوت کنید زیرا شلوغی و به هم ریختگی میز   تمرکز ما را کمتر خواهد کرد .  
     
  2. Image titled Effectively Use Internet Time Step 06
    2
    دسکتاپ کامپیوتر خود را ساماندهی کنید.فایل ها و پوشه ها موجود روی کامپیوتر را مرتب کنید این کار باعث می شود در زمان نیاز به آنها زمان زیادی را برای یافتن انها هدر ندهید . ادرس وب سایت هایی که بیشتر به انها رجوع می کنید را  ذخیره کنید . سعی کنید مواردی که بیشتر با انها سروکار دارید را جلوی چشم قرار دهید. 
  3. Image titled Effectively Use Internet Time Step 07
    3
    قبل از اینکه مرورگر خود را باز کنید لیستی تهیه کنید که نیاز دارید چه کار های را در اینترنت انجام دهید .آیا میخواهید یک اهنگ ا دانلود کنید؟ می خواهید برای روز تولد مادرتان چیزی را تهیه کنید؟آیا نیاز به تحقیق برای یک پروژه یا مقاله دارید؟
    • این چیزی است که شما باید در کل روز و هر روز انجام دهید تا به یک عادت برای شما تبدیل شود.
    • نگه داشتن لیست کارهای شما در اینترنت  حس خوبی به شما خواهد داد و یاد میگیرید تا بتوانید کارها و اهداف خود را به درستی دنبال کنید.
     
  4. Image titled Effectively Use Internet Time Step 08
    4
    زمان هایی از روز که کارایی شما بالاتر است را پیدا کنید.برای برخی افراد میزان کارایی در اوایل صبح و برخی در اواخر شب به بالاترین حد خود می رسد. در صورتی که می توانید  در برنامه های روزانه خود انعطلاف داشته باشید سعی کنید زمان هایی که  خسته هستید یا انرژی زیادی ندارید را برای کارهای اینترنتی خود در نظر بگیرید. 
  5. Image titled Effectively Use Internet Time Step 09
    5
    برنامه  ها خود را از زیاد به کم اولویت بندی کنید. استفاده از اینترنت برای هر کس متفاوت است و این به حرفه ، سبک زندگی و میزان علاقه هر فرد بستگی دارد.برخی از افراد بسته به  نوع کارشان  نیاز دارند تا در کل روز و  به میزان زیاد از اینترنت استفاده کنند اما برای ابرخی افراد  اولویت استفاده از اینترنت برای عصر و شب  قرار می گیرد.
    با وجود اینکه این اولویت بندی برای افراد مختلف متفاوت است باید این اولویت ها را به گونه ای در نظر بگیرید  که زمان کمتری را به صورت آنلاین سپری کنید.
     
 

بخش 3

اجرای تغییرات

  1. Image titled 43930 10
    1
    به حداقل رساندن زمان اینترنت. به عبارت دیگر همین که تصمیم بگیرید کمترین زمان را در اینترنت بگذرانید یک شروع خوب است. شاید این جمله  درست نباشد ولی هدف ما این است که زمان کمتری را در  برای انچه می خواهیم در اینترنت انجام دهیم صرف کنیم. 
  2. Image titled Effectively Use Internet Time Step 11
    2
    اجتناب از چند عملکردی.شاید به نظر برسد انجام چند کار به طور همزمان می تواند سرعت  ما را افزایش دهد اما این طور نیست و  انجام چند کار به صورت همزمان  به مرور بر روی میزان تمرکز ما اثر منفی خواهد گذاشت. شاید وسوسه شوید که بین پنجره های مختلف جابه جا شوید و دنبال مطالب جذاب بروید ولی تا کار های خود در یک پنجره را به پایان نرساندید به سراغ پنجره بعد نروید. 
  3. Image titled Effectively Use Internet Time Step 12
    3
    کار هایی که می توانید به صورت افلاین انجام دهید را انجام دهید.در صورتی که می خواهید صفحه یا مقاله ای را مطالعه کنید می توانید آن را دانلود کنید و مرورگر خود را ببندید و یا اگر  میخواهید یک ایمیل بنویسید می توانید آن را در داخل ورد تایپ کنید و در انتها از اینترنت برای ارسال آن استفاده کنید.
    این کار به شما کمک خواهد کرد تا تمرکز بیشتری  را داشته باشید و  حواستان به پنجره های دیگر و یا ایمیل های دیگر پرت نشود و در نتیجه زمان کمتری را هدر دهید. 
  4. Image titled Effectively Use Internet Time Step 13
    4
    محدود کردن مدت زمانی که در شبکه های اجتماعی صرف می کنید. نجام این کار هر چند بسیار سخت است اما شبکه های اجتماعی  همانند سیاه چاله هایی هستند که وقت شما را می گیرند  از طرفی این شبکه ها اعتیاد اور است.
    • اگر به خاطر داشته باشید ترشح  دومپامین  زمان روبه رو شدن با یک چیز جالب  بیشتر میشد. از آنجایی که در شبکه های اجتماعی همواره تصاویر و مطالب جدید  قرار می گیرد و افراد به صورت مداوم تصاویر پروفایل  خود را به روز می کنند  میزان دومپاین افزایش پیدا خواهد کرد  اما اگر خوب فکر کنید این موارد چیزی نیست که به خاطر آنها وقتمان را صرف کنیم.
    • اگر مجبورید که از  وب سایت  هایی چون Facebook, Twitter, Pinterest و غیره دیدن کنید سعی کنید این کار را آگاهانه انجام دهید و یک محدودیت سخت برای خود در نظر بگیرید. سعی کنی از یک تایمر استفاده کنید .
    • اینکه بعد از انجام هر کاری در یک پنجره و اتمام آن کار پنجره را ببندید  نه اینکه برای تمام کارها چندین تب باز کنید این کار باعث می شود بین تب ها جابه جا شوید و در نتیجه تمرکز خود را از دست بدهید.
     
  5. Image titled Effectively Use Internet Time Step 14
    5
    زمان بندی بررسی ایمیل ها. سعی کنید ایمیل های خود را هر سه روز یک بار چک کنید. یک بار صبح، یک بار ظهر و یک بار هم شب. می توانید این زمان بندی را برای سایت ها و شبکه های اجتماعی نیز انجام دهید.
     در مورد حذف، پاسخ دادن و یا ارشیو کردن ایمیل ها در هر بار که ایمیل ها را بررسی می کنید  توجه کنید این کار باعث می شود تا حس خوبی داشته باشید و در هر بار چک کردن ایمیل کار دقیقی را انجام داده اید و بی هدف در ایمیل های خود جستجو نمی کنید. 
  6. Image titled Effectively Use Internet Time Step 15
    6
    از بیرون به خودتان نگاه کنید تا بتوانید  خودتان را کنترل کنید.اگر شما هم به درستی نمیتوانید این محدودیت هایی که برای خودتان اجاد کرده اید را اجرا کنید بدانید اول نفر نیستید. اکثر مردم  از اینکه  مدت زمان زیادی را بیهوده در اینترنت وقت می گذرانند ناراحت هستند و خود را به چالش می کشند. برنامه های رایگان زیادی وجود دارد که شما را برای مدیریت بهتر زمان  یاری میکند:
    • RescueTimeاین برنامه به شما کمک میکند تا بتوانید تمرکز خود را بر روی مورد مورد نظری که به خاطر آن وارد اینترنت شده اید  حفظ کنید. به عنوان مثال در صورتی که شما  میخواهید یک مقاله را جستجو کنید  و فقط به گوگل نیاز دارید می توانید وب سایت های دیگر مثل فیسبوک، توئیتر،یوتیوب و غیره را مسدود کنید . همچنین این برنامه به شما امکان می دهد تا بتوانید مدت  زمانی را که صرف یک برنامه مثلا بررسی ایمیل کرده اید را به شما نشان دهد. برنامه های مشابه دیگری نیز وجود دارند که امکانات کم و بیش مشابه این برنامه را در اختیارتان قرار میدهند و شما می توانید هر کدام از آنها را انتخاب کنید.
    • The Email Game این برنامه همچون یک بازی زمان دار عمل می کند و باید قبل از اینکه زمانتان به پایان برسید ایمیل های خود را بررسی کنید.
    • Pocketبه شما کمک می کند تا وب سایت های  که از آنها استفاده می کنید را ذخیره کند به عنوان مثال شاید در یک وب سایت در حال خواندن مقاله ای باشید که صد ها لینک جذاب و فریبنده در آن وجود  دارد و ممکن است شما برای دیدن آنها وسوسه شوید این برنامه مقاله و صفحه مورد نطر را بدون این لینک ها برای مشا ذخیره می کند.
    • focus@will برنامه ای که با استفاده از علم ذهن شناسی و موسیقی های ارام کمک می کند تا تمرکز شما بر روی موضوع مورد نظر افزایش پیدا کند  و به کاهش حواس پرتی کمک میکند.
  7. Image titled Effectively Use Internet Time Step 16
    7
    استفاده نکردن از اینترنت در خانه. هر چند این اقدام برای برخی افراد ممکن است غیر ممکن باشد ولی  انجام آن باعث می شود شما برای حداکثر استفاده از اینترنت تلاش کنید. زمانی که شما در کافی نت از اینترنت استفاده می کنید تمام تلاشتان این است که در زمانی که در اختیار دارید بیشترین استفاده را از اینترنت داشته باشید.
    • همچنین زمانی که شما در یک کافی نت از اینترنت استفاده می کنید نمیتوانید به عنوان مثال عکس دوست خود در فیس بوک را به راحتی چک کنید چون  تمام حواستان به این است که شاید فردی که کنار شما نشسته است آن را ببیند.
    • در صورتی که می خواید این روش را تمرین کنید می توانید برای چند روز  از اینترنت خانه استفاده نکنید و به جای آن از کافی نت برای کارهای اینترنتی خود استفاده کنید.
    • یا اگر نمیخواهید زمانی که شما بیرون میروید هم اتاقی شما از اینترنت شما استفاده کند می توانید رمز آن را عوض کنید!
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه