گزینه های قلم موهای پویا در فتوشاپ

چاپ

در "آموزش ساخت قلم موی سفارشی" آموختیم که چگونه می توان یک برس سفارشی در فتوشاپ ایجاد کرد و شکل های ابتدایی را با استفاده از یک قلم مو که brush tip نامیده می شود رسم کرد. چیزی که در هنگام شروع به کار با این قلم مو جالب است این است که رفتار قلم مو در هنگام کار با آن به صورت پویا، مواردی همچون سایز، رنگ، زاویه و شفافیت نیز تغیر پیدا خواهد کرد. ما می توانیم یک بافت، ایجاد چندین کپی از آن به همراه stroke، ترکیب دو قلم مو با هم و موارد بیشتر را به یک قلم مو اضافه کنیم. شرکت ادوبی این گزینه را Brush Dynamics نامیده است.

شش دسته اصلی از قلم موهای پویا عبارتند از :Shape DynamicsScatteringTextureDual BrushColor Dynamics, و Other Dynamics که همگی آنها در پنل قلم موها یافت می شوند. با اینکه هر قلم مو کنترل خاصی برای طراحی در اختیار ما قرار می دهد اما کنترل و گزینه ها برای همه آنها مشابه است. بنابر این زمانی که شما روش کار با یکی از این شش مورد را فرا بگیرید درک این گزینه ها برای  موارد دیگر راحت تر خواهد بود. توجه داشته باشید همواره سعی کنید تمامی گزینه ها را خودتان امتحان کنید تا با کار انها اشنا شوید. در این آموزش ما از فتوشاپ cs4 استفاده می کنیم اما این آموزش برای نسخه 7 فتوشاپ هم قابل استفاده است.


مراحل انجام کار

آموزش "گزینه های قلم موهای پویا"، شامل 2 مرحله ی زیر است:


مرحله 1: انتخاب ابزار قلم مو

برای دسترسی به قلم موهای پویا نیاز داریم تا پنل قلم مو را در فتوشاپ باز کنیم. ابتدا مطمئن شوید که ابزار قلم از پنل ابزار ها انتخاب شده است و یا اینکه حرف b را از صفحه کلید برای انتخاب سریع تر آن فشار دهید :

The Brush Tool in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

انتخاب ابزار قلم از پنل ابزار در صورتی که از قبل انتخاب نشده است.

مرحله 2: باز کردن پنل قلم مو

بعداز انتخاب ابزار قلم، راهی آسان برای باز کردن پنل قلم موها فشردن کلید F5 از صفحه کلید (و فشردن مجدد آن جهت بسته شدن پنل) و یا کلیک بر روی آیکن  toggle  در نوار گزینه ها در بالای صفحه (و کلیک مجدد بر روی آن جهت بسته شدن) است :

The Brushes panel toggle icon in the Options Bar in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

آیکن toggle  در نوار گزینه ها جهت باز کردن و بستن پنل قلم موها .
 
به صورت پیش فرض پانل قلم مو با گزینه های Brush Presets باز می شود ( شما کلمه  Brush Presets که به صورت هایلات شده است را مشاهده خواهید کرد. ). در این حالت می توانیم از از برس های آماده در سمت راست صفحه استفاده کنیم. برای انتخاب هر یک از برس ها به سادگی بر روی تصویر بند انگشتی مربوط به آن کلیک کنید. در صورتی که ابزار Tips  را در فتوشاپ فعال کنید می توانید نام هر یک از قلم مو ها را با بردن اشاره گر موس بر روی تصویر بند انگشتی آن مشاهده کنید. یک ناحیه پیش نمایش در پایین پنل brush stroke مربوط به قلم انتخابی را به ما نشان می دهد. ما میتوانیم با حرکت نوار لغزنده  Master Diameter در پایین لیست سایز قلم موی خود را تغییر دهیم.در صورتی که میخواهید از یکی از این قلم مو ها استفاده کنید یکی از انها را نتخاب کنید:
 

The Brushes panel in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

پنل قلم مو و ابزار های Brush Presets.

در صورتی که موس خود را بر روی هر یک از قلم موها ببرید یک تولتیپ از آن قلم و یک لیست از گزینه های مربوط به آن در سمت راست پنل نمایش داده می شود که به صورت پیش فرض گزینه هایی برای پویایی قلم که رفتار قلم را کنترل می کند تنظیم شده است.شش گروه پویای قلم (Shape Dynamics ، پراکندگی، بافت، و غیره) در سمت چپ پنل نمایش داده می شود که در صورتی که موس خود را بر روی قلم مورد نظر نگه دارید می توانید این گزینه ها را به صورت دقیق مشاهده کنید. در صورتی که بر روی قلم موهای مختلف کلیک کنید مشاهده خواهید کرد که مقادیر این گزینه ها برای قلم مو های متفاوت مختلف است و مشاهده خواهید کرد که بعضی از این گزینه ها ممکن است برای یک قلم روشن و برای قلم دیگر خاموش باشد. به عنوان مثال در صورتی که قلم  Scattered Maple Leaves را انتخاب کنید می بینید کهShape Dynamics, Scattering, Color Dynamics و دیگر گزینه ها فعال هستند :

 

The Scattered Maple Leaves brush in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

هرbrush preset شامل یک تولتیپ و تعدادی گزینه داینامیک از پیش تعیید شده است .
به هر حال، در صورتی که یکی از قلم موهای پایه ای مثل قلم موهای استاندارد فتوشاپ را از قسمت بالای لیست انتخاب کنید می بینید که تنها گزینه Shape Dynamics برای آن انتخاب شده است. در واقع بسته به اینکه یک قلم در تبلت یا کامپیوتر شما نصب شده باشد یا نه، ممکن است  پویای یک قلم را در همه دسته مشاهده کنید :

The Hard Round 19 pixels brush in Photoshop. Image © 2010 Photoshop Essentials.com

برخی از قلم موها دارای گزینه های پویایی بیشتری نسبت به دیگری است.
 
اجازه دهید تا ببینیم هر یک از این دسته ها چه تاثیری بر روی قلم موی ما دارند.
اولین آنها دسته  شکل های پویا در فتوشاپ است. دسته های دیگر را می توانید از لینکهای زیر دنبال کنید :