افوس

چاپ

اگر  هوای خنک می طلبید به افوس سفر کنید

افوس خنکائی به رنگ سبزینه

شهر افوس در کوهپایه ای زیبا و خنک، راهی برای فرار از گرمای آخرین روزهای بهاری است . جائی که تخیل را به پرواز در می آورد و روح را در خنکای  رود تطهیر می کند. شاید برای یک سفر یک روزه کمی از اصفهان دور است اما نگران نباشید پشیمان نخواهید شد.

این شهر در شهرستان بوئین و میاندشت قرار دارد با آب و هوای  معتدل کوهستانی ، دمای آن در فصل زمستان کم، و بارش برف زیاد است و همین باعث می شود آن هنگام که همه جا در خشم فرو خورده گرما می سوزد در این گوشه سبز زمین نسیمی خنک صورتتان را نوازش دهد. جائی که جانی تازه به درگاه تقدیر سبز علفزارهای کنارش می دمد. تنوع آب و هوا و جنس خاک سبب رویش گیاهان علفی و بوته‌ ای است که باعث می‌شود دشت‌های آن رنگ سبز دوست داشتنی به خود بگیرد.

افوس در کوهپایه کوهی زیبا و سرسبز قرار دارد که در تمامی فصول کوهنوردانی را به سمت خود می کشد. اگر شما هم میل به بالا رفتن دارید و تجربه و کفش و دیگر وسایل کوهنوردی هم همراهمتان هست تا چشمه راهی کمتر از دوساعت وجود دارد که توصیه می کنم آنرا از دست ندهید اما اگر کوهنورد هستید و قصد رفتن به قله را دارید باید از یک راهنما کمک بگیرید چون رفتن به سمت قله بدون آشنائی با مسیر خطراتی در پی خواهد داشت.

اما در کوهپایه و کنار رود توالی رویدادهائی است که هر کدام اثری هرچند موقتی بر ذهن انسان می گذارد . جائی که لبخندهای باشکوه کنار خانواده و جمع دوستانه ساخته می شود. به گونه ای که تا مدتها خاطراتش را می توان بازسازی کرد . نقطه ای نورانی و خلائی دلپذیر در خنکای رودی کوچک با صدای جریان زندگی بیدار و شاد در برابر کوهی که سر افراز و مقتدر ایستاده است.

تاریخ افوس هم مانند طبیعت آن دارای پیچیده گی و تنوع خاصی است. نام افوس از كلمه افوسليا كه اصولاً لفظي گرجي است آمده و مردم گرجي نسب نام طايفه يا سرزمين اوليه خود را به سرزمين تازه نهاده اند. آنطور که در تاریخ نوشته اند بنیادگذاران افوس، از گرجی تباران زمان شاه عباس اول هستند که توسط خود او از گرجستان به ایران تبعید شدند و به دستور او عده‌ای از جنگاوران آن‌ها جهت حفظ منطقهٔ فریدن و همچنین پایتخت (اصفهان) از حملات اقوام لر و کرد در فریدن ساکن شدند.تمام گرجیانی که به فریدن رسیدند، ابتدا شهر افوس را بنیاد گذاردند و سپس عده‌ای از آن‌ها شهرهای فریدون‌شهر  و میاندشت را بنیان نهادند.

آداب و رسوم مردم نیز از سالها قبل و نسل به نسل منتقل شده است و بعضی از جشنهای آنها از شهرت بیشتری برخوردار است  مانند جشن حکومت زن که هر ساله مصادف با زمان برداشت محصول، در حدود ۸۰ روز بعد از فروردین  برگزار می‌شود که به جشن حکومت زن، یا جشن محصول معروف است و آداب و رسوم، قوانین و مقررات خاص خود را دارد. حتی ازدواج میان دختر و پسر در اینجا هم قوانین و رسوم خود را دارد که هنوز هم بومیان منطقه از آن تبعیت می کنند.

برای آشنائی بهتر با این طبیعت و این قوم بهتر است خود تجربه ای داشته باشید. پس یک روز تعطیل را انتخاب کنید و برای فرار از گرما از جاده نجف آباد حرکت کرده و بعد از داران و عبور از سه راهی فریدون شهر به سمت بوئین و میان دشت بروید و آنجا از سمت چپ جاده به سمت افوس بروید.آنجا محلی دارای آۀچیق برای استفاده مسافرین ساخته شده است.لوازم کمپینگ یک روزه و لوازم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

 چاپ در روزنامه دوشنبه 95/3/17