روش انتخاب ناحیه ها در فتوشاپ

چاپ

در این جلسه از آموزش فتوشاپ یاد خواهیم گرفت که چگونه می توان کمتر از ابزارهای پایه ای مانند "Marquee" و "Lasso" استفاده کرد. اگر تا به حال از این ابزارها تنها برای رسم ناحیه های انتخاب استفاده کرده اید از دیگر توانایی های آن ها غافل شده اید. در این جلسه نحوه اضافه کردن یک ناحیه به ناحیه انتخاب اولیه یا حذف کردن قسمتی از آن را خواهیم آموخت. همچنین خواهیم دید که چگونه می توان دو ناحیه را با هم تقاطع داد و محل تقاطع آن ها را بعنوان ناحیه انتخاب اصلی نگه داشت.

اضافه کردن یک ناحیه به ناحیه انتخاب اولیه

برای راحتی کار ابتدا یک شکل نسبتا ساده در پنجره سند باز می کنیم.

A basic shape in Photoshop

یک شکل ابتدایی در فتوشاپ

برای انتخاب این شکل با ابزار "Rectangular Marquee" که رایج ترین ابزار انتخاب در فتوشاپ است از پالت "Tools" این ابزار را انتخاب کنید.

Selecting the Rectangular Marquee Tool from the Tools palette

انتخاب ابزار Rectangular Marquee از پالت Tools

برای دسترسی سریعتر به این ابزار نیز میتوانید کلید "M" از صفحه کلید را فشار دهید.

فرض کنید تنها نحوه رسم یک ناحیه انتخاب جدید را با این ابزار می دانید بنابراین ابتدا یک ناحیه انتخاب در اطراف نیمه پایینی شکل رسم کنید.

Dragging a selection around the bottom half of the shape

رسم یک ناحیه انتخاب اطراف نیمه پایینی شکل

همانطور که مشاهده می کنید نیمه پایینی شکل انتخاب شده است اما مربع بالایی همچنان انتخاب نشده است بنابراین این بار باید یک ناحیه انتخاب دیگر در اطراف این قسمت رسم کنیم. برای این کار با نگه داشتن کلید "Shift"، از گوشه ی سمت چپ بالایی مربع شروع به رسم ناحیه کنید.

Selecting the square section in the top right of the shape

انتخاب بخش مربعی در قسمت بالای سمت راست شکل

هم اکنون قسمت بالایی شکل نیز انتخاب شده است اما همانطور که مشاهده می کنید ناحیه انتخاب اصلی که در اطراف بخش پایینی شکل رسم شده بود از بین رفته است. رفتار پیش فرض ناحیه های انتخاب در فتوشاپ اینگونه است که به محض رسم یک ناحیه انتخاب جدید ناحیه قبلی از بین می رود. در واقع به نظر می رسد بافتوشاپ نتوانیم شکل ساده ی بالا را انتخاب کنیم.

مطمعنا اینگونه نیست و باید راهی برای انتخاب شکل بالا وجود داشته باشد اما همانطور که دیدید با رسم ناحیه های انتخاب پی در پی نمی توان این کار را انجام داد. یک راه برای انتخاب شکل بالا اضافه کردن یک ناحیه به ناحیه انتخاب اولیه است.

چهار گزینه اصلی انتخاب در Option Bar

در این قسمت نگاهی به "Option Bar" و بخصوص چهار آیکون کوچک سمت چپ آن می اندازیم.

چهار آیکون اصلی انتخاب در Option Bar

این آیکون ها بر خلاف ظاهر کوچکشان بسیار کارآمد هستند و هر کدام یک گزینه مختلف برای کار با ناحیه های انتخاب را معرفی می کنند. اولین آیکون از سمت چپ که در شکل بالا روی آن کلیک کرده ایم آیکون "New Selection" نام دارد که هنگام کار در فتوشاپ به صورت پیش فرض انتخاب می شود. این آیکون هر بار یک ناحیه انتخاب جدید را ایجاد می کند. حتی اگر این آیکون را تا به حال ندیده باشید همیشه از آن استفاده کرده اید.

دومین آیکون از سمت چپ "Add To Selection" نام دارد.

The Add To Selection icon in the Options Bar

گزینه Add To Selection در Options Bar

 با انتخاب این آیکون هر ناحیه انتخابی که رسم کنیم به ناحیه (های) رسم شده قبلی اضافه می شود.در زیر می بینید که چگونه با استفاده از این آیکون می توانیم شکل مورد نظر اولیه را انتخاب کنیم.

از آن جا که ابتدا باید یک ناحیه انتخاب اولیه در اطراف قسمت پایینی شکل رسم کنیم دوباره آیکون "New Selection" را انتخاب می کنیم.

Dragging a selection around the bottom half of the shape again

رسم دوباره ی یک ناحیه انتخاب اطراف نیمه پایینی شکل

حالا که ناحیه انتخاب اولیه را رسم کرده ایم، باید گزینه "Add To Selection" را برای افزودن یک ناحیه جدید به آن انتخاب کنیم. به جای انتخاب این آیکون از "Option Bar"، از کلید میانبر که سریع تر است استفاده می کنیم و مانند حالت قبل کلید "Shift" از صفحه کلید را نگه می داریم. به محض فشار دادن این کلید یک آیکون کوچک "Plus sign" در گوشه سمت راست پایین اشاه گر موس ظاهر می شود که نشان می دهد ناحیه جدید به محض رسم شدن به ناحیه قبلی اضافه می شود.

Holding the Shift key down adds a plus sign to the bottom right of the cursor icon

 برای دسترسی سریع به گزینه Add To Selection کلید Shift از صفحه کلید را نگه دارید. به محض فشار دادن این کلید یک آیکون کوچک Plus sign در گوشه سمت راست اشاره گر موس ظاهر می شود.

حال سعی می کنیم مربع بالایی را انتخاب کنیم. برای این کار با نگه داشتن کلید "Shift" ناحیه انتخاب دیگری در اطراف این قسمت رسم می کنیم اما این بار علاوه بر مربع بالایی، قسمتی از بخش های زیرین آن را نیز انتخاب می کنیم بنابراین بخش هایی از ناحیه دوم روی ناحیه اول می افتند.

Dragging out the second selection

رسم ناحیه انتخاب دوم که بخش هایی از آن روی ناحیه اول افتاده است.

توجه کنید که نیازی نیست در تمام مدت زمان رسم ناحیه دوم کلید "Shift" را نگه دارید. شیوه کار به این صورت است که ابتدا این کلید را نگه می داریم، سپس روی نقطه شروع رسم کلیک کرده و رسم را انجام می دهیم. همزمان با شروع ترسیم نیز می توانیم این کلید را رها کنیم.

حال برای اضافه کردن ناحیه انتخاب دوم رسم شده به ناحیه اولیه دکمه موس را رها می کنیم. نتیجه را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

The second selection is now added to the first

ناحیه انتخاب دوم هم اکنون به ناحیه اول اضافه شده است

همانطور که مشاهده کردید به کمک گزینه "Add To Selection" که به سادگی با نگه داشتن دکمه "Shift" قابل دسترسی است، ناحیه انتخاب دوم به ناحیه اولیه اضافه شد و برخلاف مرحله قبل که قادر به انتخاب شکل نبودیم در این مرحله کل شکل را انتخاب کردیم. در بخش بعد مثالی رایج از دنیای واقعی را برای نشان دادن کارآیی این گزینه بررسی می کنیم.


استفاده از گزینه Add To Selection برای انتخاب چشم ها

یکی از سوالات رایج در فتوشاپ این است که چگونه می توان هر دو چشم را همزمان انتخاب کرد. با استفاده از ابزار "Lasso" می توان یکی از چشم ها را انتخاب کرد اما به محض انتخاب دیگری ناحیه انتخاب اولیه حذف می شود. برای حل این مشکل و انتخاب همزمان هر دو چشم میتوان از گزینه "Add To Selection" استفاده کرد. برای آموزش این کار از تصویر زیر استفاده می کنیم.

The four selection option icons

تصویر اصلی

از پالت "Tools" ابزار "Lasso" را انتخاب می کنیم.

Selecting the Lasso tool from the Tools palette

انتخاب ابزار Lasso از پالت Tools

همچنین با فشردن کلید "L" از صفحه کلید نیز می توان این ابزار را انتخاب کرد.

