تنگ تامرادی

چاپ

 تنگ تامرادی، منطقه ای که آریوبرزن ایستادگی کرد

آبشارهای تنگ تامرادی در پائیز

تاریخ ایران از دیرباز تا به حال مدیون دلاوری های مختلفی است که سرداران و و سربازان کشور آفریده اند. و اما طبیعت این سرزمین هم گاهی در تاکتیکهای این نبردها موثر بوده است از جمله منطقه کوهستانی کهکیلویه که اسکندر برای فتح پارسه  بخشی از سپاه خود  به فرماندهی «پارمن یونوس» از راه جلگه «رامهرمز و بهبهان» به سوی پارسه روانه کرد و خود اسکندر با سپاهان سبک اسلحه راه کوهستان  را در پیش گرفت و در تنگه‌های کوهستانی با مقاومت ایرانیان روبرو گردید. اما امروز این کوهستان زیبا همچنان سرفراز ایستاده است و شما برای دیدن این شکوه راه طولانی در پیش ندارید.

راه دسترسی

تنگ تامرادي که در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد تفرجگاه دره نوردان است و در اردیبهشت و خرداد ماه میعادگاه ماجراجویان زیادی است. اما دسترسی به چند آبشار آخر آن برای گردشگران کار سختی نیست و حالا که اصفهان از لذت باران و سرسبزی به لطف صنعتی بزرگ و ناپایدار محروم شده است وقت آن است که بار سفر ببندید و به سمت یاسوج حرکت کنید. من همیشه شب هنگام را برای حرکت پیشنهاد می کنم تا هم از ترافیک جاده در امان باشید و هم یک روز کاری را از دست ندهید. صبح خیلی زود به یاسوج که رسیدید وارد جاده کمربندی آن شده و به سمت بابامیدان حرکت کنید بعد از 25 کیلومتر در جاده  تابلو سپیدار در سمت راست دیده می شود. وارد جاده شده و بعد از 10 کیلومتر از سمت چپ وارد جاده تنگ تا مرادی شوید. اینجا جاده ای کوهستانی است که در قدیم بسیار صعب العبور بوده و حساب کنید لشگریان در طول تاریخ کهن ایران در 331 سال قبل از میلاد چگونه در جلو سپاهیان اسکندر مقاومت می نمودند.

رسیدن به آبشار

 جاده بسیار پیچ در پیچ است و باید با احتیاط رانندگی نمائید و اگر مناظر جنگلهای بلوط شما را سحر می نماید برای لحظاتی پیاده شوید عکاسی کنید و لذت ببرید و دوباره ادامه مسیر دهید. جاده را که به سمت پائین می روید در سمت راست محل کمپ کوچکی است که البته متاسفانه از امکانات محدودی برخوردار است اما برای اقامتی یک روزه مناسب است. صبحانه کنار آبشار بسیار دلچسب است . گیاهان زیبا و چکه های آب از سقف لحظات زیبائی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.وقتی صبحانه را که در کنار زیبائی ها میل کردید کمی هم پیاده روی سبک  برنامه ریزی کنید. از مسیر پاکوب کنار آبشار اول بالا روید بعد از بیست دقیقه به دو آبشار دیگر برخواهید خورد که دومی حوضچه کوچکی هم دارد و می توانید لحظاتی را در کنار آن به آرامش برسید.

تنگه ای که پیاده روی به گچساران می رسد

بازدیدتان از آبشار که تمام می شود تا ظهر وقت زیادی دارید و می توانید ادامه همین جاده را رو به پائین ادامه دهید البته جاده خاکی شده و آ« هم به زودی تمام خواهد شد ولی تنگه ای وجود دارد که محل عبور ومرور بومیان به صورت پیاده و با دامهای خود است و بسیار هم زیبا است . اطراف به کوه‌هاي زرآور و ساور محدود مي‌گردد که  از سطح دريا 1400 متر ارتفاع دارد و تحت تأثير اقليم معتدل و مرطوب، آب و هواي آن در فصل پائیز مطبوع و دلپذير است. البته اگر با کوهنوردی آشنائی ندارید از جاده بیرون نروید و به تماشای تنگه از بالا اکتفا کنید.

مسیر بازگشت

دو طرف جاده پر است از گیاهی به نام جاشیر که ظاهری شبیه به شوید دارد و با تابش نور خورشید به آن، جلوه ای زیبا می گیرد اما درختان بلوط را نیز زیر نظر بگیرید تا شانس خود را برای دیدن سنجاب ایرانی امتحان نمائید. ورودي تنگ تامرادي و در مجاورت روستاي حسين آباد نیز دخمه و مقبره‌اي از دوران هخامنشي به جا مانده که به يکي از سرداران و يا نجباي هخامنشي مربوط است. اما بازدیدتان را به غروب خورشید واگذار ننمائید و تا هوا تاریک نشده است از گردنه های پرپیچ و خم عبور کرده و به سمت اصفهان باز گردید.