جایگزین کردن عناصر در متلب

چاپ

اگر می خواهید تعدادی مقدار را در یک ماتریس جایگزین کنید، جایگزین کردن آنها به صورت تک تک زمان بر و خسته کننده خواهد بود. و مهم تر اینکه ممکن است در وارد کردن مقادیر دچار اشتباه شوید. جایگزین کردن یک محدوده از مقادیر با استفاده از یک دستور، در این مورد ایده ی بسیار خوبی است. در انجام مثال های این بخش، فرض بر این است که شما ماتریس ak را در بخش "ایجاد یک ماتریس چند بعدی" ایجاد کرده اید.

 راه های زیادی برای جایگزین کردن یک محدوده از عناصر در یک ماتریس وجود دارد. البته قبل از اینکه شما بتوانید یک محدوده از اعداد را جایگزین کنید، نیاز دارید که بدانید چطور به آنها دسترسی پیدا کنید. پس برای آشنا شدن با این مبحث، می توانید در بخش های قبلی، بخش "دسترسی به یک ماتریس چند بعدی" را مطالعه نمایید. اکنون فرض می کنیم که شما می خواهید عناصر سطر 2 و ستون 1 و 2 از لایه ی 2 را با عدد 5 جایگزین کنید. برای انجام این کار عبارت ak(2, [1:2], 2) = 5 را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. خواهید دید که مقدار 5، در دو درایه جایگزین می شود، خروجی شبیه زیر خواهد بود:

شما می توانید یک محدوده از اعداد را برای جایگزین کردن مشخص کنید به طوری که هر عنصر آن با یک درایه جایگزین شود. بعنوان مثال ممکن است بخواهید مقدار قرار گرفته در سطر 2 و ستون 1 از لایه ی 2 را با عدد 22 جایگزین کنید و همچنین مقدار قرار گرفته در سطر 2 و ستون 2 از لایه ی 2 را با عدد 33 جایگزین کنید. برای انجام دادن این کار عبارت [ak(2, [1:2], 2) = [22, 33 را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. خروجی به صورت زیر خواهد بود:

حالا ممکن است بخواهید که مقدار سطر 1 و ستون 3 از لایه 2 را با عدد44 جایگزین کنید و همچنین مقدار سطر 2 و ستون 3 از لایه ی 2 را با عدد 55 جایگزین کنید. برای انجام این کار عبارت [ak([1:2], 3, 2) = [44, 55 را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. توجه کنید که لازم نیست شما مقادیر جایگزین را در یک بردار عمودی تعریف کنید. خروجی به صورت زیر خواهد بود:

هنگام جایگزین کردن یک قسمت مستطیلی( منظور یک قسمت که دو بعدی باشد) باید از یک ماتریس استفاده کنید. بعنوان مثال اگر بخواهید که یک محدوده ی مستطیلی از اعداد را بین سطر 1و2 و ستون 1و2 از لایه ی 1 را با مقادیر 11 و 22 و 33 و 44 جایگزین کنید، کافی است عبارت [ak([1:2], [1:2], 1) = [11, 22; 33, 44 را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. خروجی به صورت زیر خواهد بود: