استفاده از دستور while در متلب

چاپ

دستور while تا زمانی که یک شرط برقرار باشد، کاری را انجام می دهد. لیست 10.3 نشان می دهد که چطور می توان از یک حلقه ی while استفاده نمود. شما می توانید این تابع را در فایل SimpleWhile.m که در داخل فایل های دانلودی قرار دارد، مشاهده کنید.

حلقه ی while در متلب:

function [ ] = SimpleWhile( Times )

    if nargin < 1
        Times = 3;
    end
    
    SayIt = 1;
    while SayIt <= Times
        disp('Howdy!')
        SayIt = SayIt + 1;
    end
end

در این مثال، تابع مورد نظر هم می تواند یک مقدار را بپذیرد و هم یک مقدار پیش فرض را که کاربر برای Times مشخص کرده است(در اینجا 3) را قبول کند. بنابراین عبارت "!Howdy" به طور پیش فرض سه بار چاپ می شود. 

توجه کنید که در داخل این حلقه، ابتدا SayIt به 1 مقدار دهی شده است، بنابراین شمارش ما صحیح خواهد بود. سپس مقدار کنونی SayIt با مقدار Times مورد مقایسه قرار می گیرد. هنگامی که مقدار SayIt بیشتر از مقدار Times شود، حلقه پایان می پذیرد. هنگامی که شما از حلقه ی while استفاده می کنید، باید به طور دستی، متغیر شمارنده را آپدیت کنید. به خطی که در آن یک واحد به SayIt اضافه می شود، درست بعد از تابع ()disp توجه کنید. در صورتی که این خط نادیده گرفته شود، حلقه هرگز پایان نخواهد یافت. در صورتی که به طور تصادفی، در متلب یک حلقه ی بی پایان را ایجاد کردید، می توانید با فشردن کلیدهای Ctrl+C آن را متوقف کنید.