ورود داده ها در SPSS

چاپ

چگونگی ورود داده ها در SPSS

دو روش دارد:وارد کردن اطلاعات توسط شخصوارد کردن (ایمپورت) اطلاعات

 SPSS یک برنامه تحلیل آماری است که در زمینه های مختلف توسط پژوهشگران بازار و سازمان های دولتی استفاده می شود. برنامه این امکان را به شما می دهد تا بتوانید انواع توابع را روی داده های خود اجرا کنید، اما قبل از انجام هر عملی شما نیاز به داده دارید. چندین روش برای وارد کردن داده ها به SPSS وجود دارد، روش های وارد کردن داده ها به صورت دستی تا وارد کردن داده ها از یک فایل دیگر امکانپذیر است.
 

روش1

وارد کردن اطلاعات توسط شخص

  1. Image titled Enter Data in SPSS Step 1
    1
     متغیرهای خود را تعریف کنید. برای وارد کردن اطلاعات با استفاده از SPSS، شما باید برخی متغیرها را داشته باشید. در هنگام استفاده از حالت «Data View» این متغیرها به عنوان ستون های صفحه گسترده هستند و هر کدام شامل داده هایی است که همه ی آنها دارای فرمت یکسانی است.
    •      برای تعریف متغیرهای خود، روی ستون با عنوان "View Data" دوبار کلیک کنید. یک منو ظاهر می شود که به شما اجازه می دهد متغیر را تعریف کنید.
    •      نام متغیر باید با یک حرف شروع شود و بزرگ یا کوچکی حروف نادیده گرفته می شود.
    •      هنگام انتخاب نوع می توانید بین "String" (کاراکترها) و انواع فرمت های عددی یک مورد را انتخاب کنید.
    •      برای اطلاعات بیشتر درباره تعریف متغیرها، this guide را ببینید
     
  2. Image titled Enter Data in SPSS Step 2
    2
     یک متغیر با چندین انتخاب را ایجاد کنید. اگر شما یک متغیر را تعریف می کنید که دارای دو یا چند گزینه انتخابی است، می توانید برچسب ها را برای مقادیر مختلف آن تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از متغیرهای شما در این مورد است که آیا کارمندی فعال می باشد یا خیر، تنها دو گزینه برای آن متغیر ممکن است "فعال" و "غیرفعال" باشد.
    •      قسمت Labels از منوی Define Variable را باز کنید و برای هر امکان (مثلا "1"، "2" و غیره) یک عدد صحیح ایجاد کنید.
    •      برای هر مقدار، یک برچسب مربوطه (مثلا "فعال"، "غیرفعال") را به آن بدهید.
    •      هنگام وارد کردن داده ها برای این متغیر، فقط باید 1 یا 2 را تایپ کنید تا گزینه مورد نظر انتخاب شود
  3. Image titled Enter Data in SPSS Step 3
    3
     اولین مورد را وارد کنید. بطور مستقیم روی سلول خالی و ستون سمت چپ کلیک کنید. مقدار را به نحوی وارد کنید که با نوع متغیر در سلول یکسان باشد. برای مثال، اگر ستون "نام" باشد، شما ممکن است نام یکی از کارکنان خود را در آن وارد کنید. 
    •      هر ردیف مربوط به یک "مورد" است، که به عنوان یک رکورد در سایر برنامه های پایگاه داده نامیده می شود
     
  4. Image titled Enter Data in SPSS Step 4
    4
    در ادامه سایر متغیرها را تکمیل کنید. به سلول خالی بعدی از سمت راست حرکت کنید و مقدار مناسب را وارد کنید. همیشه یک رکورد را بطور کامل در یک لحظه پر کنید به عنوان مثال، اگر شما وارد رکورد کارکنان می شوید، قبل از رفتن به رکورد کارمند بعدی، باید نام ، آدرس، شماره تلفن و حقوق رکورد مورد نظر را وارد کنید.
    •      اطمینان حاصل کنید مقادیری که وارد می کنید با فرمت هر فیلد مطابقت دارند. به عنوان مثال، وارد کردن مقدار با نوع دلار در یک ستون قالب بندی شده با نوع تاریخ، باعث ایجاد خطا می شود.
     
  5. Image titled Enter Data in SPSS Step 5
    5
     رکوردهای خود را تکمیل کنید. پس از پایان هر رکورد، به ردیف پایین تر بروید و مورد بعدی را وارد کنید. مطمئن شوید که رکوردها برای هر متغیر دارای یک ورودی است.
    •      اگر تصمیم بگیرید و نیاز داشته باشید یک متغیر دیگر اضافه کنید، بر روی سربرگ ستون بعدی دوبار کلیک کرده و آن را ایجاد کنید.
     
  6. Image titled Enter Data in SPSS Step 6
    6
     داده های خود را مدیریت کنید. هنگامی که وارد کردن تمام داده های خود را به پایان رساندید، می توانید از ابزارهایی که در SPSS تعبیه شده اند برای شروع تغییر در اطلاعات خود استفاده کنید. برخی از نمونه های ممکن عبارتند از:

     
 
روش2

وارد کردن داده

  1. 1
     یک فایل اکسل را وارد کنید. هنگامی که داده های خود را از طریق یک فایل اکسل وارد می کنید، به طور خودکار متغیرها را بر اساس ردیف اول صفحه گسترده ایجاد می کنید. مقادیر این ردیف به نام متغیرها تبدیل می شوند. شما همچنین می توانید متغیرهای خود را به صورت دستی وارد کنید.
    •     روی File ? Open ? Data کلیک کنید ...
    •     برای "Files of type" فرمت xls را انتخاب کنید.
    •     فایل اکسل را پیدا کرده و باز کنید.
    •     اگر می خواهید نام متغیرها به طور خودکار ایجاد شود، کادر «Read variable names from the first row of the data» را انتخاب کنید.
     
  2. 2
    یک فایل با مقدار جدا شده توسط کاما وارد کنید. این یک فرمت فایل متنی ساده (.csv) است که هر ورودی با کاما از هم جدا می شود. شما می توانید متغیرها را به گونه ای تنظیم کنید که به صورت خودکار بر اساس خط اول فایل .csv ایجاد شوند.

    • Click      رویFile _> Read Text Data کلیک کنید...? Read Text Data...
    •  برای "Files of type" گزینه "All Files (*.*)" را   انتخاب کنید.
    •  فایل CSV مورد نظر را جستجو و باز کنید.
    • دستورالعمل ها را برای وارد کردن فایل دنبال کنید. اطمینان حاصل کنید به نحوی فایل SPSS را تعریف کرده باشید که نام متغیرها در بالای فایل و اولین مورد در خط 2 قرار گیرد.