افکت درخشش نرم در فتوشاپ

چاپ

افکت درخشش نرم در فتوشاپ

همانطور که در قسمت آموزش ادیت فیلتر دیدیم استفاده از smart filter ها آسان بوده و هر زمانی که خواستیم می توانیم فیلتر استفاده شده را ویرایش و مقادیر آن را تغییر دهیم بدون اینکه تغییری در کیفیت تصویر اصلی ایجاد شود. همه smart filter های فتوشاپ دارای blend mode و opacity هستند که هر کدام از آنها کاملاً مستقل از blend mode و opacity سایر smart filter ها هستند که در پروژه خودمان استفاده می کنیم.

 

در این قسمت از آموزش فتوشاپ نحوه دسترسی و استفاده از blend mode و opacity در smart filter را خواهیم دید.

تصویر زیر تصویری می باشد که از آن برای کارمان استفاده می کنیم.

A photo of a tulip open in Photoshop CS3.

تصویر اصلی برای کار

قسمت قبلی آموزش بعد از اعمال فیلتر Gaussian Blur و استفاده از قابلیت ویرایش و تغییر تنظیمات smart filter بدون اینکه آسیبی به تصویر اصلی زده شود باقی ماند.

The image after editing the Gauusian Blur settings.

نتیجه کار بعد از استفاده از فیلتر Gaussian Blur

در تصویر زیر و در قسمت پلت لایه ها می توانیم smart filter مربوط به Gaussian Blur را که استفاده کرده ایم  ببینیم.

The Layers palette in Photoshop CS3 showing my Gaussian Blur smart filter.

اضافه شدن Smart Filter به پلت لایه ها

هدف ما در آموزش قسمت قبلی این بود که نور تابیده شده به گل را کمی نرم تر و زیباتر بکنیم که در این قسمت از آموزش همان کار را ادامه می دهیم. اولین کاری که باید انجام می دادیم اضافه کردن افکت blur بود که آن کار را انجام دادیم. حال می خواهیم blend mode مربوط به Gaussian Blur را از Normal به Soft Light تغییر دهیم. برای این منظور باید از لایه تصویرمان یک کپی بگیریم و blend mode و opacity آن را تغییر دهیم اما اگر از Smart Filter استفاده کنیم کارمان راحت تر خواهد شد. چون از smart filter برای اعمال کردن فیلتر Gaussian Blur استفاده کرده ایم می توانیم به تنظیمات blend mode و opacity خود آن فیلتر دسترسی داشته باشیم. 


مراحل انجام کار

 آموزش افکت درخشش نرم در فتوشاپ شامل  مرحله است:


مرحله1: دابل کلیک روی آیکن Filter Blending Option که در سمت راست لایه مربوطه به smart filter قرار دارد.

دقیقاً در سمت راست نام smart filter ای که استفاده کرده ایم آیکن دو تا اسلایدر کوچک دیده می شود. در تصویر زیر آیکن مربوطه نشان داده شده است.

The Filter Blending Options icon in Photoshop CS3's layers palette
آیکن Blending Option

با دابل کلیک روی این آیکن کادر محاوره ای Blending Option مطابق تصویر زیر نمایش داده خواهد شد.

The Smart Filter Blend Options in Photoshop CS3
انتخاب گزینه ی Updates

قبل از ادامه کار توجه داشته باشید که باید روی آیکن Blending Option دابل کلیک کنید نه روی نام آن! اگر روی نام آن دابل کلیک کنید می توانید تنظیمات مربوط به خود فیلتر را تغییر دهید اما ما به این کار احتیاجی نداریم و می خواهیم تنظیمات مربوط به blending option و opacity را تغییر دهیم و برای این کار باد روی آیکن گفته شده دابل کلیک کنیم.

در بالای کادر محاوره ای Blending Option می توانیم دو تا قسمت مربوط به تنظیمات را ببینیم. یکی از آنها Mode می باشد که همان Blending Mode است و در پایین آن Opacity قرار دارد که دقیقاً همان قسمت Opacity که در لایه های معمولی در پلت لایه ها هست می باشد با این تفاوت که در اینجا Opacity را بر روی خود Smart Filter اعمال می کنیم.

The Blend Mode and Opacity options
گزینه Mode


مرحله2: انتخاب Blend Mode مورد نظر از لیست Modeها

اگر روی گزینه Normal کلیک کنید لیستی باز می شود که انواع Mode ها در آن نشان داده شده است. ما در اینجا گزینه Soft Light را انتخاب می کنیم.

A photo of a tulip open in Photoshop CS3.
تغییر مقدار Mode از Normal به Soft Light
 
بعد از انتخاب Soft Light مشاهده خواهید کرد که قسمت Mode از Normal به Soft light تغییر کرده است. روی ok کلیک می کنیم تا نتیجه کار را ببینیم.
 
Gaussian Blur with the Soft Light blend mode selected
تغییر Mode از Normal به Soft Light

در تصویر زیر می توانید نتیجه کار بعد از تغییر دادن Blend Mode از Normal به Soft Light را ببینید.

The image with Gaussian Blur set to Soft Light
نتیجه کار بعد از تغییر دادن Mode از Normal به Soft Light

 


 مرحله3: تغییر دادن مقدار Opacity از طریق کادر محاوره ای Blending Option

دوباره روی آیکن کوچک Filter Blending Option دابل کلیک می کنیم تا کادر محاوره ای Blending Option باز شود. می توانستیم در مرحله قبلی روی Ok کلیک نکنیم و مقدار Opacity را نیز تغییر دهیم.

قسمت Opacity دقیقاً در پایین قسمت Mode قرار دارد.

The Opacity setting in the Blending Options dialog box

تغییر مقدار Opacity

همانطور که Opacity موجود در پلت لایه ها را تغییر می دادید می توانید همان کار را در این قسمت هم انجام دهید. همچنین می توانید مقدار مورد نظر برای Opacity را به صورت عددی در قسمت مربوطه وارد کنید. روی فلشی که جهت آن به سمت راست است کلیک کنید و از طریق اسلایدر مقدار آن را تغییر دهید. ما مقدار Opacity را به %75 تغییر می دهیم. به از تغییر دادن مقدار Opacity روی Ok کلیک کنید تا تغییرات انجام شود.

Changing the opacity value to 75%

تغییر مقدار Opacity به %75

در تصویر زیر نتیجه کار را می توانید ببینید که به تصویر اصلی، افکت درخشش نرم را با استفاده از smart filter و guassian blur و همچنین تغییر مقادیر Mode و Opacity به سادگی اضافه کردیم.

The final result

نتیجه نهایی