مجسمه های کلپیس در اسکاتلند

چاپ

مجسمه های کلپیس در اسکاتلند

امروزه در دنیا کشورهائی که دارای تاریخ و یا تمدن باشند با ساخت سازه های بزرگ و نمادین سعی در نمایش آن و کسب درآمد از توریست ها دارند که یک تیر و دو نشان است. در اسکاتلند نیز اسطوره ای وجود دارد به نام کلپیس (Kelpies ) . در افسانه های این کشور آمده است اسب های غول آسائی وجود داشته که قدرت ده اسب را داشته اند.حال ساخت چنین مجسمه های بزرگی به نمادی از قدرت و اقتصاد امروزه اسکاتلند بدل شده است و با وجود آبراه های کنار آن  و نقش اسب در صنعت کشاورزی به نوعی هم قدرت کشاورزی این کشور را به رخ می کشد.

 این دو مجسمه  از روی دو اسب کلایدزدیل (اسب تنومند اسکاتلندی) از شهر گلاسگو مدلسازی شدند و با فولاد سازه ای و روکش فولاد ضدزنگ ساخته شده اند که بیش از سی متر ارتفاع دارند. این دو مجسمه غول آسا که توسط اندی اسکات طراحی شده اند در نوع خود بی نظیر است.به گونه ای که در یک سال اول یک میلیون نفر از آن بازدید کردند و این بازدید ها همچنان رو به رشد است.

اکنون این دو مجسمه چه اسطوره باشد و چه نماد قدرت درآمدی سرشار را هر سال به کشور سرازیر می کند و باتوجه به اسطوره های تاریخی و ادبیاتی زیادی که کشور عزیزمان دارد با هنرمندان بسیار زیادی که وجود دارد جای خالی طرحهایی این چنین در میهن عزیزمان حس می شود.