سبد (0)

انواع متغییر ها در پایتون

در این جلسه قرار است با  متغییر ها یا variables در پایتون  آشنا شویم.

متغیر ها یا Variables خانه هایی از حافظه هستند که داده ها را در خود ذخیره می کنند.

مهمترین متغییرهایی که در پایتون وجود دارند عبارتند از  :

متغییر از نوع اعداد صحیح ( integer ) - متغییر های رشته ای ( string ) - متغییرهای اعشاری ( Float ) - متغییرهای نوع بولین 


انواع متغییر ها در پایتون

متغییر int : این نوع متغییر ها عبارتند از از اعداد صحیح که شامل 0 تا 9 و ترکیب این اعداد و همچنین اعداد منفی هستند مانند 8 , 15 , 10- و... 
برای اینکه این متغییر را تعریف کنیم یک اسم انتخاب میکنیم و مقدار دلخواه را قرار میدهیم و بعد برای فراخوانی کافیست نامی که انتخاب کردیم را صدا بزنیم:

مثال از متغیر int در پایتون

age = 25
print(age)

خروجی کد بالا:

25

متغییر bool : این نوع متغییر ها شامل True و False هستند . و میتوان درستی یک مقدار را ثابت کرد که اگر درست باشد مقدار True و اگر غلط باشد مقدار False بر گردانده میشود . 

متغییر str : این نوع متغییر ها ، متغییر های رشته ای هستند که همان اسم ها هستند که برای تعریف کردن این متغییر ها حتما باید آن را داخل دابل کوتیشن یا سینگل کوتیشن  قرار بدهیم:

مثال از متغیرهای رشته ای در پایتون

name = "Beyamooz"
print(name)

خروجی کد بالا:

Beyamooz

یک پروژه جدید در pycharm میسازیم تا کدها را وارد کنیم .

برای اینکه نوع هر متغییری که تعریف کردید رو بفهمید کافیست از دستور type استفاده کنید به عنوان مثال:

استفاده از دستور type در پایتون

name = "Beyamooz"
print(type(name))

خروجی کد بالا:

str

قوانین نام گذاری متغییرها در پایتون 

نام متغیر باید با یک حرف یا آندرلاین _ آغاز شود 
نام متغیر نمی تواند با عدد آغاز شود

نام متغییر نمیتواند با hyphen ( - ) آغاز شود 
متغیر ها به بزرگی و کوچکی حروف حساس هستند (به عنوان مثال دو متغیر BEYAMOOZ و beyamooz یکی نیستند)

نامگذاری متغییرهای زیر اشتباه است:

1 = "beyamooz"
False = "Test"
py thon = "Prog" 

 مثال های بیشتر از انواع متغییرها در پایتون

مثال 1 ) دو متغییر تعریف کنید و آن ها را باهم جمع کنید و مقدار را چاپ کنید .

a = 7 
b = 5
c = a + b
print (c)

خروجی کد بالا:

12

 

مثال 2 ) دو متغییر رشته ای تعریف کنید و در امتداد هم چاپ کنید . 

s1 = "beya"
s2 = "mooz"
s3 = s1 + s2
print (s3)

خروجی کد بالا:

beyamooz

 با استفاده از تابع input می توانید مقداری را از کاربر دریافت کنید. 

مثال 3 ) برنامه ای بنویسید که نام و نام خانوادگی کاربر را دریافت کند و مقدار را چاپ کنید .

name = input("What is your name ? : " )
last_name = input("What is your last name ? : ")

همچنین نمیتوان متغییر رشته ای و عدد را با هم جمع کرد . به عنوان مثال قطعه کد زیر در پایتون با خطا مواجه میشود . 

کد زیر در پایتون با خطا مواجه میشود : 

a = 3
b = "Beyamooz"
print(a + b )

برای حذف کردن یک متغییر از دستور del استفاده میکنیم. 

به عنوان مثال یک متغییر تعریف میکنیم و در حالت عادی آن را فراخوانی میکنیم ولی وقتی که از دستور del استفاده کنیم و آن را حذف کنیم با خطای NameError مواجه میشویم .  

c = "beyamooz"
del (c)
print(c)
 

خروجی کد بالا:

NameError : name 'c' is not defined 

 

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه