آبشار فدامی

چاپ

داراب، شهر شکوفه های نارنج و دره های زیبا است. اما  در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرق داراب و و در پهنه خشک جنوب ایران چشمه ای از دل کوه می جوشد و سر به عصیان می گذارد به نام فدامی آری نام این چشمه و آبشار زیبای آن فدامی است. اين آبشار در منطقه فورگ (فرگ) و در شهر فدامي در مسیر جاده ترانزيتي شيراز به بندرعباس واقع شده و هر ساله ميزبان تعداد زیادی از علاقمندان به طبيعت است.

یکی از وی‍ژگی های آبشار فدامی وجود چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم است که در فاصله 20 متری آبشار شیرین با هم مخلوط می شوند و در پائین دست حوضچه طبیعی زیبایی را پدید می آورند. ارتفاع آبشار شور فدامی که در بالادست آبشار شیرین واقع شده 10 متر است.

سرچشمه آبشار شور فدامی در 500 متری آن است و وجود نخل های خودرو در کنار آبشار شور به زیبایی آن افزوده است. عرض آبشار شیرین فدامی که در گذشته به 800 متر می رسید و عریض ترین آبشار طبیعی ایران محسوب می شد، به دلیل خشکسالی و استفاده بی رویه کشاورزان بالادست اکنون به  کمتر از200 متر رسیده است.

 

در اطراف آبشار نخلهای زیادی در کنار هم زندگی می کنند . اما برای ما نشستن زیر سایه درختان کافی نیست و قدم زدن در دره ای که آبشار به آن می ریزد خالی از لطف نیست و با هرگامی که بر می دارید حاصل سالها عمر و فعالیت زمین را در اشکفت ها و قندیل های اطراف به وضوح می توان دید.

زير آبشار حوضچه اي بزرگ پديد آمده و در بالاي آن پوششي متراکم از گياهان بلند و نيزار ديده مي شود که در فصل خود گردشگران زیادی را برای آبتنی در گرما به سوی خود می خواند. از دیگر ويژگي هاي ارزشمند اين آبشار، دايمي و شيرين بودن آب آن است که با توجه به فصلی و شور بودن اکثر آبهاي جاري در اين منطقه از اهميت خاصي برخوردار است.

این آبشار زیبا با ورود به رودخانه شور به میزان قابل توجهی از شوری رودخانه می کاهد و آب شور رودخانه را برای هکتارها اراضی کشاورزی پائین دست قابل استفاده می کند.

آب شیرین این آبشار در واقع آب شرب شهر فدامی و روستاهای اطراف را نیز تامین میکند. جالب تر از آن، اینکه آب شیرین آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است.

راه رسیدن به منطقه :  130 کیلومتری جنوب شرق داراب، مسیر داراب به حاجی آباد، منطقه فدامی

نویسنده : احسان ناجی

چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 29/11/94