پروتکل داده گرام کاربر UDP

چاپ

پروتکل داده گرام کاربر (UDP)

پروتکل داده گرام کاربر ساده ترین پروتکل ارتباطی لایه انتقال و از مجموعه پروتکل TCP / IP است. این پروتکل شامل حداقل مقدار در مکانیزم ارتباط است.  پروتکلUDP  یک پروتکل حمل و نقل غیر قابل اعتماد است اما با استفاده از خدمات IP بهترین ساز و کار تحویل را فراهم می کند.
در UDP، گیرنده یک  بسته تایید مبنی بر دریافت پیام را تولید نمی کند و به نوبه خود، فرستنده برای هر بسته ارسالی منتظر پیام تایید دریافت نمی شود. این کمبود باعث می شود این پروتکل غیر قابل اعتماد و همچنین ساده تر در پردازش باشد.


نیازمندی های پروتکل  UDP

یک سوال ممکن است بوجود آید که چرا ما نیاز به یک پروتکل غیر قابل اعتماد برای انتقال داده ها داریم؟ کاربرد UDP  آنجایی است که در آن بسته های تایید مقدار قابل توجهی از پهنای باند همراه با داده های واقعی به اشتراک می گذارند. برای مثال، در مورد جریان ویدئو، هزاران بسته به کاربران آن فرستاده می شود. تایید دریافت تمام بسته ها کمی سخت است و ممکن است مقدار زیادی از پهنای باند را اشغال کند. بهترین سازوکار با استفاده از پروتکل های IP دریافت بسته ها را ضمانت می کند، حتی اگر برخی از بسته ها در جریان ویدئو از دست داده شود، تاثیر فاجعه باری نخواهد داشت و می تواند به راحتی نادیده گرفته شود. از دست دادن چند بسته در ویدئو و صدا گاهی اوقات نادیده انگاشته میشود.


 امکانات UDP :


 سربرگ پروتکل های داده گرام (UDP)

ساختار سربرگ داده گرام (UDP header) بسیار ساده است.

UDP Header

سربرگ داده گرام شامل چهار پارامتر اصلی می باشد:


 کاربردهای  UDP

در اینجا کاربردهای مختلف برای انتقال داده ها که در آن UDP  استفاده می شود عبارتند از: