سبد (0)

گرسماسر جنت رودبار

گنجینه ای از تاریخ و طبیعت به نام گرسماسر

فصل تابستان که می رسد بومی های شمال کشور هم برای فرار از گرما و رطوبت به ییلاقات پناه می برند و اگر قرار است ما هم از اصفهان به شمال برویم بهتر است به ییلاق برویم. اما برای شما مسیری جنگلی و بسیار زیبا به نام دالخانی سراغ داریم که در انتهای جاده به روستائی در بالاترین ارتفاع می رسد که هوای خنک و دیدن ابرها از بالا روحتان را جلائی دوباره می دهد.

مسیر رسیدن به گرسماسر

جنگل دالخانی در مسیر رامسر به تنکابن قرار دارد و برای رسیدن به آن می توانید از مسیر کتالم به هریس  و یا از خروجی شهر رامسر شروع کنید و بعد از طی مسیری حدود ۷ کیلومتر در مسیر آسفالته رامسر به تنکابن، به سه راهی جنت رودبار برسید. جاده جنت رودبار را در پی بگیرید تا امتداد آن به زیباترین و باشکوه‌ ترین ییلاق واقع در رامسر برسید. نام آن گرسماسر است. این روستا قدمتی تاریخی دارد و نام آن نیز، از قلعه گرزمان سر اخذ شده است. گرزمان سر به معني مکاني در بالاي بهشت است که از موقعيت طبيعي محل استقرار اين قلعه استنباط شده است و الحق هم نام با مسمائی است گرزمان سر به مرور زمان، به گرسماسر تغيير يافته است. به احتمال زياد، اين قلعه از آثار تاريخي دوره حسن صباح است.

مناظر روستا

روستاي گرسماسر مناظر و جلوه‏ هاي طبيعي بسيار زيبا و البته منحصر به فردی دارد اما آنچه مانند شاه بیتی در کنار روستا می درخشد پایبندی کوه سماموس در کنار این روستا است. روستا مردم خوبی دارد و می توانید حتی خانه ای کرایه نمائید و شب را روستا اقامت نمائید تا فردا را در جنگلهای پائین دست به گشت و گذار بگذرانید جنگل‏ هاي هيرکاني با گونه‏ هاي متنوع شاه بلوط، انواع شمشاد، ملچ، اقاقيا و راش در این اطراف وجود دارد پس کوله پشتی کوچک خود را بردارید.

به فاصله یک روز بارش برف

 

معماری روستا

خانه‏‌هاي قديمي و سنتي، تحت تأثير نوع معيشت و فعاليت خانوارهاي کشاورز، دام دار ساخته‌شده‌اند ولی متاسفانه مدرنیته اینجا هم اثرات بد خود را گذاشته است و خانه های ویلائی جدیدی ساخته شده است . اما هنوز هم در کوچه های  پيچ در پيچ و شیب دار، خانه‌های قديمي با سقف شيرواني و ديوارهاي گل اندود، معماري سنتي و ساده پیدا می شود. مصالح به‌کاررفته در بناهاي قديمي غالباً گل، سنگ، خشت و چوب است، ولي در خانه‏‌هاي جديد از آجر، سيمان، سنگ تزئيني، گچ و آهن استفاده شده است.

صنایع‌دستی

صنایع‌دستی روستاي گرسماسر شامل انواع چادرشب، نمد، شولا، چوخا، کوشير، سفره، جاجيم، نمد، زنبيل، کوزه، سبدهاي چوبي و برخي ظروف چوبي مانند لاک است و حتما آن را از کارگاه‌های خانگي زنان روستا بخرید تا هم به اقتصاد روستا کمک کرده باشید و هم خانه خود را زیبا نمائید.

بقایای تاریخی روستا

بقاياي ديوار قلعه گرزمان‏سر که نام روستا از آن گرفته شده است از سنگ و ملاط، بر روي قله مخروطي سنگي ساخته‌شده است. اين قلعه، بر تمام منطقه پيراموني تسلط دارد. شما می توانید با کمک اهالی روستا از آن هم بازدید نمائید و همچنین سراغ چشمه امیرخانی را گرفته و از آب معدنی آن بهره ببرید. از دیگر بقایای تاریخی روستا نیز می توان بقعه امامزاده رستم را نام برد که بر دامنه کوهي قرارگرفته و بر چشم‏اندازهاي زيبايي ديد دارداین بقعه و مسجد آبجي در شمال روستا قرار دارد.

 چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 95/4/24

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه