سبد (0)

استفاده از نوع داده ی boolean در جاوا

منطق بولی، بر اساس مقادیر true و false بنا شده است. در حالی که یک متغیر از نوع long قادر است تا (در دفعات مختلف) میلیون ها مقدار متفاوت را بپذیرد، یک متغیر از نوع بولین تنها می تواند یکی از مقادیر true و false را بپذیرد. همان طور که در عبارت های زیر مشاهده می کنید، دو متغیر از نوع بولین ایجاد شده اند و مقادیر مناسبی به آنها انتساب داده شده است:

مثال

boolean isItPayday = false;
boolean areYouBroke = true;

شما همچنین می توانید مقادیر true یا false را با استفاده از مقایسه ی متغیرهایی از نوع بولین، به این نوع متغیرها انتساب دهید. جاوا، شش نوع عملگر دارد که از آنها برای ایجاد عبارت های مقایسه ای، استفاده می شود. یک عملگر رابطه ای، دو آیتم را با یکدیگر مقایسه می کند. گاهی اوقات، به عملگرهای رابطه ای، عملگر مقایسه ای گفته می شود. در صورتی که یک عبارت حاوی یک عملگر رابطه ای باشد، این عبارت دارای یک مقدار بولین(true یا false) خواهد بود. در جدول 2.3 عملگرهای رابطه ای، نشان داده شده اند.

 

 هنگامی که می خواهید از هریک از عملگرهایی که دارای دو نماد هستند، استفاده کنید، نباید بین آن دو نماد فاصله بیاندازید( مثلا نماد == یا =>). همچنین نباید ترتیب قرار گیری این نمادها را عوض کنید، بعنوان مثال استفاده از != یا >= مجاز نیست. ممکن است در تعریف برخی عبارات مجاز، با موارد زیر مواجه شوید که به طور مستقیم دو مقدار را مورد مقایسه قرار می دهند:

مثال

boolean isSixBigger = (6 > 5);
// است trueمقدار ذخیره شده در این متغیر
boolean isSevenSmallerOrEqual = (7 <= 4);
// است false مقدار ذخیره شده در این متغیر 

همان طور که در مثال های زیر نشان داده شده است، هنگامی که از متغیرها در مقایسه ها استفاده شود، به عبارت های بولی، معنای بیشتری بخشیده خواهد شد. در عبارت اول(از مثال های زیر)، متغیر hours با مقدار ثابت 40 مورد مقایسه قرار گرفته است. در صورتی که متغیر hours بزرگتر از 40 نباشد، این عبارت مقدار false را تولید می کند(که در متغیر مورد نظر ذخیره می شود). در عبارت دوم، برای اینکه عبارت ما مقدار true را تولید کند، باید مقدار income بزرگتر از 100000 باشد. در عبارت سوم، برای تعیین مقدار متغیر isFirstScoreHigher دو متغیر مورد مقایسه قرار گرفته اند:

مثال

boolean isOvertimePay = (hours > 40);
boolean isTaxBracketHigh = (income > 100000);
boolean isFirstScoreHigher = (score1 > score2);

 


آزمون

موضوع: استفاده از نوع داده ی بولین

1. یک متغیر از نوع Boolean، تنها می تواند یکی از دو مقدار true یا false را بپذیرد. 

2. زبان جاوا از شش نوع عملگر رابطه ای استفاده می کند که از آنها برای مقایسه استفاده می شود: = و > و < و <= و >= و != .

3. یک عبارت که حاوی یک عملگر رابطه ای است، یک مقدار Boolean را دربردارد. 


پاسخ: گزینه ی 2 اشتباه است. شش عملگر رابطه ای در زبان جاوا عبارتند از: = و < و > و =< و => و =! (به موقعیت قرارگیری علامت ها توجه کنید).

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه