زرچشمه هونجان

چاپ

ستاره چینی در زر چشمه هونجان

در زندگی مدرن و خالی از روح زندگی گاهی باید رها باشیم. فارغ از متعلقات دنیا و مدرنیته به ظاهر جذاب باید در گوشه ای کوچک از این دنیا به تماشای آسمان پر از ستاره نشست. شاید یونانیان باستان از سر بی حوصلگی داستانها و افسانه ها در مورد صورتهای فلکی ساخته اند اما دیدن صورت های فلکی و شنیدن داستانهای آنها نه تنها در خالی شدن روحمان از روزمرگی کمک می نماید بلکه در فرآیند رسیدن به کمال انسانی نیز بی تاثیر نخواهد بود. اگرچه کویر در فصل تابستان ایده مناسبی برای رصد نیست اما در روستای هونجان با گذر از جاده ای زیبا و پر از درخت به کنار چشمه ای می رسید که  هم می توانید اقامت خوبی داشته باشید و هم در کنار جاده در گوشه ای تاریک به چیدن ستاره ها و دیدن شهاب باران مردادماه  بپردازید.

راه دستیابی به منطقه

در عصر گاه پنج شنبه با برداشتن لوازم کمپینگ و تلسکوپ و یا اگر تلسکوپ نداردید با دوربین دوچشمی به سمت شهرضا حرکت کنید. البته می توانید با گروههای نجوم شهرتان نیز همراه شوید تا هم مشکل تلسکوپ نداشته باشد و هم لیدر گروه برایتان از ستاره ها و افسانه های ساخته شده بگوید. سرتان را درد نیاورم،  بعد از شهرضا به سمت شیراز با گذر از 14 کیلومتر سمت راست به تابلوی هونجان برمی خورید و با طی 21 کیلومتر مسیر به آن خواهید رسید اما مقصد ما 12 کیلومتر جاده خاکی دارد  و در کنار آن زمین های کشاورزی و درخت ها صحنه هایی را خلق نموده است که البته دیدن زیبائی آن در غروب خورشید خالی از لطف نخواهد بود و شادی را در زندگی سرد و بی روح شهری جاری می نماید.

محل شب مانی و دیدن ستارگان

کنار جاده سمت چپ جاهای بسیاری برای کمپ زدن وجود دارد و آب کوچکی هم جاری است. اما مهمتر از همه خالی بودن منطقه از آلودگی های نوری است که گستردگی آسمان را به رخ می کشد. جای خوبی است و هوای خنکی هم دارد. می توان ساعتها دراز کشید و در آغوش این همه زیبائی ذوب شد. اگر با لیدر باشید که میتواند هم مریخ را نشانتان دهد و هم صورت فلکی عقرب و ذات الکرسی و چندین صورت فلکی دیگر و داستانهائی که برای آن ساخته اند را بشنوید. میتوان کهکشان آندرومدا را ببینید و از آن بشنوید. اما دانستن آن هم کار خیلی سختی نیست و به نظرم آینده گردشگری باید چیزی فراتر از فقط لذت و آرامش روحی باشد و باید نیاز به دانستن برای جامعه امروز بیشتر احساس شود.

لحظه طلوع خورشید

برای شب مانی و کمپ لوازم چای و قهوه فراوان برای  بی خوابی شب از الزامات است به همین دلیل هم باید آب کافی همراه داشته باشید و البته تنقلات هم فراموش نکنید بهتر است در میان شب کمی استراحت کنید اما یادتان باشد دیدن ستارگان چیزی نیست که بتوان راحت از آن گذشت و به دست آوردن چنین لحظاتی را غنیمت بدانید. در هر صورت لحضه طلوع خورشید را فراموش نکنید و از قبل برای پیدا کردن موقعیت مناسب برای نظاره این لحظه رویائی که در زندگی هر انسانی هزاران بار اتفاق می افتد اما شاید دیدن و لذت بردن از آنها خیلی کم به دست می آید.

بازدید از زرچشمه

بعد از دیدن لحظه زیبای طلوع خورشید کوله بارتان را بردارید و تا زر چشمه بروید. زرچشمه محیط شلوغی دارد و در روزهای تعطیل غرق در جمعیت است ولی برای دیدن ارزش رفتن دارد. اما اگر قصد خوردن ناهار در محیطی آرام تر دارید کنار رود کوچکی که از جشمه می آید درختان زیادی پیدا می شود که می تواند محل خوبی برای دور همی های خانواده باشد. پیشنهاد می کنم قبل از دیدن غروب به سمت اصفهان حرکت کنید تا درگیر شلوغی جاده نباشید.

وجه تسمیه

در مورد وجه تسمیه این روستا مرحوم دکتر معین در جلد ششم فرهنگ معین در صفحات 2313 و 2314 چنین نگاشته است که هون نام قبیله ای از قبایل ترک (ژلو تاتار )که از حوالی شمال آسیا است که به نقاط دیگر مانند شمال چین و صحراهای مغولستان و دشت های ترکمنستان و ایران  کوچ کرده و انتشار یافته اند. کلمه هون بعدها به هونان و بعد از آن هونجان تبدیل شده است .