گل نرگس بهبهان تنگ تکاب

چاپ

فصل گل نرگس در بهبهان

همیشه دیدن گل نرگس حس عجیبی دارد و با  نگاه کردن به آن مانند بادبادکی که بندش پاره شود با ذوق برای اوج گرفتن، روح به ماوراء سر می کشد .

از اواسط دی ماه تا اوایل بهمن بهترین زمان برای دیدن باغهای گل نرگس در بهبهان است.

از اصفهان تا بهبهان راه درازی است و برای رسیدن  به آنجا حرکت در اواخر شب را پیشنهاد می کنم و همچنین جاده همیشه زیبای یاسوج با تونل هایی که یادتان می آورد میان چه کوهستان عظیمی هستید.

با گذر از یاسوج و بابا میدان به سمت گچساران بروید  و بعد تا مقصد  نهائی  که بهبهان است.البته از اصفهان تا بهبهان شاید هشت ساعتی طول بکشد اما از زمانی که صرف کرده اید پشیمان نخواهید شد.

 

در این فصل میدان اصلی و بازار بهبهان غرق دسته های کوچک گل نرگس است اما برای لذت بردن از عطر نرگس باید شش کیلومتر دیگر از بهبهان خارج شوید و به سمت سد مارون بروید و کنار جاده وارد هرکدام از باغهای نرگس شوید متضرر نخواهید شد .

بعد از گشت و گذار از میان نرگس ها و پر شدن مشام تان به فکر برگشت نباشید. زیرا کمی جلوتر در کنار رودخانه مارون محل خوبی برای گشت و گذار است و اگر بیشتر به فکر اقامت شبانه هستید سد مارون دارای پلاژهای اختصاصی است که می توانید برای یک شب اقامت یکی از آن ها را کرایه کنید و روز بعد را در کنار دریاچه سد مارون به گشت و گذار بپردازید .

روز دوم سفرتان را از حمام بکان بازدید کنید این حمام متعلق به دورهٔ ساسانی و مرتبط با شهر قدیم ارجان است و در کنار رودخانهٔ مارون در نزدیکی روستای امام رضا واقع شده‎؛ معماری این بنا به صورت چهار ایوانی است که در حال حاضر به علت اینکه کف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقف‌ها و سنگ‌های کناره دره پر شده‎است، پلان آن کاملاً دیده نمی‌شود،

 یک قسمت مربع شکل مرکزی است که چهار ایوان در چهار جهت آن قرار داشته‎، ایوان‌ها که در روی چهار ستون قرار داشت‌ه‌اند با طاق‌های جناقی به هم متصل شده و قسمت مرکزی سقف گنبدی شکل داشته که در حال حاضر ریخته‌است.

حالا نوبت  از قلعه و مدرسه روستای خیر آباد است . بنای کاروانسرا (مدرسه) خیرآباد که با شماره ۳۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در ۲۵ کیلومتری شرق بهبهان در روستای خیرآباد (قلعه مدرسه) با چهار قرن قدمت در سال ۱۰۸۹ ه. ق همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی، به دستور حسین علی‎خان زنگنه (حاکم ایالات بهبهان و کهگیلویه) ساخته شد؛ وسعت این بنا که تماماً از آجر پخته و گچ ساخته شده است، در ابتدا ۹ هزار ۹۴۳ متر مربع بوده و دارای قسمت‌های مختلف از جمله مسجد، حجره برای معلمان، آشپزخانه، حمام و بازارچه بود، که هم‎اکنون تنها بنای اصلی مدرسه (حدود ۲۵۰۰ متر مربع) باقی‎مانده و آثار بقیه بناها از بین رفته به دلیل اینکه از سال ۱۱۳۵ ه. ق که علمای اخباری در آن اقامت کردند، از این محل به عنوان برج و بارویی مستحکم به‌منظور مقابله و مباحثه علمی‌با آیت‌الله وحید بهبهانی استفاده می‌کردند؛ از این زمان به بعد مدرسه خیرآباد به قلعه مدرسه معروف شد.

صبر کنید یک پیشنهاد خوب برای علاقمندان به پیاده روی و کوهپیمائی هم وجود دارد .تقریبا پنج کیلومتر که از بهبهان به سمت گچساران حرکت کنید در سمت چپ جاده ای وجود دارد که تابلوی آن نوشته شده روستای خائیز و این جاده منتهی به تنگ زیبای تکاب است و شما  می توانید در آن به گشت و گذار بپردازید و البته یک جاده قدیمی به نام راه شاهی وجود دارد که در زمانهای قدیم مردم بهبهان برای رفتن به یاسوج از آن استفاده می کرده اند.و اگر اهل کوهپیمائی باشید می توانید قدم در راه بگذارید جاده ای که در زمانهای خیلی دور سنگ فرش شده است و مناظر زیبا و لطف آمیز آن چشم هر بیننده ای را به تمنا وا می دارد.

سفر خوش

نویسنده : احسان ناجی

عکس : محمد رضا اسدی

 چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 1/10/94