سبد (0)

نمک درمانی

نمک درمانی، بخشی از توریسم سلامت

نمک درمانی در دنیا دارای سابقه ای چند صد ساله است و در کشورهائی که دارای پتانسیل طبیعی آن هستند بسیار جدی گرفته شده و سرمایه گذاری خاصی هم در این زمینه صورت گرفته است.هرچند نمک درمانی در ایران کمتر از ریگ درمانی ، لجن درمانی و آب درمانی جدی گرفته شده است لیکن پزشکان معتقدند نمک درمانی می تواند در درمان دردهای عصبی، ضعف و خستگی، میگرن، سردردهای عصبی، مشکلات گوارشی و امراض پوستی مفید باشد. اما آیا غارهای نمکی طبیعی که در ایران وجود دارد می تواند پاسخگوی نیاز گردشگران سلامت باشد؟

در جنوب ایران گنبدهای نمکی زیادی وجود دارد و همینطور معادن نمک بسیار اما با این وجود گرمسار به عنوان قطب نمک درمانی ایران  شناخته می شود هرچند هنوز راه زیادی مانده تا این شهر بتواند پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی باشد.

  غار نمکی گرمسار که در مسیر گرمسار به تهران است و مورد علاقه این بخش از صنعت گردشگری قرار گرفته است. این غار که به غار نفت دره معروف است در کوه اژدهای گرمسار قرار دارد و بر اثر سیلاب ها و شسته شدن صخره های نمکی به وجود آمده است و استفاده از آن برای گردشگران می تواند خطر ساز  باشد.

 در کوه های هیمالیا هم معروف ترین مراکز نمک درمانی قرار دارند که با تنفس یون های جاری در هوای غارهای نمکی به درمان امراض گردشگران کمک می کند. اما در جاهای مختلف دنیا برای حفظ محیط زیست غارها و همچنین سلامت گردشگران با استفاده از معادن و یا اتاقهای مخصوصی که با دستگاههای دیجیتال سطح کیفی و کمی هوای آن کنترل می شود و  یون های نمک در هوا دمیده می شود و گردشگران از آن استفاده می کنند.

در ایران علاوه بر اینکه  بزرگترین غار نمکی جهان وجود دارد گنبدها و کوههای نمکی و همینطور معادن بزرگ نمک زیادی  وجود داردکه برای حفظ و استفاده صحیح گردشگران نیاز به تحقیق و سرمایه گذاری دارد و بعد از آن می توانیم سهم زیادی در بخش گردشگری سلامت داشته باشیم.

 نویسنده : احسان ناجی

خواص نمک درمانی

-  درمان انواع درد ها همچون پا ،زانو ،مچ ، دست ، کمر درد که همراه با ورم و يا کبودي هستند

-  درمان بيماري هاي ريوي ، آسم و سرفه

-  انرژي زا و يا شفا بخش نمودن گياهان و سنگ ها

-  ايجاد آرامش در افراد و کاهش استرس ، اضطراب و عصبانيت مفيد

تاریخچه نمک درمانی

نمک درمانی و استفاده از تاثیر نمک در کمک به بهبود بیماری های تنفسی از صدها سال پیش به عنوان یک روش موثر در بهبود بیماری ها شناخته شده است. شیوه های درمان با نمک در حقیقت کشف تازه ای نیست. یونانیان باستان در یافته بودند که معادن نمک و غارهای نمکی تاثیر مثبت و شگرفی بر روی بیماری های تنفسی و همچنین بهبود بیماری های روانی دارند به نحوی که دریافته بودند افرادی که در معادن نمک کار میکنند هیچگاه به بیماری های تنفسی دچار نمیشوند. این افراد در گذشته های دور و با استفاده از این تاثیرات موفق به درمان بیماریهای تنفسی و بهبود تنفس افراد مبتلا به این بیماری ها شده بودند. در بحبوهه جنگ های جهانی هم آلمانها برای بهبود تنفس سربازان خود قبل از اعزام به جنگ مدتی آنها را به غارها و معادن نمکی میفرستادند تا از تاثیرات شگرف نمک در بهبود سلامت سیستم تنفسی و عصبی بهره مند گردند. 

مکانیسم عملکرد اتاقهای نمک

هوای طبیعی غارهای واقعی نمک توسط دستگاه های هواساز نمکی(Dry Saline Diffuser medical device ) به صورت کاملاً مشابه ایجاد می شود. در این دستگاه ها نمک مخصوص به وسیله هوای ایجاد شده توسط دستگاه ژنراتور به داخل غار دمیده شده و بدین ترتیب هوا به وسیله نمک مخصوص غنی می شود.

در این غارها دمای هوا، رطوبت، تمرکز و بقیه مؤلفه ها به طور کاملاً دیجیتالی کنترل می شود تا شرایطی کاملاً شبیه غارهای طبیعی نمک ایجاد شود. نمک دمیده شده در داخل غار (اطاق) نمکی غیر قابل دیدن و کاملاً شبیه هوای طبیعی است و در واقع اثر پزشکی غارهای نمکی ناشی از این هوای ایجاد شده است که هیچ بو و رنگی هم ندارد. این هوا با جایابی در منتهی الیه پایینی شش ها عملاً باعث ایجاد مکانیسم تنفس بهتر، باز شدن شریان های تنفسی می شود. پس از جایابی این ذرات نمک معلق در هوای غار در شش ها و مجاری تنفسی، باکتری ها و میکروب ها و خلط ها توسط این ذرات جذب می شوند و پس از مدتی قسمت زیادی از این باکتری ها، میکروب ها و خلط ها به وسیله سرفه دفع می شوند. دفع این باکتری ها کمک شایانی در بهبود بیماری هایی نظیر آلرژی و همچنین اثرات فوق العاده زیادی در شادابی و کاهش اضطراب و افسردگی دارند. از خصوصیات مهم دیگر تأثیر شگرف آن روی بیماری های پوستی، افسردگی، اضطراب، ضعف اعصاب و غیره است. همچنین استنشاق هوای غنی شده با نمک باعث بهبود و کاهش التهاب و ورم در سراسر دستگاه تنفسی به ویژه بینی، گلو، و شش ها می شود. همچنین کاهش ورم و آماس در غشاء های مخاطی از اثرات مفید استفاده از اتاق های نمکی است. غِشاء های مُخاطی، لایه ‌های سلولی هستند که قسمت ‌هایی از بدن را که نباید خشک شوند، حفاظت می ‌کنند. این غشاها، دهان و بینی، داخل پلک ‌ها ، گوارشی و تنفسی را می ‌پوشانند. یاخته ‌های اختصاصی موجود در این غشاها تحت عنوان سلول های گابلت، مخاط (موکوس) را که یک پروتئین چسبنده است ترشح می ‌کنند، مخاط باعث لغزنده سازی و پاکسازی می ‌شود. در نقاطی که حفرات بدن باز می‌ شوند، غشاهای مخاطی در امتداد پوست قرار می‌ گیرند. و استفاده از اتاق های نمکی همچنین باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری های تنفسی به ویژه آسم (آلرژی)، برونشیت، تنگی نفس، سرماخوردگی، بیماری های عصبی و غیره در افراد عادی می شود.

 چاپ شده در روزنامه اصفهان زیبا مورخ  3/12/94

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه