سبد (0)

تنظیمات texture قلم های فتوشاپ

در  آموزش  "Brush Dynamics" فتوشاپ، نحوه کنترل دینامیکی سایز و زاویه "brush" را با استفاده از گزینه های "shape dynamic"آموختیم. همچنین کاربرد و نحوه استفاده از گزینه های "Scattering" را نیز بررسی کردیم. در این آموزش نگاهی به گزینه های "Texture" می اندازیم. از این گزینه برای اضافه کردن "texture" به "brush" استفاده می شود. این "Texture" های اضافه شده نیز برای رنگ آمیزی ناحیه های خیالی در سطح "Textured"، به کار می روند.

برای دسترسی به گزینه های "Texture"، مستقیما بر کلمه "Texture" در گوشه سمت چپ پنل "Brushes" کلیک کنید. همچنین با کلیک کردن درون چک باکس سمت چپ، گزینه های آن را فعال کنید.

The Texture options in the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با کلیک بر کلمه Texture می توانید گزینه های آن را مشاهده کنید.

با کلیک بر کلمه "Texture"، گزینه های آن در سمت راست پنل "Brushes" ظاهر می شوند. به صورت پیش فرض،نیمی از گزینه های پایینی خاکستری هستند که این بدان معنی است که نمی توانیم به این گزینه ها دسترسی یابیم. در ادامه نحوه فعال کردن این گزینه ها را توضیح خواهیم داد.

The options for the Texture dynamics in the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

گزینه های Texture. در ابتدا تنها گزینه های نیمه بالایی فعال هستند.

انتخاب یک Texture

اگرچه فتوشاپ این گزینه ها را "Texture" نامگذاری کرده اما معمولا در این قسمت با "pattern" ها کار می کنیم. علاوه بر اینکه می توانیم از "pattern" هایی که فتوشاپ نصب کرده استفاده کنیم، می توانیم آن ها را نیز خودمان بسازیم. برای انتخاب یک "pattern"، بر انگشتی "Pattern preview" در بالای لیست گزینه ها کلیک کنید.

The pattern preview thumbnail in the Texture section of the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

برای مشاهده تمام pattern های در دسترس بر انگشتی pattern preview کلیک کنید.

با این کار یک "Pattern Picker" باز می شود که با استفاده از انگشتی های پیش نمایش کوچک، "Pattern" های فتوشاپ را نمایش می دهد. به صورت پیش فرض، تعداد "pattern" های زیادی برای انتخاب وجود ندارد زیرا در این قست تنها "Pattern" های ابتدایی به نمایش در می آیند. برای دسترسی به دیگر "Pattern" ها، بر آیکون مثلثی کوچک در گوشه سمت راست بالای "Picker" کلیک کنید. 

The Pattern Picker in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

برای باز کردن Pattern های اضافی، بر آیکون مثلثی کوچک کلیک کنید.

یک منوی شناور ظاهر می شود. اگر به پایین این منو نگاه کنید یک لیست از دیگر "pattern" های تنظیم شده می بینید که می توانیم آن ها را انتخاب کنیم. برای انتخاب هر "pattern" باید بر نام آن کلیک کنید. در این قسمت، اولین "pattern" یعنی "Artistic Surface" را انتخاب می کنیم.

A list of additional pattern sets in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

یکی از دیگر pattern های تنظیم شده فتوشاپ را از لیست ظاهر شده انتخاب می کنیم.

با این کار، فتوشاپ یک کادر محاوره ای کوچک باز می کند که از کاربر برای تعویض "pattern" موجود با یک "pattern" جدید سوال می کند. برای اضافه کردن "pattern" جدید، بدون حذف "pattern" اولیه بر "Append" کلیک کنید.

A small dialog box in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

برای اضافه کردن یک pattern جدید، بدون حذف pattern اولیه، بر Append کلیک کنید.

با نگاهی به "Picker" مشاهده خواهید کرد که "Pattern" های جدید، بعد از "Pattern" های قبلی قرار گرفته اند. برای انتخاب هر "Pattern" بر انگشتی آن کلیک کنید. در این قسمت "Parchment pattern" را انتخاب می کنیم. دقت کنید که اگر "Tool Tip" را در فتوشاپ فعال کرده باشید، با حرکت دادن موس در اطراف هر "Pattern"، نام آن ظاهر می شود. پس از انتخاب "pattern" دلخواه، با فشردن کلید "Enter" (معادل "Return" در مک)، "Picker" را ببندید.

Selecting the Parchment pattern in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با کلیک کردن بر انگشتی هر pattern می توانید آن را انتخاب کنید.

اگرچه یک "pattern" را انتخاب کرده ایم اما اگر نگاهی به محیط پیش نمایش در پایین پنل "Brushes" بیندازیم، هیچ گونه تغییری درظاهر "brush stroke" مشاهده نخواهیم کرد. (دقت کنید که همچنان در حال استفاده از "brush" استاندارد نوک گرد هستیم).

The preview area in the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

ممکن است با انتخاب pattern هیچ تغییری درbrushمحیط پیش نمایش مشاهده نخواهید کرد.

دقت کنید که همچنین ممکن است "pattern" انتخاب شده در "brush stroke" قابل مشاهده باشد. دلیل این موضوع به دو گزینه ی اصلی بستگی دارد که مشخص می کند "brush" و "texture" (یا همان "pattern") چگونه با هم رفتار کنند. در زیر این گزینه ها را بررسی می کنیم.


گزینه Mode

در وسط گزینه "Texture"، گزینه ای به نام "Mode" مشاهده می کنید که مختصر شده ی "Blend Mode" است. این گزینه یکی از دو گزینه ی اصلی ذکر شده در بالاست که مشخص می کند"brush" و "Texture" چگونه با یکدیگر در تعامل باشند. با کلیک کردن بر منوی کشویی سمت راست این گزینه لیستی از "Blend Mode" های متفاوت ظاهر می شود که می توانیم از بین آن ها یکی را انتخاب کنیم.

The brush modes available in the Texture section of the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

برای مشاهده ی Blend Mode های در دسترس بر منوی کشویی آن کلیک کنید.

 اگر تاکنون با "layer blend modes" در فتوشاپ کار کرده باشید، اکثر "mode" های موجود در لیست مانند "Multiply"، و"overlay" و "Color dodge" برای شما آشنا خواهند بود. هر یک از این "mode" ها نحوه ظاهر شدن "Texture" را درون "brush stroke" تغییر می دهند. نتیجه ای که از هر "mode" می گیرید بستگی به نوک "brush" و "Texture" مورد استفاده دارد. ساده ترین راه برای انتخاب "mode" مناسب، این است که هر یک از آن ها را امتحان کرده و نگاهی به نتیجه ی آن در محیط پیش نمایش "brush stroke" در پایین پنل "brushes" بیندازید و در نهایت "mode" دلخواه را انتخاب کنید.

در ابتدا "Color burn" را برای "mode" تنظیم کرده بودیم اما همانطور که کمی قبل در محیط پیش نمایش مشاهده کردیم، این "mode" کاملا "Texture" را سیاه و غیرقابل مشاهده کرده بود. حال حالت "Multiply" را امتحان می کنیم.

Selecting the Multiply brush mode in Photoshop's Brushes panel. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

امتحان کردن حالت Multiply

اگر به محیط پیش نمایش نگاهی بیندازید مشاهده خواهید کرد که "Texture" موجود درون شکل "stroke" ظاهر شده است.

A preview of the brush stroke with the mode set to Multiply in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

 Texture(یا pattern) درون brush stroke قابل مشاهده است.

حال یک "mode" دیگر را امتحان می کنیم. این بار "Subtract" را ازمنوی کشویی انتخاب می کنیم.

Selecting the Subtract brush mode in Photoshop's Brushes panel. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با انتخاب subtract تغییراتی در محیط پیش نمایش در brush stroke به وجود می آید.

با انتخاب حالت "Subtract"، همچنان "Texture" درون "brush stroke" قابل مشاهده است اما همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این بار "Texture" نسبت به حالت قبل به صورت روشن تر ظاهر شده است.

A preview of the brush stroke with the mode set to Subtract in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

حالت subtract نتیجه ی روشن تری نسبت به حالت Multiply می دهد.

با امتحان کردن "mode" های متفاوت می توانید گزینه مطلوب را انتخاب کنید.


گزینه Depth

 دومین گزینه اصلی که نحوه تعامل "Texture" و "brush" را کنترل می کند "Depth" است که دقیقا زیر گزینه "mode" قرار دارد.این گزینه میزان وضوح "Texture" درون "stroke" را مشخص می کند. در مقدار 0%، "Texture" کاملا پنهان شده و تنها برای خود "stroke" قابل مشاهده است. با کشاندن لغزنده این گزینه به راست و افزایش مقدار آن، "Texture" واضح تر شده و نهایتا در مقدار 100%،کاملا درون "stroke" قابل مشاهده است.در حالی که لغزنده را حرکت میدهید نگاهی به نتیجه ی آن در محیط پیش نمایش در پایین پنل "brushes" بیندازید و مقدار مطلوب را تنظیم کنید.

Changing the brush Depth in the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با کشاندن لغزنده Depth به چپ یا راست، می توانید میزان وضوح Texture درون brush را کنترل کنید.

در زیر یک "brush Stroke" با میزان "Depth"، که روی 0% تنظیم شده را مشاهده می کنید. در این حالت "texture" کاملا ناپدید شده است.

A brush stroke in Photoshop with the Depth value set to 0%. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با تنظیم 0% برای Depth، قادر به مشاهده texture نخواهیم بود.

با همان "brush stroke" قبلی میزان "texture" را روی 50% تنظیم می کنیم. در این قسمت "Texture" تقریبا قابل مشاهده است. (در این حالت "Mode" روی "Multiply" تنظیم شده است).

A brush stroke in Photoshop with the Depth value set to 50%. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با تنظیم 50% برای Depth، تقریبا brush و texture قابل مشاهده اند.

نهایتا مقدار 100% را برای "Depth" تنظیم می کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید "Texture" کاملا درون "brush" قابل مشاهده است.(در این قسمت نیز حالت "Multiply" برای "Mode" تنظیم شده است).

A brush stroke in Photoshop with the Depth value set to 100%. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با تنظیم 100% برای texture،Depth کاملا قابل مشاهده است.

گزینه Texture Each Tip

در مثال های بالا اگر دقیق تر به "brush stroke" ها نگاه کنیم، مشاهده می کنیم که "texture" (یا همان "pattern") چندین بار درون ناحیه ای که رنگ آمیزی کرده ایم تکرار شده است. به عبارت دیگر، "texture" را درون سند رنگ آمیزی کرده ایم. این رفتار پیش فرض فتوشاپ با "texture dynamics" هاست که این رفتار در حالتی که می خواهیم یک ناحیه خیالی در سطح "textured" را رنگ آمیزی کنیم کاربرد دارد.

 گزینه دیگری در فتوشاپ وجود دارد که "texture" موجود را مستقیما به خود "brush tip" اعمال می کند. به این معنا که هر بار فتوشاپ همزمان با رنگ آمیزی، یک کپی جدید از "brush tip" ایجاد کند، "texture" موجود دوباره اعمال می شود. در این حالت "brush" بیشتر ظاهر "texture" را به خود گرفته و نسبت به حالت قبل، کمتر "pattern" را تکرار می کند. برای فعال کردن این ویژگی، گزینه "Texture Each Tip" را که بالای گزینه "Mode" قرار دارد انتخاب کنید.

The Texture Each Tip option in the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

برای اعمال texture به هر brush tip گزینه Texture Each tip را فعال کنید.

با فعال کردن گزینه "Texture Each Tip"، گزینه های دیگر یعنی "Minimum Depth" و "Depth jitter" و "Control" که ابتدا غیرقابل دسترس بودند نیز فعال می شوند.

The Minimum Depth, Depth Jitter and Control options in the Texture section of the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با فعال شدن گزینه Texture Each Tip، گزینه های Minimum Depth وDepth jitter و Control نیز فعال می شوند.

گزینه Control

مانند شکل های دینامیکی، فتوشاپ راه های بسیار گوناگونی را برای کنترل دینامیکی مقدار "Depth"، همزمان با رنگ آمیزی در اختیارما قرار می دهد. تمامی این راه ها در لیستی که در پایین گزینه "Control" ظاهر می شود قرار دارند.

The dynamic depth control options in the Texture dynamics section of the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با استفاده از گزینه های Control می توانید نحوه  کنترل میزان Depth را انتخاب کنید.

