سبد (0)

چطور ویندوز لپ تاپ را با CDبوت کنیم؟

 بوت کردن ویندوز از روی  CD 

 دو روش:ویندوز 8 و بالاتر ویندوز 7 و قبل تر 

دیسک های نصب ویندوز و لینوکس ، از سی دی یا دی وی دی قابل بوت هستند. این دیسک ها شامل فایل بوت هستند که به شما اجازه می دهد تا  کامپیوتر را از روی آنها بوت کنید. تعدادی از کامپیوتر ها به گونه ای تنظیم شده اند که ابتدا از روی درایو قابل بوت هستند به این معنی که  هر زمان که شما  کامپیوتر را راه اندازی می کنید  ویندوز از روی هارد لود می شود. برای بوت شدن سیستم از روی سی دی یا دی وی دی باید تنظیمات را تغییر دهیم. این روش در لپ تاپ های جدید کمی متفاوت است. 

 
 

1

ویندوز 8 و جدید تر

  1. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 1
    1
    شناخت این روش. در صورتی که ویندوز شما 8،8.1 و 10 است می توانید  از این روش استفاده کنید و اگر ویندوز شما 7 و قبل از آن است باید از روش بعدی استفاه نمایید.
    • دلیل این کار این است که کامپیوتر های جدید از UEFI (Unified Extensible Firmware Interface)  به جای BIOS (Basic Input/Output System) استفاده می کنند. این موجب شده است تا ویندوز 8 سریعتر  بوت شود اما تنظیمات پیچیده تری برای  این کار نیاز هست.UEFI  نیاز به سخت افزار  مرتبط دارد و تنظیمات خاصی که شما باید آن را پیکر بندی کنید.
     
     
  2. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 2
    2
    بررسی بوتیبل بودن سی دی. برای اینکه  بتوان از روی سی دی بوت  را انجام داد باید سی دی قابلیت  بوتیبل شدن را داشته باشد. لینوکس و ویندوز به صورت بوتیبل طراحی شده اند به این معنا که فایل های لاز م برای شروع بوت به همراه آنها وجود دارد. 
    • در صورتی که می خواهید یک ISO را روی  سی دی رایت کنید دقت کنید که سی دی بوتیبل ساخته شود. شما می توانید از PowerISO  برای بررسی اینکه ایا ایمیج گرفته شده بوتیبل هست یا خیر استفاده کنید.
    • یکی از ساده ترین و سریع ترین راه برای بررسی اینکه یک دیسک بوتیبل هست یا خیر این است که  سعی کنید سیستم را از روی آن بوت کنید.
     
  3. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 3
    3
    باز کردن منوی Charms  و کلیک بر روی Settings.برای باز کردن  نوار   Charms موس خود را بر روی گوشه بالا و سمت راست صفحه برده ویا کلید های ترکیبی win+i را فشار دهید.
  4. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 4
    4
    برروی دکمه پاور کلیک کنید کلید shiftرا نگه داشته و بر روی Restart ;کلیک کنید. این کار باعث می شود تا کامپیوتر شما مجدد راه اندازی شود و گزینه های Choose an option  بر روی صفحه نمایان شود.
  5. 1Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 5
    5
    گزینه "Use a device", را انتخاب و سپس CD یا DVD را انتخاب کنید. مطمئن شوید سی دی یا دی وی دی که می خواید از روی آن کامپیوتر را بوت کنید در داخل سیستم قرار دارد. کامپیوتر مجدد راه اندازی می شود. در صورتی که  سی دی و یا دی وی دی  بوتیبل نباشد شما مجددا ویندوز را مشاهده خواهید کرد.                              
  6. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 6
    6
    بر روی گزینه  "Troubleshoot" و سپس "Advanced options" کلیک کنید.در صورتی که در مرحله قبلی قادر به انتخاب درایو CD/DVD خود نبودید این گزینه را انتخاب کنید.
  7. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 7
    7
    گزینه "UEFI Firmware Settings" را انتخاب کنید.این گزینه واسط UEFI  را بارگذاری می کند.
  8. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 8
    8
    منوی  "BOOT" را بیابید.  این گزینه به شما امکان می دهد تا  وسیله ای که سیستم از روی آن بوت می شود را تغییر دهید، ظاهر منوی UEFI  از مدلی به مدل دیگر متفاوت است.
     
  9. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 9
    9
    درایور CD/DVD خود را به عنوان اولین وسیله برای بوت شدن انتخاب نمایید. این گزینه باعث می شود تا کامپیوتر شما قبل از اینکه از روی هارد بوت شود این قسمت را چک کرده و در صورتی که گزینه دیگری انتخاب شده باشد عمل بوت را از روی آن انجام دهد.
    • برای تغییر بوت می بایست گزینه Secure Boot را غیر فعال نمایید. این گزینه را در منوی BOOT  خواهید یافت.
     
  10. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 10
    10
    تغییرات خود را ذخیره و سیستم را مجدد راه اندازی نمایید.  بعد از انجام تغییرات مورد نظر  تغییرات را ذخیره و از منوی UEFI  خارج شوید کامپیوتر شما مجدد راه اندازی می شود  این باز از روی  CD ویا DVD  بوت خواهد شد.
     
 

2

ویندوز 7 و قبل تر

  1. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 11
    1
    آشنایی با این روش: در صورتی که ویندوز شما ورژن 7 و قبل تر است از این روش استفاده کنید و اگر ویندوز شما 8 و بالا تر است از روش اول استفاده نمایید. 
  2. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 12
    2
    CD که می خواهید از روی آن بوت را انجام دهید در دستگاه قرار دهید.CD/DVD که می خواهید فرایند بوت از روی آن انجام بگیرد را برای انجام تنظیمات در دستگاه قرار دهید به این معنا که  CD/DVD  قابلیت بوت شدن را داشته باشند و به اصطلاح بوتیبل باشند.
     
  3. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 13
    3
    راه اندازی مجدد کامپیوتر و مشاهده BIOS" یا "Setup .زمانی  که سیستم عامل شروع به بالا امدن می کند ارم شرکت تولید کننده بر روی صفحه نشان داده می شود.هر کامپیوتر بسته به شرکت سازنده از یک کلید برای رفتن به Setup  استفاده می کند. کلید های رایج عبارتند از F1, F2, F11, و Delete.
  4. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 14
    4
    کلید  Setupرا بزنید تا  منوی BIOS باز شود. در صورتی  که در این زمان شما کلیدی از صفحه کلید را نزنید ویندوز به صورت نرمال و عادی بوت می شود اما در صورتی که در این تایم کلیدی را بزنید منوی BIOS  برای شما باز خواهد شد.
     
  5. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 15
    5
    به منوی BOOT  بروید. از کلید های جهت دار برای باز کردن منوی BOOT  استفاده کنید. هر بایوس دارای نمای مختلفی است اما در همه آنها شما باید وارد منوی BOOT   شوید.
     
  6. 6
    غیر فعال کردن"Secure Boot" (در صورتی که فعال است).Secure boot اجازه نمی دهد تا شما  تنظیمات بوت را تغییر دهید.این یک بخش امنیتی است که اجازه نمی دهد شما بتواند از روی cd/dvd بوت را انجام دهید. بنابر این قبل از هر چیز باید آن را غیر فعال  نمایید. این گزینه را می توانید در منوی BOOT بیابید.
     
  7. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 17
    7
    تنظیمات بوت را به گونه ای تغییر دهید که  اولویت با بوت شدن از روی CD/DVD باشد.  از کلید های جهت دار کیبورد برای انتخاب CD/DVD استفاده کنید. در برخی از  منوهای بایوس شما باید از کلید های + و - برای تغییر ترتیب استفاده کنید. انجام این کار باعث می شود تا کامپیوتر شما ابتدا از روی CD/DVD بوت شود. در صورتی که شما بیشتر از یک درایو نصبی رو کامپیوترتان دارید مطمئن شوید که  درایو مورد نظر را برای انجام بوت انتخاب کرده اید.
  8. Image titled Boot a Windows Laptop from a CD Step 18
    8
    تغییرات خود را ذخیره کرده و از BIOS خارج شوید.  کامپیوترتان مجدد راه اندازی شده و این بار از روی CD/DVD  بوت خواهد شد. در صورتی که بعد از راه اندازی کامپیوتر  ویندوز بالا امد  یا تغییرات بایوس را ذخیره نکرده اید و یا اینکه CD/DVD شما بوتیبل نیست.
     
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه