معرفی لایه انتقال

چاپ

معرفی لایه انتقال

لایه بعدی در مدل OSI به عنوان لایه انتقال یا لایه چهار شناخته شده است. تمام ماژول ها و روش های مربوط به حمل و نقل داده ها و یا جریان داده ها در این لایه دسته بندی می شود. همانطور که لایه های دیگر، این لایه نیز با لایه حمل و نقل نظیر خود از میزبان راه دور ارتباط برقرار می کند.
لایه انتقال یک ارتباط نظیر به نظیر و اتصال انتها به انتها بین فرایندهای دو میزبان راه دور پیشنهاد می کند. لایه انتقال داده ها را از لایه فوقانی می گیرد (به عنوان مثال لایه کاربردی) و سپس آن را به اندازه های کوچکتر می شکند، تعداد بایت ها را شمارش کرده، و برای تحویل به دست لایه های پایین تر (لایه شبکه) می رساند.


 عملکردها


 ارتباطات انتها به انتها

فرایند های یک میزبان با استفاده از خدمات حمل و نقل نقاط دسترسی (TSAPs)که به عنوان شماره پورت شناخته شده، نحوه ارتباط با میزبان راه دور خود در شبکه را مشخص می کند. پورت ها به خوبی تعریف شده و یک فرایند که برای برقراری ارتباط با میزبان های دیگر تلاش می کند این قضیه را به خوبی می داند.

TSAP

به عنوان مثال، هنگامی که یک کلاینت می خواهد با سرور DHCP ارتباط  برقرار کند، همیشه بر روی پورت شماره 67 درخواست خود را ارسال میکند. هنگامی که یک کلاینت می خواهد با سرور DNS راه دور ارتباط داشته باشد، همیشه بر روی پورت شماره 53 (UDP)  درخواست می فرستد.
دو پروتکل اصلی لایه انتقال عبارتند از: