کامپوزر(composer) چیست؟

چاپ

کامپوزر یک ابزار مدیریت تابع(dependency management) در php است(به تصویر 1.1 توجه کنید). در پروژه های php نیاز داریم تا از کدهای کتابخانه یا همان library خود استفاده کنیم. کامپوزر به سادگی این کار را برای ما انجام می دهد و به ما کمک می کند تا کدهای خود را به پروژه ی خود بشناسانیم. شما همچنین می توانید با استفاده از کامپوزر کدهای خود را نصب(install) و یا آپدیت کنید. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. در حقیقت کامپوزر کتابخانه های مختلف را به دلخواه ما، در هم می آمیزد و حاصل را به ما تحویل می دهد تا در پروژه ی خود از آنها استفاده کنیم. 

پس از اینکه به آدرس https://getcomposer.org رفتید، کافیست بر روی لینک getting started کلیک کنید. به عکس 1.2 توجه کنید:

 همان طور که در تصویر 1.2 مشاهده می کنید، در میان لینک های آبی رنگ، دو لینک به نام های locally و globally وجود دارند. این یعنی ما دو گزینه پیش روی داریم؛ یا می توانیم کامپوزر را بصورت محلی(locally) و یا به صورت سراسری(globally) نصب کنیم. فرض کنید که نمی خواهیم کامپوزر را به صورت سراسری در سیستم خودمان اجرا کنیم. در این صورت باید برای تمام پروژه های خودمان، هربار کامپوزر را نصب کنیم. اما بهتر است که کامپوزر را به صورت سراسری نصب کنیم، زیرا وقتی که کامپوزر در پوشه ی bin از سیستم ما نصب شود، می توانیم برای تمام پروژه ها آن را فراخوانی کنیم و از آن استفاده کنیم. 

 


آموزش نصب لاراول در لینوکس

اگر از یک توزیع لینوکس مثل اوبونتو استفاده می کنید، و می خواهید یک پروژه ی محلی php ایجاد کنید، باید به آدرس var/www/html/ بروید. فرض کنید که می خواهیم یک پروژه ی ساده ی لاراول ایجاد کنیم، و نام آن را MyFirstLaravelProject بگذاریم. بنابراین ترمینال اوبونتو را باز کنید(ctrl+alt+t) و برای رفتن به آدرس var/www/html/ دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

cd /var/www/html/

پس از اینکه دستور بالا را وارد کردید، می توانید یک پوشه با استفاده از دستور ساده ی زیر ایجاد کنید: 

sudo mkdir MyFirstLaravelProject

 با اجرای دستور بالا، پسورد اوبونتو از شما درخواست می شود. این پسورد را وارد کند تا پوشه ی MyFirstLaravelProject ایجاد شود. سپس می خواهیم کامپوزر را دانلود کنیم و در این پوشه نصب کنید. 

با فرض اینکه شما یک تازه کار هستید، می خواهیم کامپوزر را دانلود کنیم و به صورت محلی(locally) آن را در پروژه ی لاراول خود نصب کنیم.  

حالا دستورات زیر را یکی پس از دیگری در ترمینال وارد کنید. ابتدا دستور زیر را وارد کنید:

sudo php -r "copy('https://getcomposer.org/installer','composer-setup.php');"

 اجرای دستور بالا ممکن است کمی طول بکشد. حالا دستور زیر را وارد کنید:

sudo php composer-setup.php

 اکنون پکیج های کامپوزر آماده ی دانلود هستند. برای تست کردن این موضوع، در داخل پوشه ی MyFirstLaravelProject یک فایل به نام composer.json ایجاد کنید و کدهای زیر را در داخل آن قرار دهید:

{
  "require": {
  "monolog/monolog": "1.0.*"
  }
}

 کد بالا به این معنی است که شما می خواهید یک پکیج php به نام monolog را برای پروژه ی لاراول خود نصب کنید. 

سوال: آیا نصب این پکیج ضروری است و به درد می خورد؟ 

پاسخ: نه. ما تنها می خواهیم ببینیم که نصاب کامپوزر چگونه کار می کند. 

اکنون با استفاده از دستور زیر در ترمینال، پکیج monolog برای شما نصب خواهد شد:

sudo php composer.phar install

 نصب شدن پکیج monolog کمی زمان بر است و به سرعت اینترنت شما بستگی دارد. 

پس از اینکه عملیات نصب به پایان رسید، اگر به داخل پوشه ی پروژه نگاهی بیاندازید، با یک پوشه به نام vendor و تعدادی فایل مربوط به کامپوزر مواجه خواهید شد. اگر به پوشه ی vendor نگاهی بیاندازید، دو پوشه ی دیگر به نام های composer و monolog را مشاهده خواهید نمود. سعی کنید در داخل این پوشه ها کمی جستجو کنید تا با فایل ها و دیگر پوشه ها آشنا شوید. 

اکنون زمان نصب لاروال 5.2 از طریق کامپوزر فرا رسیده است. لاراول را نیز می توانیم درست مثل monolog نصب کنیم. یعنی می توانیم دستوری را در داخل فایل composer.json بنویسیم و آن را نصب کنیم. اما چون شما تازه کار هستید، توصیه می کنیم از دستور ساده ی زیر، برای نصب کامپوزر استفاده کنید: 

sudo composer create-project --prefer-dist laravel/laravel blog

 

با استفاده از دستور بالا، آخرین نسخه ی لاراول در داخل پوشه ی blog از پروژه ی لاراول شما یعنی در پوشه ی MyFirstLaravelProject نصب خواهد شد. پس از اینکه عملیات نصب به پایان رسید، پیغام زیر در ترمینال نشان داده خواهد شد: 

Application key
[base64:FrbQTSPezY8wQq+2+bZ/ieA8InA4KjA9N4A44AMbqas=] set
successfully.

 این یک کلید تصادفی است و هرزمان که شما فریم ورک لاراول را نصب کنید، تولید خواهد شد. و معنی آن، این است که نصب لاراول 5.3 با موفقیت انجام شده است. 


اولین گام انجام شد. و شما لاراول را در آدرس var/www/html/MyFirstLaravelProject/blog/ نصب کردید. اکنون می توانید به داخل پوشه ی blog بروید و با استفاده از دستور ls در خط فرمان، محتویات این پوشه را مشاهده کنید. شما همچنین می توانید اولین برنامه ی لاراول خود را با تایپ کردن دستور php artisan serve در خط فرمان اجرا کنید و سپس به آدرس http://localhost:8000 بروید تا نتیجه را مشاهده کنید. به این روش از نصب کردن، نصب محلی(locally) گفته می شود. 


 یک روش ساده تر نیز وجود دارد. شما می توانید کامپوزر را بصورت سراسری(globally) در سیستم عامل لینوکس نصب کنید. برای انجام این کار، ترمینال را باز کنید و در Desktop با استفاده از گام های زیر، یک پوشه به نام Code ایجاد کنید:

cd /Desktop

 حالا در مسیر دسکتاپ قرار داریم. و می خواهیم پوشه ای به نام Code ایجاد کنیم. بنابراین دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

mkdir Code

حالا باید با استفاده از دستور cd Code در ترمینال، به داخل پوشه ی Code برویم. سپس در درون پوشه ی Code باید یک پوشه ی دیگر به نام test ایجاد کنیم. در داخل این پوشه، قصد داریم لاراول را نصب کنیم. 

پس از اینکه Laravel/Homestead نصب شد، می توانیم به آدرس http://test برویم تا اولین برنامه ی لاراول ما اجرا شود. در گام های بعدی، این موضوع را به خوبی توضیح خواهیم داد. اکنون زمان آن رسیده است تا کامپوزر را به صورت سراسری(globally) نصب کنیم. بنابراین دستورات زیر را یکی پس از دیگری اجرا کنید.

sudo php -r "copy('https://getcomposer.org/installer','composer-setup.php');"
sudo php composer-setup.php
sudo php composer.phar install

 برای اینکه کامپوزر به صورت سراسری نصب شود، باید چند دقیقه صبر کنید. پس از نصب، شما قادر خواهید بود تا پروژه های لاراول خود را در هر جایی که بخواهید ایجاد کنید. 


حالا می توانید با استفاده از دستور زیر، اولین پروژه ی لاراول خود را در آدرس Code/test ایجاد کنید:

sudo composer create-project --prefer-dist laravel/laravel blog

 اکنون پروژه ی لاراول، در داخل پوشه ی blog که در داخل پوشه ی test قرار دارد نصب شده است. البته شما می توانستید نام این پوشه را به دلخواه خود در دستور بالا تغییر دهید. مدت زمان نصب لاراول به سرعت اینترنت شما بستگی دارد. 

پس از نصب، پیغام زیر را مشاهده خواهید نمود:

Application key
[base64:FrbQTSPezY8wQq+2+bZ/ieA8InA4KjA9N4A44AMbqas=] set
successfully.

 اکنون شما آخرین نسخه ی لاراول، یعنی لاراول 5.2.4 را در آدرس Desktop/Code/test/blog نصب کردید.