هم اکنون اگر از ابتدای این مجموعه شروع کنید، این گزینه ها ممکن است برای شما آشنا باشد. در نهایت "Fade" میزان وضوح "Texture" درون "brush stroke" را بسته به مراحلی که انجام داده ایم، کاهش می دهد (به صورت پیش فرض تعداد مراحل 25 مرحله است). "Pen Pressure" به ما این امکان را می دهد که "depth" را با تنظیم تعداد "pressure"های اعمال شده با ابزار "pen" کنترل کنیم. "Pen Tilt" نیز مقدار "depth" را با حرکت موس به جلو و عقب، تغییر می دهد. در زیر یک "brush stroke" با کنترل تنظیمات "Pen Pressure" مشاهده می کنید. برای مشاهده بهتر تغییرات مقدار "value"، فاصله ی بین نوک "brush"ها را افزایش می دهیم. (در این حالت "Mode" روی "Subtract" تنظیم شده است).

A brush stroke in Photoshop with depth control set to Pen Pressure. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

Pen Pressure بیشتر در وسط stroke ، مقدار depth را افزایش داده و texture را واضح تر می کند.

گزینه Minimum depth

اگر می خواهید میزان وضوح "Texture" را در تمام حالات روی یک مقدار خاص تنظیم کنید، می توانید از گزینه "Minimum Depth" برای کنترل کمترین مقدار "depth" استفاده کنید. با کشاندن لغزنده این گزینه به چپ یا راست "Minimum" مقدار تنظیم می شود. در این قسمت "Minimum depth" را روی 50% قرار می دهیم.

Adjusting the Minimum Depth value for the texture in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

از گزینه Minimum depth برای جلوگیری از پنهان شدن کامل texture در حین رنگ آمیزی استفاده می شود.

در این حالت نیز "brush stroke" قبلی ایجاد می شود (نتیجه ای که با کنترل تنظیمات "Pen Pressure" نیز به دست آمد) اما با تنظیم مقدار 50%، "depth" ایجاد شده هرگز به نقطه ای که باعث ناپدید شدن "Texture" شود، نمی رسد.

A brush stroke in Photoshop with the minimum depth of the texture set to 50%. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با تنظیم مقدار 50% برای Texture،Minimum depth همیشسه قابل مشاهده است.

گزینه Jitter

در نهایت با استفاده از گزینه "Jitter" به فتوشاپ امکان می دهیم که به طور تصادفی مقدار "depth" را تغییر دهد. با کشاندن لغزنده این گزینه به راست، می توانیم تعداد مقدارهای تصادفی را که فتوشاپ به "depth" اعمال می کند افزایش دهیم.

The Depth Jitter option in the Texture dynamics section of the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با کشاندن لغزنده گزینه Jitter تعداد مقدارهای تصادفی که فتواپ به depth اعمال می کند را افزایش دهید.

اگر تنها از این گزینه استفاده کنیم فقط می توانیم مقدار "depth" را به طور تصادفی اضافه کنیم. اما با ترکیب این گزینه با دیگر گزینه های "control"، همزمان با اضافه کردن تصادفی مقدار "depth" می توانیم به طور دینامیکی نیز این مقدار را با استفاده از "pen pressure" یا گزینه های دیگر کنترل کنیم. 

A brush stroke in Photoshop with Depth Jitter set to 100%. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

با تنظیم Jitter روی 100% و Minimum depth روی 50% مقدار depth های متفاوتی در stroke مشاهده می کنیم.

گزینه هایInvert and Scale

دو گزینه دیگر یعنی "Invert" و "Scale"، در بالای بخش "Texture dynamic" مشاهده می کنید. گزینه "Invert" میزان روشنایی تصویر اصلی را عوض می کند. به این معنا که بخش های تاریک تصویر روشن و بخش های روشن تصویر را تاریک می کند. این گزینه معمولا کاربرد زیادی ندارد. با حرکت لغزنده "scale"، می توانید سایز "Texture" را پس از ظاهر شدن درون "stroke" تغییر دهید اما دقت کنید که "texture" و "pattern"، هر دو بر مبنای پیکسل هستند و قوانین حاکم بر تغییر سایز تصویر برای آن ها نیز برقرار است. کم کردن مقدار "scale" مشکلی ایجاد نمی کند اما زیاد کردن آن، بخصوص بیش از مقدار پیش فرض (100%)، معمولا تاثیر مطلوبی روی "texture" ندارد. 

The Invert and Scale options in the Texture dynamics section of the Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

 از Invert می توانید برای عوض کردن میزان روشنایی و از لغزنده scale برای تغییر سایز texture استفاده می شود. 
 
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه