مقایسه فتوشاپ و Camera Raw

چاپ

مقایسه  فتوشاپ و Camera Raw

 

در این قسمت از آموزش فتوشاپ به مقایسه ی فتوشاپ و Camera Raw خواهیم پرداخت.

در بسیاری از اوقات ایجاد تغییراتی در عکس و یا به اصطلاح Edit کردن آن در بین کاربران برنامه ی فتوشاپ امری طبیعی خواهد و اصلا اصالت برنامه ی فتوشاپ برای ایجاد تغییراتی درون عکس های کاربران خواهد بود.

امروزه برنامه های فراوانی مانند برنامه ی فتوشاپ جهت کمک به کاربران برای ایجاد تغییرات لازمه در عکس، روانه ی خانه ها شده است اما سوال اصلی در اینجا به وجود خواهد آمد که کدام برنامه، برنامه ی بهتری است؟ و یا این که کار کردن با کدام برنامه آسان تر خواهد بود؟ این ها نمونه ایی از سوالاتی است که در ذهن کاربران برنامه های مختلف در این زمینه وجود دارد.

متاسفانه یکی از اشکالات اساسی برنامه ی فتوشاپ، عدم توانایی در اجرای فایل هایی با پسوند Raw بوده و یا در صورت اجرا، این فایل ها چندان دلچسب اجرا نخواهند شد به همین دلیل کاربران این قبیل از فایل ها رو به سمت برنامه های متنوع دیگری که توانایی اجرای درست آن ها را داشته باشند، آورده اند.

یکی از معروف ترین این برنامه ها برنامه ی Camera Raw می باشد، برنامه ایی با قابلیت های منحصر به فرد که آن را از بسیاری از برنامه های دیگر متمایز می سازد.

در این بخش از سری آموزش های فتوشاپ قصد داریم تا به صورت اجمالی به مقایسه و بیان تفاوت های دو برنامه ی فتوشاپ و Camera Raw بپردازیم.


 برنامه ی Camera Raw چیست؟

در مورد کلیت و ماهیت این برنامه و طریقه ی کار کردن با آن در آموزش های قبلی فتوشاپ آشنا شده اید، نکته ی مهم این برنامه در این است که خود برنامه ی Camera Raw مشتمل بر دو نوع می باشد که به نوع اول برنامه ی Camera Raw به اصطلاح Adobe Lightroom می گویند، این نوع از برنامه به صورت یک برنامه ی کاملا مجزا می باشد و هیچ گونه دخالتی با برنامه ی فتوشاپ نخواهد داشت اما نوع دوم برنامه ی Camera Raw برنامه ی Adobe Camera Raw خواهد بود که این نوع بر خلاف نوع اول به همراه برنامه ی فتوشاپ نصب و اجرا می گردد و از طریق فتوشاپ نیز قابل اجرا می باشد.

کاربران باید توجه داشته باشند که این دو نوع مختلف از برنامه ی Camera Raw کاملا مشابه بوده و هر دو دارای قابلیت های یکسان و حتی موتور مشابه می باشند.

در شکل زیر تصویری از محیط کاری نوع دوم را مشاهده می کنید.

Adobe Camera Raw 8 in Photoshop CS6. Image © 2013 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

محیط برنامه ی Adobe Camera Raw


کدام برنامه بهتر است؟ فتوشاپ یا Camera Raw

در حقیقت پاسخ گویی به این سوال کار دشواری است چون امروزه این دو برنامه در زمینه های مجزایی استفاده می شوند.

برنامه ی Camera Raw در ابتدا برای کار با فایل های دارای پسوند Raw ساخته شد اما در ادامه برای کار و اجرای افکت های مختلف با پسوند های متنوع دیگر به کار برده شد در صورتی که برنامه ی فتوشاپ تا حدودی برعکس برنامه ی Camera Raw می باشد، به همین دلیل مقایسه ی فتوشاپ و Camera Raw در این زمینه که کدام برنامه ی بهتری است چندان جواب روشنی به ما نمی دهد.


سادگی در Camera Raw

شاید بتوان در زمینه ی مقایسه ی فتوشاپ و Camera Raw این مطلب را بیان کرد که کار کردن با پنل ها و برخی محیط های برنامه ی Camera Raw ساده تر و راحت تر از برنامه ی فتوشاپ باشد.

پس می توان این گونه بیان داشت که کار با برنامه ی Camera Raw برای کاربران آسان تر است.

در زیر نمونه ای از یک پنل در این برنامه را مشاهده می نمایید.

The Basic panel in Adobe Camera Raw 8. Image © 2013 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

پنلی ساده در برنامه ی Camera Raw


راحتی در Camera Raw

اگر بخواهیم به صورت سخت گیرانه ایی مقایسه ی فتوشاپ و Camera Raw را انجام دهیم می توان تفاوت هایی مانند نشان دادن همزمان تغییرات ایجاد شده در عکس در حین اجرای افکت به شکلی ساده تر، قابلیت اجرای دو افکت به صورت کاملا مجزا و همزمان را بر روی عکس یه طریقی راحت تر و یا از بین نرفتن عکس اصلی در صورت نگرفتن کپی و اجرای افکت بر روی آن اشاره کرد.

نمونه ایی دیگر از محیط برنامه ی Camera Raw را در زیر مشاهده می کنید.

Cropping a grayscale image in Adobe Camera Raw 8. Image © 2013 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

محیط کاری برنامه ی Camera Raw


اجرای افکت بر روی چند عکس

شاید یکی از مهم ترین تفاوت های دو برنامه ی فتوشاپ و Camera Raw در بحث مقایسه ی فتوشاپ و Camera Raw قابلیت اجرای هم زمان یک افکت بر روی چند عکس باشد، بدین صورت که پس از انتخاب چند عکس و اجرای افکت بر روی یکی از عکس ها، عکس های دیگر نیز آن افکت و تغییر را شامل می شوند.

برای درک بهتر این مطلب به عکس زیر توجه کنید.

Cropping a grayscale image in Adobe Camera Raw 8. Image © 2013 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

اجرای هم زمان یک افکت

Camera Raw سریع تر از فتوشاپ

در پایان آموزش مقایسه ی فتوشاپ و Camera Raw می توان این را نتیجه گرفت که هر دو برنامه ی فتوشاپ و Camera Raw دارای قابلیت های بسیار نزدیک بهم و مشابه می باشند اما تفاوت های جزیی نیز با یکدیگر دارند که در نهایت سبب کار کردن راحت تر و سریع تر با برنامه ی Camera Raw نسبت به برنامه ی فتوشاپ می باشند.

در اینجا به صورت خلاصه به مقایسه ی فتوشاپ و Camera Raw پرداختیم.