آبشار ویسادار

چاپ

آبشار ویسادار در پیچ و تاب جاده

نزدیک نوروز که می شویم تعداد زیادی از گردشگران برای خرید و گردش همزمان راهی شهر آستارا می شوند. اما در همان نزدیکی و در 16 کیلومتری رضوان شهر آبشاری 15 متری و زیبا وجود دارد به نام آبشار ویسادار. در معنای لغوی ویسادار به معنای سایه درخت بید است ولی آنچه هر بیننده ای را به اینسمت می کشاند نمای زیبای آبشار از روی پل آن است.

پس برای رفتن با سفر را ببندید . شهر پره سر در جوار شهرستان تالش واقع است. در مركز شهر پره سر به سمت ارتفاعات مشرف به شهر از مسير سه راه احمد وارد جاده اي به سمت روستايي بنام «صيقل سرا» مي شويد كه بايد مسيري حدود ۱۵كيلومتر را در دل كوه و جنگل طي نماييد تا به آبشار ویسادار برسيد.

برای رسیدن به آبشار خیلی هم عجله  نکنید جاده کنار رودخانه کمتر از خود آبشار جاذبه ندارد و شما می توانید در هر جای جاده توقف کنید و از فضای رودخانه و جنگل لذت کافی ببرید. حواستان باشد که هیچ گونه زباله بر جای نگذارید و بعد از دمیدن هوای تازه و روح بخش جنگل در کالبد خود به سمت آبشار ادامه مسیر دهید. جاده جنگلی ده کیلومتری بیشتر نیست و به زودی به آبشار خواهید رسید . صدای آبشار کمی که نزدیک شوید به گوش می رسد و با صدای غرش آن عظمتی بی نظیر را فریاد می کند. برای بهتر دیدن و امنیت بیشتر مسافران روی رودخانه پلی نصب گردیده که نمائی کامل از آبشار را به تماشا می گذارد.

 آب آبشار با نیم چرخشی به نیم دایره ای که در پائین آبشار تشکیل گردیده  است و حوضچه ای عمیق را در دل خود پنهان کرده است می ریزد. حوضچه عمیقی که گاهی هوس پرش را در دل افراد محلی زنده می کند و البته خطرات جدی نیز به همراه دارد.

در آنطرف رود امکانات محدودی برای اقامت به صورت کمپینگ وجود دارد و البته اگر شب را هم قصد اقامت ندارید برای مدتی در کنار صدای آب و خواندن پرندگان لذت ببرید.

وقت رفتن خود را کمی مانده به غروب دل انگیز خورشید انتخاب کنید تا گذر نور از لابه لای درختان و هوای خنک روحتان را نوازش کند.

خب از پره سر که به سمت آستارا حرکت کنید تالاب زیبائی کنار جاده وجود دارد که درختان سر بر آورده از درون آب جلوه خاصی به آن بخشیده اند و می توان غروب را آنجا هم به تماشا نشست.

این تالاب که با نام تالاب استیل معروف است و گاهی به آن تالاب عباس آباد هم می گویند اهمیت زیادی دارد .تالاب استیل  در هفت كيلومتري شهر آستارا در حاشيه جاده لوندويل به آستارا قرار دارد.اهميت اكو توريستي اين تالاب علاوه بر نزديكي به جاده، تنوع چشم‌اندازهاي طبيعي همچون كوهستان، جنگل و مزارع و كشتزارهاي اطراف است .ضلع‌غربی آن پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسكای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده كه در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یكی از جاذبه‌های مهم تلقی می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند كپور و اردك ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان كمیاب بوده كه برای زاد و ولد از اروپای مركزی و روسیه به این منطقه مهاجرت می‌كنند كه مهم‌ترین آن چینگیر نوك‌سرخ است. ضمن اینکه  زیستگاه «نوتریا» هم هست که اگر بتوانید آن را ببینید برایتان بسیار جذاب و خاطره انگیز است چون انیمیشن پسر شجاع در واقع با کپی برداری از روی گونه " نوتریا "ساخته شده است. کنار این تالاب هم می توان شبی را صبح کرد و به سمت مقصد بعدی حرکت کرد.

چاپ در روزنامه اصفهان زیبا