سبد (0)

گل نیلوفر آبی در ویتنام

گل نیلوفر آبی در ویتنام سمبل زیبائی

هرسال در اواسط ماه مه تا جولای توریست های زیادی از سراسر دنیا برای دیدن گل نیلوفر آبی به ویتنام سفر می کنند. گل نیلوفری که به عنوان گل ملی در این کشور معرفی شده است و در شعر، ادبیات و موسیقی این کشور سهم بسزائی داشته است. حال باید ببینیم راز این گل چیست و این کشور چگونه توانسته است از این گل درآمد کسب نماید.

گل نیلوفر آبی در ویتنام با همراه با کاج، چوب خیزران و گل داودی  نماد پاکی، تعهد، خوش بینی، زیبایی، عظمت، فضل، باروری، ثروت، غنا، دانش و آرامش است. گل های آن سفید و صورتی هستند و معمولا در حوضچه ها و خیابان های هانوی دیده می شود. این گل در آب گل آلود رشد می کند و بالا می رود.  بالای سطح به شکوفه با زیبایی خاصی می رسد. در شب، گل بسته و به زیر آب می رود و در سپیده دم دوباره باز می شود. به همین دلیل نیز آن را نماد خلوص قلب و ذهن می دانند. یک تحقیق جالب در این زمینه گویای این است  که نیلوفر آبی توانایی تنظیم درجه حرارت از گل خود را در یک محدوده باریک مانند انسان و دیگر پستانداران دارد.

زندگی خود مردم ویتنام هم البته  درست مثل نیلوفر آبی دارای میل ترکیبی قوی با آب است. از ابتدای  تاریخ تا حال حاضر، کشاورزان ویتنامی در مزارع برنج کار می کنند و در همین حال ماهیگیران از رودخانه ها و نهرها امرار معاش می کنند. تمدن ویتنامی از دلتای رودخانه سرخ، دلتا مکونگ که کشت برنج مرطوب همراه با ماهیگیری و برنج کاری زندگی اصلی مردم را تشکیل می داد شروع شد و هنوز ادامه دارد.

در فصل گلها در اوایل صبح، خانم های مسن  در قایق خود گلها را می چینند و آن را برای فروش در طول روز آماده می کنند. اما این تنها درآمد مردم نیست آنها برای عکس گرفتن و یا حرکت با قایق در آب در میان گلها و یا راه رفتن از روی پل های خاص نیز پول دریافت می کنند. فروشندگان گل نیز خوشه های آن را دسته بندی شده به جاهای مختلف می فرستند هرچند عمر گل بسیار کوتاه است. اما این پایان ماجرا نیست و سردانه های خشک شده این گل نیز فروخته می شود. مردم بومی از ساقه جوان در سالاد استفاده می کنند، پرچم را می توان خشک و  از آن در صنایع دستی استفاده کرد . دانه نیلوفر آبی  خام ، خشک شده و یا آب پز خورده می شود ضمن اینکه سوپ شیرین و مخصوصی هم از آن تهیه می شود.

گل  نیلوفر یا لوتوس معطر،  ظریف، خالص و زیبا است و در واقع نمادین ترین نماد برای فرهنگ و آداب انسانی ویتنام است. در کشور عزیزمان هم این گل زیبا به خصوص در تالاب انزلی یافت می شود که باید با نگاهی دقیق و برنامه ریزی شده جهت حفظ و نگهداری آن و کسب درآمد به نحوی که به محیط زیست و ادامه حیات آن آسیب نرسد برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه