سبد (0)

چطور یک لپ تاپ بسازیم؟

چطور یک لپ تاپ بسازیم؟

سه بخش:پیدا کردن قطعاتاتصال قطعات با هم شروع به کار

خرید یک لپ تاپ از فروشگاه ها گاهی می تواند نا امید کننده باشد زیرا لپ تاپی که شما خریداری می کنید ممکن است  دارای همه ویژگی هایی که شما می خواهید نباشد. در صورتی که می خواهید لپ تاپی داشته باشید که دقیقا مطابق با خواسته های خودتان است این آموزش را دنبال کنید. هر چند ساخت یک لپ تاپ  کمی  سخت است اما ارزش این کار را دارد. 

 
 

بخش1

پیدا کردن قطعات

  1. Image titled Build a Laptop Computer Step 1
    1
     لپ تاپ را برای چه کاری میخواهید؟ ایا هدفتان تنها تایپ و جستجو در اینترنت است؟ ایا می خواهید از لپ تاپ برای انجام بازی استفاده کنید؟ ایا قصدتان این است که  طول عمر باتری بالا باشد و نیاز به اتصال به برق کمتر باشد ؟ 
     
  2. Image titled Build a Laptop Computer Step 2
    2
    پردازنده ای که متناسب با نیاز کامپیوتر شماست را انتخاب نمایید.پوسته وابسته به پردازنده ای  است که شما می خواهید بر روی آن نصب کنید. پردازنده های مختلف را با هم مقایسه کنید و پر دازنده ای که بهترین عملکرد را دارد انتخاب نمایید. بیشتر فروشگا های اینترنتی امکان مقایسه  پردازنده ها  را به شما می دهند.
    • اطمینان حاصل کنید که در حال خرید یک پردازنده لپ تاپ هستید نه پردازنده تلفن همراه.
    دو شرکت تولید کننده پردازنده وجود دارد : اینتل و AMD.موارد زیادی وجود دارد که می توانید پردازنده این دو شرکت را بر اساس آن مقایسه کنید ولی AMD ارزان تر است. 
  3. Image titled Build a Laptop Computer Step 3
    3
    پوسته نوت بوک را انتخاب کنید.پوسته لپ تا پ می تواند تعیین کننده قطعاتی باشد که شما می خواهید استفاده نمایید.مادر بورد به پوسته بستگی دارد و حافظه که استفاده می کنید هم به مادر بورد بستگی دارد.
    • توجه به اندازه صفحه نمایش و طرح صفحه کلید. از انجا که پوسته و صفحه نمایش و همچنین کیبورد به هم متصل هستند انتخاب پوسته اهمیت زیادی دارد. دقت کنید که برای لپ تاپ های بزرگ جابه جایی سخت تر خواهد بود.
    • پیدا کردن پوسته کمی مشکل است . عبارت “barebones notebook” یا “whitebook shell” را در موتور جستجوی خود سرچ کنید تا ادرس خرده فروشانی که می توانید از آنها پوسته را تهیه کنید بدست اورید.MSI  یکی از معدود تولید کنندگانی است که هنوز لپ تاپ های barebones  را تولید می کند.
     
  4. Image titled Build a Laptop Computer Step 4
    4
    خرید حافظه. لپ تاپ شما برای اجرا به حافظه نیاز دارد و  مدل های حافظه متفاوت از مدل های پوسته است. حافظه های SO-DIMM که با مادر بودر های درون پوسته سازگاری دارند. حافظه سریعتر هر چند عملکرد بهتری را دارد اما عمر باتری را کاهش می دهد.
    یک رم 2تا 4 گیگا بایتی برای کارهای ساده روزمره کافی است. 
  5. Image titled Build a Laptop Computer Step 5
    5
    انتخاب هارد دیسک.لپ تاپ ها عموما از هارد های 2.5  استفاده می کنند بر عکس کامپیوتر های دسکتاپ که از هارد های 3.5 استفاده می کنند.شما می توانید بین رم های 5400 RPM یا 7200 RPMو یا  از یک درایو جامد فاقد حرکت استفاده کنید.درایو های حالت جامد یا همان SSD عموما سریعتر هستند و جز محرکی ندارند. اما استفاده از انها برای دوره های زمانی طولانی مشکل است.
    • یک هارد دیسک با فضای کافی برای مقاصدی که در نظر دارید از لپ تاپ برای آن استفاده کنید در نظر بگیرید.اکثر پوسته ها فضای کافی برای قرار دادن بیشتر از یک هارد درایو را ندارند زیرا به سختی می شود آنها را ارتقا داد.مطمئن شوید که بعد از نصب سیستم عامل فضا ی کافی بر روی هارد وجود داردمعمولا بین 15 تا 20 گیگا بایت. امروزه اکثر افراد فضای بین 800GB-1.5TB  را انتخاب می کنند.
     
     
  6. Image titled Build a Laptop Computer Step 6
    6
    در مورد کارت گرافیک تصمیم بگیرید.همه ی پوسته ها برای کارت های گرافیک اختصاصی مناسب نیستند. در صورتی که به یک کارت گرافیک اختصاصی نیاز دارید در مورد آن تصمیم بگیرید.البته در صورتی که شما از لپ تاپ برای بازی می خواهید استفاده کنید این انتخاب اهمیت بیشتری پیدا می کند.
  7. Image titled Build a Laptop Computer Step 7
    7
    پیدا کردن درایو نوری(اختیاری).اضافه کردن این گزینه می تواند کامپیوتر شما را پیشرفته تر کند . شما قادر به نصب سیستم عامل از روی usb و دانلود نرم افزار های زیادی خواهید بود. در صورتی که جدیدا یک لپ تاپ خریده اید  اکثرا دارای درایو نوری نیستند.  مموری دیسک ها در حال حاظر جایگزین کارت های حافظه شده اند و درایوها در حال برکناری هستند.
    • برخی پوسته ها شامل درایو هستند. همه پوسته ها با درایو ها متناسب نیستند پس مطمئن شوید که درایو متناسب با پوسته خود را انتخاب کنید.
    • انتخاب کردت یا نکردن و خرید.در نظر بگیرید که  اغلب از حافظه دیسک استفاده می کنید. به خاطر داشته باشید که شما می توانید از یک USB اپتیکال خارجی به جای یک درایو اپتیکال استفاده کنید.
     
  8. 8
    انتخاب باتری.شما نیاز به باتری دارید که به صورت صحیح از  کانکتور برق پشتیبانی کند. در صورتی که میخواهید باتری لپ تاپ شما طول عمر بالایی داشته باشد سعی کنید مدل های مختلف را با هم مقایسه کنید.
    • خرید باتری با توجه به تحقیقات، باتری خریداری کنید که با توجه به نظرات استفاده کننده گان بهتر باشد.
     
     
 

بخش2

اتصال قطعات به یکدیگر

  1. Image titled Build a Laptop Computer Step 8
    1
    تهیه ابزار: شما به مجموعه ای از  پیچ گوشتی ها در اندازه های مختلف نیاز دارید. پیچ گوشتی های مناسب لپ تاپ ها بسیار کوچکتر از پیچ گوشتی های دسکتاپ ها هستند و کار کردن با آنها سخت تر است. 
    • پیچ ها را تا زمانی که به انها نیاز ندارید در یک  نایلون قرار دهید. این کار به شما کمک می کند که آنها راگم نکنید.
     
  2. Image titled Build a Laptop Computer Step 9
    2
    تخلیه الکتروستاتیکی را انجام دهید. الکتریسیته موجود  میتواند به سرعت قطعات کامپیوتر را خراب کند. پس ممطئن شوید قبل از شروع به کار این مورد را انجام داده اید. 
  3. Image titled Build a Laptop Computer Step 10
    3
    چند محفظه در زیر پوسته قرار دارد. محفظه مربوط به مادر بورد را بیابید. 
  4. Image titled Build a Laptop Computer Step 11
    4
    جدا کردن پنل مربوط به جا گذاری درایو.این پنل مربوط به  محل قرار گیری درایو می شود.بسته به نوع پوسته محل قرار گیری آن در زیر پوسته متفاوت است اما به طور معمول در قسمت جلویی پوسته قرار دارد. 
  5. Image titled Build a Laptop Computer Step 12
    5
    قرار دادن هارد در پنل مورد نظر. اکثر هارد درایو ها درون یک محفظه قرار می گیرند که با استفاده از چند پیچ هارد درایو را در این محفظه محکم می کنیم اطمینان حاصل کنید که تمامی 4 پیچ محکم شده اند. 
  6. Image titled Build a Laptop Computer Step 13
    6
    قرار دادن هارد در پنل لپ تاپ. بعد از اینکه هارد درایو را در پوشش مخصوص آن قرار دادید آن را در پنلی که مخصوص هارد درایو است و در پشت لپ تاپ قرار دارد قرار دهید و پیچ های آن را محکم کنید. 
  7. Image titled Build a Laptop Computer Step 14
    7
    نصب درایو ها نوری. نصب این نوع درایو ها در پوسته های مختلف متفاوت است. اما معمولا از قسمت جلوی پنل باز می شوند. 
  8. Image titled Build a Laptop Computer Step 15
    8
    پنل مربوط به مادر بورد را باز کنید . این پنل احتمالا سخت تر از پنل مربوط به درایو باز خواهد شد. تمامی پیچ ها را باز کنید تا بتوانید این پنل را مشاهده کنید 
  9. Image titled Build a Laptop Computer Step 16
    9
    نصب حافظه. زمانی که پنل را باز کردید به مادر بورد و اسلات های حافظه دسترسی پیدا می کنید. اسلات های مربوط به حافظه را بر روی مادر بورد قرار دهید. توجه داشته باشید که اسلات ها به راحتی بر روی مادر بورد قرار میگیرند پس نیازی به اعمال فشار نیست. 
  10. Image titled Build a Laptop Computer Step 17
    10
    نصب CPU. ممکن است در کنار قسمتی که CPU قرار است نصب شود قفل کوچکی قرار داشته باشد. ممکن است به یک پیچ گوشتی نیاز داشته باشید تا این قفل را باز کنید.
    • CPU را به گونه ای قرار دهید تا بتوانید پین های آن را ببینید. این پین ها باید داخل شکاف هایی که وجود دارد قرار بگید. شما این شکاف ها را در گوشه ها می توانید مشاهده کنید.
    • cpu  به صورت خودکار در داخل پین ها تنظیم می شود اگر این  اتفاق نیوفتاد به هیچ وجه برای تنظیم کردن cpu با پین ها به آن فشار وارد نکنید زیرا به پردازنده اسیب می رسد.
    • وقتی که cpu در جای خود تنظیم شد موقعیت cpu از حالت lock به unlock تغییر پیدا می کند.
     
  11. Image titled Build a Laptop Computer Step 18
    11
    نصب فن خنک کننده.این فن cpu و سایر قطعات لپ تاپ را خنک می کند. cpu باید همراه یک فن خنک کننده باشد. اکثر فن ها در قسمت اتصالشان به cpu از یک خمیر استفاده می کنند.در صورتی که فن دارای این خمیر نباشد باید حتما قبل از نصب فن آن را تهیه کنید.
    • زمانی که خمیر اماده شد می توانید فن را نصب کنید.
    • تا زمانی که موقعیت سمت راست را پیدا کنید heatsink را به صورت زاویه دار نگه دارید.
    • وقتی فن را نصب کردید کابل پاور فن را به مادر بورد متصل کنید.در صورتی که نتوانید فن را نصب کنید لپ تاپ بعد از مدتی کار کردن گرم خواهد شد و باید آن را خاموش کنید.
     
  12. Image titled Build a Laptop Computer Step 19
    12
    زمانی که همه قطعات را نصب کردید پنل پشت لپ تاپ را ببندید. دقت کنید تمام پیچ ها را محکم کنید. 
     
 

بخش3

شروع به کار

  1. Image titled Build a Laptop Computer Step 20
    1
    مطمئن شوید که باتری  به درستی قرار گرفته است. قبل از اینکه  کامپیوتر بوت شود از  درستی قرار گرفتن باتری لپ تاپ اطمینان حاصل کنید. 
  2. Image titled Build a Laptop Computer Step 21
    2
    حافظه را چک کنید. قبل از اینکه سیستم عامل را نصب کنید Memtest86+ را اجرا کنید. مطمئن شوید که حافظه به درستی کار می کند و کامپیوتر شما عملکرد درستی دارد.Memtest86+ را می توانید به رایگان دانلود نمایید و آن را با استفاده ا زcd یا usb بوت کنید.
    • می توانید بررسی کنید که ایا حافظه نصب شده است که این کار از طریق BIOS قابل انجام است. در صورتی  که  حافظه ظاهر شد می توانید سخت افزار و بخش مانیتور را مشاهده نمایید.
     
  3. Image titled Build a Laptop Computer Step 22
    3
    نصب سیستم عامل. لپ تاپ شما ساخته شده است حال می توانید بین ویندوز و توضیع های مختلف لینوکس یکی را انتخاب و نصب کنید.سیستم عامل ویندوز پولی است اما با اکثر نرم افزار ها و برنامه ها سازگار است.در عوض سیستم عامل لینوکس رایگان است و  اغلب ایمن تر از ویندوز است و توسط مجموعه بزرگی از برنامه نویسان پشتیبانی می شود.
    • توضیع های مختلفی از لینوکس وجود دارد که می توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید.توضیع  های که بیشتر استفاده می شوند عبارتند از :Ubuntu, Mint, و Debian
    • توصیه می شود که از نسخه های جدیدتر ویندوز استفاده کنید چون نسخه های خیلی قدیمی بعد از گذشت مدت زمانی دیگر پشتیبانی نمی شوند.
    • در صورتی که درایو نوری نصب نکرده اید نیاز به یک USB  بوتیبل دارید تا بتوانید به وسیله آن سیستم عامل را نصب کنید.
     
  4. Image titled Build a Laptop Computer Step 23
    4
    نصب درایو ها. بعد از نصب سیستم عامل نیاز هست تا چند درایو را ایجاد کنید . برخی از سیستم عامل ها به صورت خودکار در هنگام نصب سیستم عامل  درایو  را ایجاد می کنند. اما گاهی اوقات نیاز به تعداد بیشتری درایو خواهید داشت که باید انها را ایجاد کنید.
    • درصورتی که سیستم عامل قادر به یافتن درایو نیست از دیسک استفاده نمایید.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه