سبد (0)

صوت قرآن

مباحث صوت و لحن

صوت چیست؟ 

«صوت در لغت به معنای بانگ،آواز، آوازه و یا نغمه است، در واقع هر آوازی را که خواننده بخواند و هر نوائی را که نوازنده بنوازد و یا هر بانگ و آوازی که بگوش برسد را صوت می گویند و به عبارتی دیگر صوت از ارتعاشات سریع اجسام بوجود می آید».

صوت انسان

صوت یا صدا یکی از ویژگی های فیزیولوژیکی آناتومی بدن انسان است که نحوه به کار گیری آن در تلاوت قرآن کریم از اهمیت بسزایی برخوردار است. هر انسانی دارای صوت است و شاید کمتر کسی باشد که در طول عمر خود زمزمه ای نکرده باشد. منتها یکی با صدای خوش و مطبوع میخواند که همان صدای موسیقیایی است و دیگری با صدای ناخوشایند و غیر موسیقیایی می خواند.

صدای طبیعی و مادرزادی که از جمله موهبت های الهی است باید با آموزش و پرورش، ویژگی های قابلی پیدا کند تا بتواند از عهده تلاوت زیبای قرآن کریم برآید. صوت  انسان از چهار دستگاه آناتومیک بدن متأثر است که عبارتند از: دستگاه تنفس، دستگاه صوتی، دستگاه تکلم و دستگاه شنیداری و هر یک از این دستگاه ها برای یک قاری چه در مرحله آموزش و چه در مرحله قرائت بسیار حائز اهمیت است، زیرا بدون استفاده صحیح از آنها نخواهد توانست از توانایی های نهفته خود بهره لازم را ببرد.

صوت انسان به دنبال مجموعه ای از حرکات فیزیکی به وجود می آید. یعنی بر اثر فشاری که با انقباض عضلات شکم و دنده ها ایجاد می شود، هوا از داخل ریه ها به لوله قصبه الریه رانده می شود و سپس جریان هوا در حین عبور از حنجره، پرده های صوتی را به ارتعاش در می آورد و در نتیجه صدا تولید می گردد. بدیهی است هر چه این ارتعاشات منظم تر باشد، صدای تولید شده مطبوع تر و دلپذیرتر به گوش می رسد.

بسیاری از افراد از دوران کودکی دای خوشی دارند که اگر آن را تربیت کنند و تمرین و ممارست داشته باشند و به علم تجوید و دیگر اصول قرائت خود رامجهز کنند، می توانند به نیکویی قران را تلاوت کنند، همچنین برای هر شخصی این امکان وجود دارد که بر اثر تمرین و تربیت، صدای خود را مطبوع و دلپسند نماید.

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله: می فرمایند:

                                               انَّ من اَجمَلِ الجَمالِ الصوتُ الحَسَن 

                           «به درستی که از بهترین زیبایی ها، صدای زیباست» 

♦ مطالب این بخش از کتاب آموزش صوت و لحن نوشته جمال کامیاب گرفته شده است. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه