آشنایی با NonClustered Index

چاپ

آموزش پیشرفته SQL Server (جلسه چهارم) – آشنایی با NonClustered Index

آشنایی با NonClustered Index ، قسمتی از آموزش پیشرفته SQL Server است، پیشنهاد می شود قبل از مطالعه ی آشنایی با NonClustered Index ، قسمت های قبلی را مطالعه فرمایید.


NonClustered Index چیست؟

NonClustered Index یکی از ساختارهای ذخیره سازی داده در جداول می باشد که بر اساس آن داده ها در ازای یک فیلد خاص که توسط ما مشخص می شود دارای نظم و ترتیب بوده و فضای ذخیره سازی داده های شرکت کننده در ایندکس در مکانی مجزا است. موارد زیر را میتوان از ویژگیهای آن دانست:


ساختار NonClustered Index:

شکل زیر قسمتهای مختلف یک NonClustered Index را نشان می دهد:آشنایی با NonClustered Index

همانطور که در شکل مشاهده می شود یک NonClutered Index شامل لایه هایRoot,Intermediate و Leaf می باشد که جدا از داده ها در فایل ایندکس نگهداری می شوند. در لایه آخر یعنی Leaf Level هر خانه به یک رکورد در محیط فیزیکی داده ها اشاره دارد، به این صورت که قسمت اول آن به شماره Page و قسمت دوم به شماره رکورد موجود در آن Page اشاره می نماید.


بررسی ساختار NonClutered Index:

NonClutered Index ها به دو دسته تقسیم می شوند:


Bookmark در یک NonClustered Index:

Bookmark در حقیقت نحوه ارتباط یک عنصر Leaf Level به یک رکورد در یک جدول Heap و یا Clustered گفته می شود که مطابق با شکل زیر این نوع ارتباط در جدول Heap از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت اول آن شماره صفحه و قسمت دوم آن شماره رکورد در صفحه را بیان می نماید:آشنایی با NonClustered Index

اما در یک جدول Clustered این مقدار در حقیقت برابر با مقدار کلید ایندکس می باشد که این نوع از Bookmark در شکل زیر نمایش داده می شود:آشنایی با NonClustered Index


بررسی مفهوم Lookup در یک NonClustered Index:

هر دو مورد ذکر شده در بالا در شکلهای آمده در قسمت Bookmark به خوبی نشان داده شده است.

 توجه: هر چه تعداد Lookup در یک query بیشتر باشد IO بیشتر و Cost بالاتر را منجر می شود، بنابراین ما باید نسبت به کم نمودن تعداد LookUp با استفاده از تکنیکهایی مانند Cover Index تلاش نماییم. .


در ادامه بحث آشنایی با NonClustered Index خواهید دید ...!

1-آشنایی کامل با NonClustered Index.

2- آموزش تحلیل Execution Plan در رابطه با NonClustered Index.


دسترسی به موارد آموزشی بالا در بسته خریداری شده

نقطه شروع بحث بالا (آشنایی با NonClustered Index ) در ویدئو: 00:30


برای خرید و دانلود کامل آموزش پیشرفته SQL Server کلیک کنید.