با انتخاب ابزار "Lasso" ابتدا یک ناحیه  در اطراف چشم چپ رسم می کنیم.

Selecting the left eye with the Lasso tool

انتخاب چشم چپ با ابزار Lasso

با انتخاب چشم چپ اگر بخواهیم چشم سمت راست را نیز انتخاب کنیم ناحیه انتخاب اولیه از بین میرود. برای حل این مشکل از گزینه "Add To Selection" استفاده می کنیم. با نگه داشتن کلید "Shift" از صفحه کلید این گزینه را انتخاب کنید. مشاهده می کنید که با فشردن این کلید آیکون کوچک "Plus sign"در گوشه سمت راست اشاره گر موس ظاهر می شود. در حالی که همچنان کلید "shift" را نگه داشته اید چشم سمت راست را نیز انتخاب کنید. در این قسمت هم لازم نیست در تمام مدت زمان انتخاب ناحیه کلید "Shift" پایین باشد و به محض شروع ترسیم می توانید آن را رها کنید.

انتخاب چشم دیگر به کمک گزینه Add To Selection

به کمک گزینه "Add to Selection" توانستیم هر دو چشم را همزمان انتخاب کنیم.

در مثال قبل برای اینکه بتوانیم با استفاده از گزینه "Add To Selection" تمام شکل را انتخاب کنیم دو ناحیه انتخاب را روی هم انداختیم و یک ناحیه انتخاب اصلی ایجاد کردیم. اما در مثال انتخاب چشم ها هم که ناحیه های انتخاب کاملا مجزا به نظر می رسند فتوشاپ با آن ها مانند یک ناحیه رفتار می کند. حتی اگر لب، مو و دندان های شخص را نیز با استفاده از این گزینه انتخاب کنیم فتوشاپ تمامی آن ها را یک ناحیه در نظر می گیرد. 


گزینه Subtract From Selection

پیش از توضیح کاربرد گزینه "Subtract From selection" ابتدا نحوه دسترسی به آن را توضیح می دهیم. دوباره به "Option Bar" و چهار آیکون کوچک آن بر می گردیم. سومین آیکون از سمت چپ گزینه "Subtract From Selection" است. 

The Subtract From Selection option

آیکون Subtract From selection در Option Bar

با دانستن مکان این گزینه به آموزش نحوه استفاده از آن می پردازیم.

گاهی برای انتخاب یک شکل پیچیده می توان ابتدا تمامی شکل را انتخاب و سپس ناحیه های غیردلخواه را از آن جدا کرد. دوباره از شکل ابتدای آموزش استفاده می کنیم.

The basic shape

بار اولی که این شکل را انتخاب کردیم ابتدا نیمه پایینی شکل را انتخاب کرده و سپس با استفاده از گزینه "Add To Selection" مربع سمت راست بالایی را نیز به ناحیه انتخاب اضافه کردیم. این بار برای آموزش نحوه استفاده از گزینه "Subtract From Selection" با انتخاب تمامی شکل کار  را شروع می کنیم بنابراین با استفاده از ابزار "Rectangular Marquee" یک ناحیه انتخاب در اطراف کل شکل رسم می کنیم.

Selecting the entire shape with the Rectangular Marquee Tool

انتخاب تمامی شکل با ابزار Rectangular Marquee

همانطور که گزینه "Add To Selection" یک میانبر از صفحه کلید داشت و در صورت نیاز  هر بار مجبور نبودیم آن را از "Option Bar" انتخاب کنیم برای گزینه "Subtract From Selection" نیز یک میانبر وجود دارد. با نگه داشتن کلید "Alt" از صفحه کلید(معادل "Option" در مک) می توانید به گزینه "Subtract From Selection" دسترسی پیدا کنید. با فشار دادن این کلید یک "minus sign" کوچک در گوشه پایین سمت راست اشاره گر موس ظاهر می شود. 

Hold down the Alt key on Windows or the Option key on Mac to quickly access the Subtract From Selection option

با نگه داشتن کلید Alt در ویندوز(معادل Option در مک) می توانید سریع تر به گزینه Subtract From Selection دسترسی پیدا کنید.

با استفاده از ابزار "Rectangular Marquee" و گزینه "Subtract From Selection" ابتدا مربع خالی اضافه در قسمت بالای سمت چپ را انتخاب کرده و سپس آن را از ناحیه انتخاب حذف می کنیم. با نگه داشتن کلید "َAlt" در ویندوز (معادل "Option" در مک) از نقطه ای در گوشه ی سمت چپ و بیرون ناحیه انتخاب شروع کرده و موس را به پایین و سمت راست می کشیم تا کل ناحیه ای که می خواهیم آن را حذف کنیم انتخاب شود.  

Removing part of the existing selection

انتخلب قسمتی که می خواهیم از ناحیه انتخاب موجود حذف کنیم.

مانند گزینه "Add To Selection"، در این حالت نیز نیازی نیست در تمام مدت زمان ترسیم، کلید "Alt"(معادل "Option" در مک) را پایین نگه داریم و تنها باید پیش از شروع رسم آن را پایین  نگه داشته و به محض کلیک کردن و پایین نگه داشتن دکمه موس می توانیم آن را رها کنیم.

بخشی از ناحیه انتخاب اصلی که می خواهیم آن را حذف کنیم انتخاب کردیم.حال دکمه موس را رها می کنیم. 

The section has been removed

مربع خالی موجود در قسمت بالای سمت چپ، از ناحیه انتخاب اصلی حذف شده است.

همانطور که مشاهده می کنید با استفاده از گزینه "Subtract From Selection"، بخش خالی در قسمت بالای شکل از ناحیه انتخاب اصلی حذف و تمامی شکل مورد نظر انتخاب شد.


گزینه Intersect With Selection

در قسمت های قبل نحوه ی اضافه کردن یک ناحیه به ناحیه انتخاب اولیه و حذف بخشی از آن را آموختیم. حال آخرین گزینه یعنی "Intersect with Selection" را بررسی می کنیم. ابتدا به "Option Bar" و چهار آیکون کارآمد آن باز می گردیم تا مکان این گزینه را پیدا کنیم.گزینه"Intersect With Selection" اولین آیکون از سمت چپ در بین این چهار آیکون است.

The Intersect With Selection option

آیکون Intersect With Selection درOption Bar

هماننند گزینه های "Add To Selection" و "Subtract From Selection"،برای دسترسی به گزینه "Intersect With Selection" نیز می توان از کلید میانبر استفاده کرد تا برای هربار استفاده مجبور نباشیم از "Option Bar" آن را انتخاب کنیم. کلیدهای ترکیبی "Shift+Alt" در ویندوز(معادل "Shift+Option" در مک) برای دسترسی سریع تر به این گزینه استفاده می شوند. در زیر کلیدهای میانبر مورد استفاده تا این قسمت را خلاصه کرده ایم:

حالا که مکان گزینه "Intersect With Selection" در"Option Bar" و نحوه دسترسی سریع به آن را با استفاده از کلیدهای میانبر آموختیم به توضیح کاربرد این گزینه می پردازیم. برای این کار از شکل زیر استفاده می کنیم.

A new shape

در این شکل یک ناحیه خالی سفید در بین دو بخش هلالی قرمز قرار گرفته است. می خواهیم این ناحیه خالی سفید را در شکل انتخاب کنیم. برای انتخاب این ناحیه می توان از ابزار"Lasso" استفاده کرد اما اگر در رسم دایره ها مهارت ندارید این ابزار چندان کمکی به شما نمی کند. از آن جا که ناحیه ای که می خواهیم انتخاب کنیم به صورت یکنواخت سفید است می توان از ابزار "Magic Wand" نیز استفاده کرد اما اگر رنگ ناحیه یکنواخت نباشد ابزار "Magic Wand" نیز کمکی برای انتخاب ناحیه نمی کند.

"Elliptical Marquee" یک ابزار پایه در فتوشاپ است که برای انتخاب ناحیه های مدور استفاده می شود بنابراین این ابزار را برای انتخاب ناحیه بالا امتحان می کنیم.

ابتدا از پالت "Tools" این ابزار را انتخاب می کنیم.

Selecting the Elliptical Marquee Tool from the Tools palette

انتخاب ابزار Elliptical Marquee از پالت Tools

با انتخاب ابزار "Elliptical Marquee" یک ناحیه دایره ای اطراف هلال قرمز سمت چپ رسم می کنیم. سپس برای تبدیل ناحیه رسم شده به یک دایره بی نقص کلید "Shift" از صفحه کلید را فشار می دهیم.

Selecting the left shape

انتخاب هلال سمت چپ با ابزار Elliptical Marquee و تبدیل ناحیه رسم شده به یک دایره بی نقص با فشردن کلید Shift 

همانطور که مشاهده می کنید هلال سمت چپ و ناحیه سفید خالی بین دو هلال در قسمت بالا انتخاب شده اند در حالیکه تنها، انتخاب ناحیه سفید مورد نظر بود. با استفاه از گزینه "Add To Selection" یک ناحیه انتخاب دیگر در اطراف قسمت سمت راست رسم می کنیم.

Using Add To Selection

با استفاده از گزینه Add To Selection یک ناحیه انتخاب دیگر در اطراف قسمت سمت راست شکل رسم می کنیم.

همانطور که می بینید استفاده از گزینه "Add To Selection" نتیجه مطلوب را نمی دهد و تنها یک ناحیه در اطراف هر دو هلال ایجاد می کند. گزینه "Subtract From Selection" را نیز امتحان کنیم و یک ناحیه انتخاب در اطراف قسمت سمت راست رسم می کنیم.

Using Subtract From Selection

رسم یک ناحیه انتخاب در اطراف قسمت سمت راست با استفاده از گزینه Subtract From Selection

همانطور که می بینید گزینه "Subtract From Selection" نیز اگرچه یک ناحیه انتخاب بی نقص در اطراف هلال سمت چپ ایجاد می کند اما نتیجه مورد نظر را نمی دهد. بنابراین آخرین گزینه یعنی "Intersect With Selection" را امتحان می کنیم.

گزینه "Intersect With Selection" در این قسمت ناحیه مورد نظر را ایجاد می کند زیرا این گزینه قسمتی را که دو ناحیه یعنی ناحیه انتخاب اولیه و ناحیه ثانویه با هم متقاطع اند را بعنوان ناحیه انتخاب اصلی نگه می دارد بنابراین به طور مثال اگر ابتدا یک ناحیه دایره ای در اطراف قسمت چپ و سپس یک ناحیه دیگر در اطراف قسمت سمت راست رسم کنیم گزینه "Intersect With Selection" بخشی از شکل را که این دو ناحیه در آن متقاطع اند یعنی ناحیه سفید خالی بین دو هلال را که ناحیه مورد نظر است نگه می دارد.

این گزینه را امتحان می کنیم. با قسمت سمت چپ که قبلا انتخاب شده و استفاده از ابزار "Elliptical Marquee"، از کلید های ترکیبی "Shift+Alt" در ویندوز(معادل "Shift+Option" در مک) استفاده کرده و ناحیه انتخاب ثانویه را در اطراف قسمت راست رسم می کنیم. در این حالت قسمت سفید مورد نظر، محل تقاطع دو ناحیه می شود. اگر به گوشه سمت راست پایین اشاره گر موس (دایره قرمز پایین) نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که یک علامت کوچک "x" در آن جا قرار گرفته که نشان می دهد در حال استفاده از گزینه "Intersect With Selection" هستیم.

Using Intersect With Selection

رسم یک ناحیه انتخاب در اطراف قسمت سمت راست با استفاده از گزینه Intersect With Selection

مانند دو گزینه قبل در این حالت نیز نیازی نیست در تمام مدت ترسیم کلیدهای ترکیبی "Shift+Alt"(معادل "Shift+Option" در مک) را پایین نگه دارید و با شروع ترسیم می توانید آن ها رها کنید.

با انتخاب ناحیه سمت راست به کمک گزینه "Intersect with Selection" دکمه موس را رها می کنیم. فتوشاپ محل تقاطع دو ناحیه یعنی قسمت سفید مورد نظر را بعنوان ناحیه انتخاب اصلی نگه می دارد. 

The white area selected

ناحیه سفید بین دو شکل با گزینه Intersect With Selection به سادگی انتخاب می شود.

 همانطور که مشاهده کردید با استفاده از گزینه "Intersect With Selection" توانستیم ناحیه سفید بین دو هلال قرمز را انتخاب کنیم.