نوع داده ی ممیز شناور در جاوا

چاپ

اعداد ممیز شناور، به آن دسته از اعداد گفته می شود، که دارای بخش اعشاری باشند. زبان جاوا، از دو نوعِ داده ی ممیز شناور پشتیبانی می کند، که عبارتند از: float و double. یک نوع داده ی float، می تواند شش یا هفت رقم پس از اعشار داشته باشد. یک نوع داده ی double به حافظه ی بیشتری نسبت به نوع داده ی float احتیاج دارد و می تواند اعداد با 14 یا 15 رقم اعشار را در خود نگه دارد. بعنوان مثال اگر به یک متغیر از نوع float مقدار 0.324616777 داده شود، تنها عدد 0.324617 در آن ذخیره خواهد شد، زیرا نوع داده ی float تنها می تواند شش رقم اعشار را بپذیرد. در جدول 2.4 برای هریک از نوع داده های ممیز شناور، کمترین و بیشترین مقدار مشخص شده است.

 

درست مانند عدد 178 که به طور پیش فرض از نوع int است، یک عدد ممیز شناور مثل 18.23 نیز به طور پیش فرض از نوع double خواهد بود. برای اینکه به طور صریح مشخص کنید که یک عدد از نوع float است، می توانید حرف F را پس از آن عدد قرار دهید. به مثال زیر توجه کنید:

float pocketChange = 4.87F;

استفاده از حرف f کوچک یا F بزرگ فرقی نمی کند. همچنین برای اینکه مشخص کنید که یک عدد ممیز شناور، از نوع double است، می توانید از حرف D (یا d) استفاده کنید. اما اگر هم از حرف D استفاده نکنید، به طور پیش فرض از نوع double خواهد بود. 
همان طور که بعداً در این فصل مشاهده خواهید نمود، اعداد ممیز شناور، می توانند مبهم باشند. 


آزمون

موضوع: در مورد انواع اعداد ممیز شناور

1. زبان جاوا، از دو نوع داده ی ممیز شناور پشتیبانی می کند که عبارتند از: float و double. نوع داده ی double به حافظه ی بیشتری نیاز دارد و می تواند مقادیر اعشاری بیشتری را در خود نگه دارد. 

2. یک عدد ثابت، همچون عدد 5.6 به طور پیش فرض از نوع float است. 

3. همانند اعداد صحیح، شما می توانید اعمال جمع و تفریق و ضرب و تقسیم را بر روی اعداد ممیز شناور انجام دهید. 


پاسخ: گزینه ی 2 اشتباه است. یک عدد ثابت همچون عدد 5.6 ، به طور پیش فرض از نوع double است.