روستای دلیر

چاپ

روستای الیت و دلیر جذبه دوست داشتنی

در نزدیکی های مرزن آباد و در جاده ای فرعی که  از جاده چالوس جدا می شود روستاهای کوچکی وجود دارد که رودخانه ای  میانه آنها را بر هم زده است. و در پائین دست این دره رودهائی که از میان دره های نامداری چون آندرسم و الیت که همه ساله دره نوردان و ماجراجویانی را سمت خود می کشاند بیرون می ریزند. اما این روستاها ورای زیبائی و آب و هوای دلپذیر کوهستانی رویای عجیبی را در خود فرو برده اند که هر بیننده ای در میان آن خواب دیده می شود.

جاده خاطره انگیز کرج چالوس، پس از عبور از هزارچم و قبل از دزدبن درحدود ۲۰ کیلومتر مانده به مرزن آباد خروجی باریکی قرار دارد. فراموش نکنید که اگر از رستوران همسفر عبور کردید ورودی سمت چپ جاده را ندیده اید پس بر گردید.یادتان باشد از ابتداي جاده چالوس تا تقاطع مورد نظر حدود ۱۱۲ كيلومتر است. ورودی را که پیدا کردید  پس از گذشتن از جاده ای پیچ در پیچ و دره ای بسیار عمیق و زیبا که یکی از سرشاخه های رودخانه چالوس است، به يك تقاطع ميرسيد كه از سمت چپ جاده يك راه فرعي جدا شده و به  روستاهاي پلاكو و چارباغ  منتهي مي شود. در سمت راست جاده نيز روستاي كوچك دزماكوتي با چشم اندازي زيبا قرار دارد كه با عبور از اين روستا جاده وارد منطقه جنگلي مي شود از اين پس در طول مسير در ارتفاعات سمت راست شما شاهد روستاهاي مچر، نوكرس و چاك بزه هستيد ودر سمت پايين و چپ جاده شاهد جنگلهاي انبوه و زيبا و منحصر به فردي  هستيد كه تا خود روستای الیت ادامه دارد.

بعد از طی این مسیر اولین روستائی که مشاهده می کنید روستای الیت است که پائین جاده سمت چپ قرار دارد و اگر جاده را ادامه دهید به روستای دلیر می رسید فرقی که بین این دو روستا به وضوح به چشم می آید در تعداد منازل ساخته شده است. روستای الیت دارای مراتع بیشتری است و بافت روستا به شکل قدیمی حفظ شده و خانه های جدید با فواصل بیشتری ازهم ساخته شده اند. ولی بافت روستای دلیربه دلیل فضای کمتر به صورت فشرده و جدیدتری ساخته شده است. اما آنچه که جدا از معماری موجبات زیبائی این دو روستا را فراهم آورده است قرار گرفتن در ارتفاع بالا و ناحیه کوهستانی جنگلی است با هوائی متغیر ، زلال و دوست داشتنی که قرار گرفتن در آن روح هر بیننده ای را از سرخوشی خاصی لبریز می نماید.

اما یک راه دسترسی دیگر به روستای دلیر از میان روستای الیت است که شما با گذر از آن بافت این دو روستا را از نزدیکتر لمس می کنید. در روستای دلیر امکانات رفاهی بیشتر وجود دارد و شما می توانید نان تازه محلی و گوشت تازه و لذیذ دامهای پرورش یافته در دل کوهستان را بطور مستقیم از تولید کننده تهیه نمائید.و البته اگر تصمیم به اقامت دارید باید به فکر منزل و یا محل کمپینگ خود باشید. اما اگر به پیاده روی علاقه دارید کوله خود را بردارید و این بار یک حوله کوچک هم در آن جای دهید.چون بعد از گذشتن از روستای دلیر حدود 30 دقیقه به چشمه آب گرم می رسید که از دل کوهستان بیرون می آید و پائین آن را گودالی به شکل خزینه ای درست کرده اند که می شود در هوای آزاد در آن آبتنی کرد. این آب گرم از لحاظ مواد معدنی موجود در آن از آبگرم های خوب منطقه به حساب می آید. درست از کنار این آبگرم به فاصله حدود 10 متری رودخانه ای عبور می کند که آب سرد و زلالی دارد این رودخانه پس از گذشتن از روستای دلیر به رودخانه دیگری که از پائین روستای الیت می گذرد می پیوندد و رودخانه ای خروشان را پدید می آورد که یکی از سر منشعهای اصلی رودخانه چالوس محسوب می شود و در پائین دست روستای الیت به دره جنگلی عمیق می ریزد که آبشارهای زیبائی را بوجود می آورد. البته آبشارهای زیبای آن برای عموم قابل دسترس نیست و فقط دره نوردان می توانند ازآن بازدید کنند. رویاهای خود را در کنار منظره غروب زیبای این روستا ها بازبینی کنید. سفر خوش

 چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 3 تیر 95