سبد (0)

قشم تندیس

قشم، سرزمین هزار تندیس

آنچه با شنیدن نام قشم بر ذهن غالب ایرانیان چیره می شود، بازار و خرید است و آن دسته از گردشگرانی هم که به قشم می روند و نگاهی کمی دورتر به قشم دارند ضلع غربی جزیره را کمتر می شناسند که شاید به دلیل  گستردگی وسعت جزیره از شرق به غرب است.

اما آنچه در مناطق مختلف این سرزمین وسیع دیده می شود و هنگام عبور از میان جزیره چشم هر بیننده ای را خیره می کند هنر باد در ساختن تندیس های بزرگ و کوچکی است که اگر قوه تخل خود را در میان آن رها سازی شگفتی های زیادی خلق خواهد شد.

هر چند دشت‌ها، دره‌ها، سواحل و کوه‌های جزیره هم وضعیتی یگانه و کم‌نظیر از نظر پوشش گیاهی، حضور حیات وحش و وجود پدیده‌های نادر زمین‌شناسی دارند لیکن این پدیده‌های زمین‌شناسی نادر و بی‌مانندی که هریک به تنهایی جذابیت و زیبایی خاص دارند باعث به وجود آمدن مجسمه‌های طبیعی و نقش برجسته‌های پراکنده خاصی گردیده است.

چین‌خوردگی‌ها و کوه‌های شگفت‌آور، سطوح تخت و صفه‌ها در ارتفاعات، ستون‌های حاصل از عوامل فرسایش، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های به‌وجود آمده از هوازدگی، مخروط افکنه‌ها و قطعه‌های فروافتاده در پای ارتفاعات، کوه سا رها و هیکل‌های که دست هنرمند طبیعت به تازیانه باد و باران پدید آورده است تندیس‌های اعجاب‌آوری است که در شکل‌های مختلف هم چون لاک‌پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره آدمی است.

شاید نامی ترین مناطق قشم از حیث وجود این سازند ها دره ستاره گان و دره تندیس های قشم باشد ولی در ضلع غرب و جنوب غربی این جزیره که در انزوای بیشتری نسبت به سایر مناطق به سر می برد، حضور این پدیده ها کاملاً مشهود و بر ذهن هر بیننده ای اثر گذار خواهد بود.

بی شک اگر بخواهید تمامی این آثار را از جلوی چشم خود بگذرانید به زمان و خودرو خارج جاده ای نیاز  دارید که البته کرایه آن در جزیره قشم آنقدرها هم قیمت گزافی ندارد و به راحتی می توانید کل جزیره را سیر نمائید، عکاسی کنید و هر چقدر می خواهید با قدرت ذهن و تخیل خود بازی کنید.

اگر قصد عکاسی از مناظر خارق العاده را دارید باید کمی بیشتر صبور باشد و با بررسی هر یک از این تندیس ها از زوایای مختلف و با ترکیب عناصر مختلفی چون نور و ابر مناظر بدیعی را خلق نمائید.

اما آنچه دیدید شاید تنها بخش کوچکی از ژئوپارک قشم است. ژئوپارک جهانی قشم محدوده‌ای طولی است که شرق آن به روستای طبل و سلخ، غرب آن به روستای گوری و کانی، شمال آن به ساحل شمالی و جنوب آن به ساحل جنوبی منتهی می‌شود.

ژئوپارک جهانی قشم به عنوان اولین و تنها ژئوپارک خاور‌میانه در سال 2006 در یونسکو به ثبت شبکه‌جهانى ژئوپارک‌ها رسید و ایران نیز به واسطه آن یکی از شش کشور صاحب ژئوپارک در قاره پهناور آسیا بعد از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام و به عنوان یکی از 19 کشور جهان بطور رسمی کاندیدای بهره‌مندی از این امتیاز شده است.

 

ژئوپارک جهانی قشم به عنوان نخستین ژئوپارک ایران یکى از منحصر به فردترین ژئوپارکهاى جهان است که به واسطه قرار گرفتن در کنار سواحل زیباى خلیج فارس و جنگل دریایى حرا، چندین پدیده بارز زمین شناسى را در خود جای داده و به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده است.

حالا به آنسوی جزیره قشم قدم می گذارید زیباترین غروب خورشید را در بندر باسعیدو شاهد باشید جائی که خورشید در عمق دریا فروخواهد رفت و بیداری چشمان را از شما خواهد گرفت.

تاریخچه زمین‌شناسی و تکتونیک منطقه:

 بخش شمالی خلیج فارس قسمتی از بخش جنوب شرقی زون ساختاری زاگرس را تشکیل می‌دهد که با روند کمربند چین‌خورده - راندگی شمال غربی - جنوب شرقی در اثر آخرین فاز کوه‌زایی آلپین در پلیو - پلیئستوسن چین‌خورده و دگرریخت شده ‌است. سازندهای زمین‌شناسی این کمربند ممکن است محدوده سنی دیرینه ‌زیستی پیشین تا ترشیری داشته باشند و شامل دیاپیرهای منسوب به پالئوزوئیک پیشین به نام سری هرمز بوده که تا عهد حاضر به طرف سازندهای بالایی و تا روی زمین فعال بوده‌اند. بر اساس نظر زمین‌شناسان این منطقه از نظر تکتونیکی از زمان ترشیری پسین به عنوان ناحیه فعال تکتونیکی بخش جنوبی پیشانی دیگر ریختی فعال بوده‌است.

نویسنده : احسان ناجی

برنامه اجرا شده توسط گروه کوهنوردی آراد

چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 27/11/94

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه