سبد (0)

مفاهیم پایه در گرافیک نرم افزاری

آموزش CorelDRAW - مفاهیم پایه در نرم افزارهای گرافیکی

در دنیای گرافیکی کامپیوتری دانستن برخی از مفاهیم از ضروریات هست. این مفاهیم کمی جنبه‌ی تئوری داره، ولی دانستن آنها خیلی در یادگیری و کار با نرم افزارهای گرافیکی به شما عزیزان کمک خواهد کرد.

اولین مفهوم پیکسل می باشد. پیکسل کوچکترین واحد نمایشی در صفحه مانیتور هست که واحد آن اینچ بر سانتیمتر هست. هر چه تعداد این نقاط بیشتر باشد، کیفیت و وضوح تصویر بالاتر هست و بالعکس.

در دنیای گرافیک نرم افزار، تصاویر به دو گونه در کامپیوتر ایجاد می‌شوند:

1ـ گرافیک برداری

2ـ گرافیک نقشه بیتی (Bitmap)

شاید با اصطلاحات زیر ناآشنا باشید،‌ ولی در زندگی روزمره و در سیستم های کامپیوتری مطمئنا از هر دو نوع تصاویری به وفور مشاهده کرده اید.

تصاویر نقشه بیتی، تصاویری هستند که برای ایجاد شکل از پیکسل استفاده می شود. یعنی در کنار هم قرار دادن پیکسل، تصویر ساخته می شود. همانطور که در بالا اشاره شد، پیکسل کوچکترین واحد تشکیل دهنده تصویر هست که واحد آن اینچ بر سانتیمتر هست. هر چه تعداد این نقاط بیشتر باشد، وضوح تصویر بییشتر هست.

با بزرگنمایی تصویر، تعداد این نقاط کاهش یافته، و در نتیجه کیفیت تصویر کم می شود. اگر در نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ ملاحظه کرده باشید، با بزرگنمایی تصویر، کیفیت تصویر کاسته میشود، و تصویر به صورت شطرنجی در میاد. هر چه تصویر بزرگتر شود، خانه های شطرنجی بزرگتر میشوند. این خانه های شطرنجی در واقع همون نقاطی هستن که با بزرگ نمایی از هم فاصله گرفته اند.

تصویر زیر مفهوم گرافیک پیکسلی در حالت عادی و بزرگنمایی نشان می دهد:

 pixcel

همانطور که در تصویر بالا می بینید، با بزرگنمایی، فاصله نقاط از هم بیشتر شده و کیفیت و وضوح تصویر کاهش می یابد. این کاهش کیفیت، معمولا به صورت شطرنجی ظاهر میشود. در تصویر زیر هم نقاط شطرنجی در یک تصویر را که بزرگنمایی شده است، مشاهده می کنید:

 photoshop_pixcel

اما در برابر این تصاویر نقشه بیتی، تصاویر دیگری وجود دارن که از طریق وکتور (vector) ایجاد می شوند. وکتور در لغت به معنای بردار هست، و در اینجا به این معنی هست که برای رسم تصاویر به جای استفاده از پیکسل، از بردار یا بهتر بگم از فرمول ریاضی استفاده می شود. در هر لحظه برای رسم و نمایش تصویر این بردارها یا فرمول ها هستند که محاسبات را انجام می دهند و تصویر را رسم می‌کنند. و با تغییر اندازه تصویر، فرمول دوباره محاسبه می شود و چون این محاسبات دقیق هستند، کیفیت عکس کاهش یا افزایش پیدا نمی کند، بنابراین تصاویر با کیفیت ثابت ترسیم می شوند. بزرگنمایی یا کوچک نمایی تأثیری در کیفیت این تصاویر ندارد و هرگز کاهش یا افزایش پیدا نمیکند.

تصویر زیر توسط گرافیک برداری ترسیم شده است. همانطور که ملاحظه می کنید، با بزرگ نمایی تصویر، ذره ای از کیفیت تصویر کاسته نشده است.

vector

گرافیک برداری و گرافیک نقشه بیتی هر کدام مزایا و معایب و همینطور کارکرد خاص خودشان را دارند. مشهورترین نرم افزار در زمینه گرافیک برداری، CorelDRAW هست و مشهورترین نرم افزار در زمینه گرافیک نقشه بیتی، Photoshop.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه