سبد (0)

سرویس های شبکه

سرویس های شبکه

سیستم های کامپیوتری و سیستم های کامپیوتری  شده به انسان کمک می کند تا به طور موثر کار کند و مسایل غیر قابل تصور را کشف کند. هنگامی که این دستگاه ها با اتصال به هم یک شبکه را تشکیل می دهند، قابلیت آنها چند برابر افزایش می یابد. برخی از خدمات عمومی که شبکه های کامپیوتر می تواند ارائه دهند به شرح زیر می باشد :


 خدمات راهنما (Directory Services)

این خدمات بین نام و ارزش آن یک نگاشت ایجاد می کند، که مقدار ارزش می تواند متغیر یا ثابت باشد. این نرم افزار کمک می کند تا ذخیره اطلاعات، سازماندهی آن و وسایل مختلف برای دسترسی به آن فراهم شود.

  • حساب کاربری

در یک سازمان، تعدادی از کاربران دارای نام کاربری و کلمه عبور مخصوص به خود هستند. راهنمای خدمات ابزار ذخیره سازی این اطلاعات به شکل رمزنگاری شده را ارائه کرده و در زمانی که درخواست شوند آنها را در دسترس قرار می دهد.

  • احراز هویت و مجوز اختیار (Authentication and Authorization)

اعتبار کاربر به منظور احراز هویت کاربر در زمان ورود و یا دوره ای بررسی می شود. حساب های کاربری را می توان با ساختار سلسله مراتبی تنظیم و دسترسی آنها به منابع را می توان با استفاده از طرح مجوز کنترل کرد.

  • خدمات نام دامنه

DNS  به طور گسترده ای استفاده می شود و یکی از خدمات موثر روی اینترنت است. این سیستم آدرس های IP را به نام دامنه اختصاص می دهد که راحت تر به حافظه سپرده می شود و بیان آن از آدرس های  IP آسان تر است. از آنجا که شبکه ها با کمک آدرس های IP کار می کنند و انسان تمایل دارد نام وب سایت را به خاطر بسپارد، پس DNS  نام هایی برای آدرس های IP در نظر می گیرد که درخواست های کاربر با نام وب سایت صورت می گیرد.


 خدمات فایل (File services)

خدمات فایل شامل به اشتراک گذاری و انتقال فایل ها بر روی شبکه است.

  • به اشتراک گذاری فایل

هنگام ظهور و بروز شبکه ها با به اشتراک گذاری فایل بوده است. به اشتراک گذاری فایل کاربران را قادر می سازد اطلاعات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. کاربر می تواند فایل را به یک سرور خاص بارگذاری کند به گونه ای که توسط همه کاربران مورد نظر قابل دسترسی باشد. به عنوان جایگزین، کاربران می توانند فایل خود را بر روی کامپیوتر خود به اشتراک گذاشته و دسترسی به کاربران مورد نظر را فراهم کنند.

  • انتقال فایل

این فعالیت شامل کپی یا انتقال فایل از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر و یا به چندین کامپیوتر با کمک زیرساخت شبکه ها می باشد. شبکه کاربران خود را قادر می سازد تا کاربران دیگر را در شبکه قرار داده و انتقال فایل انجام دهند.


 خدمات ارتباطی (communication services)

  • پست الکترونیک

پست الکترونیکی یک روش ارتباطی است و امروزه یک کاربر کامپیوتر نمی تواند بدون آن کار کند. این قابلیت از جمله ویژگی های اساسی اینترنت امروزی است. سیستم ایمیل دارای یک یا چند سرور ایمیل است و همه کاربران آن با شناسه منحصر به فرد شناخته می شوند. هنگامی که یک کاربر به کاربر دیگری ایمیل ارسال می کند، در واقع با کمک سرور ایمیل بین کاربران انتقال صورت گرفته است.

  • شبکه های اجتماعی

فن آوری جدیدی است که زندگی اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است. کامپیوترها درک افراد را ارتقا بخشیدند،  بدین صورت که می توانند دیگر مردم شناخته شده و یا دوستان خود را پیدا کنند، با آنها ارتباط برقرار کرده و افکار، تصاویر و فیلم را به اشتراک بگذارند.

  • چت اینترنت

چت اینترنتی خدمات انتقال متن بین دو میزبان را فراهم می کند. دو یا چند نفر می توانند با استفاده از اینترنت و از طریق متنی و خدمات گفتگوی اینترنتی ارتباط برقرار کنند. این روزها، چت صوتی و تصویری بسیار رایج شده است.

  • تالار های گفتگو

تالارهای بحث و گفتگو یک مکانیسم برای اتصال افراد متعدد با منافع مشابه را فراهم می کند. این امکان کاربران را قادر می سازد تا پرس و جو، سوال، پیشنهاد و غیره را در تالار قرار داده و اینها توسط همه کاربران دیگر دیده می شود و ممکن است پاسخ های خوبی داده شود.

  • دسترسی از راه دور

این سرویس کاربران را قادر می سازد تا به داده های روی کامپیوترهای راه دور دسترسی داشته باشند. این ویژگی به عنوان دسکتاپ راه دور (Remote desktop) شناخته شده است. این کار از طریق برخی از دستگاه های راه دورمثل تلفن همراه و یا کامپیوترهای خانگی انجام می شود.


 خدمات برنامه های کاربردی (application services)

این چیزی جز ارائه خدمات مبتنی بر شبکه به کاربران مانند خدمات وب، مدیریت پایگاه داده، و به اشتراک گذاری منابع نیست.

  • به اشتراک گذاری منابع

برای استفاده از منابع بصورت کارآمد و اقتصادی، شبکه ابزارهای به اشتراک گذاری آنها را فراهم می کند. این ابزار ممکن است شامل سرور، پرینتر، و رسانه های ذخیره سازی و غیره باشد.

  • پایگاه داده

این سرویس یکی از خدمات مهم است. این امکان داده ها و اطلاعات را ذخیره و آنها را پردازش کرده و همچنین کاربران را قادر می سازد با استفاده از دستورات پرس و جو، بازیابی موثر داده ها را انجام دهند. پایگاه داده به سازمان کمک می کند تا تصمیم گیری درستی بر اساس آمارهای موجود داشته باشد.

  • خدمات وب

شبکه جهانی وب مترادف با اینترنت شده است. با استفاده از آن می توان اتصال به اینترنت را تجربه کرد و توسط سرورهای اینترنت به خدمات فایل و اطلاعات دسترسی پیدا کرد.


تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه